Lapa wrote: Asiat ovat siis staattisessa tilassa eikä mikään muutu.
Riippuu asiasta, mutta musiikista puhuttaessa näin on.
Lapa wrote:Norja-aallon bändejä ei voi kutsua black metaliksi, sillä Venom edusti sitä ensin? Edustavathan nuo musiikillisesti ja jopa aatteen palon suhteen varsin eri polkuja. Ei se Burzum black metalliksi muutu, vaikka kuinka jauhaisitte. Vai muuttuuko sittenkin?
Nyt menee kyllä ihan ohi aiheen, mutta vastaan silti. Itse näen asian niin, että Venom keksi nimikkeen sille musiikille mikä nykyään lasketaan black metalliksi. Itse Venom oli/on huumorimusiikkia tai black metalin esi-isä riippuu täysin keneltä asiasta kysyt. Black metal sisältää (omasta mielestäni) kaksi erillistä asiaa. On ideologinen black metal kuten Mercyful Fate, Nifelheim, Deicide yms. jotka eivät musiikillisesti välttämättä kuulosta toisiltaan. Sitten on se mitä ihmiset yleensä tarkoittavat kun puhuvat black metallista eli Immortal, Dimmu Borgir yms. johon osa ideologisestakin black metallista kuuluu. Tämä aihe ei ole yksiselitteinen senpä takia se on erittäin huono esimerkki. Se siitä siis.
Lapa wrote:Jos kristityt haluavat laittaa tölkin kylkeen lehmän(saatana) sijasta jeesuksen, niin kyllä heillä on siihen oikeus. Kyllä se sisältö on silti maitoa(metallia). Jos ko. musalle/maitotuotteelle on tarpeeksi kysyntää, niin sen paikka kylmä/levyosastolla on oikeutettu. Oli se kuinka vammaisen näköistä tai makuista tahansa. Itse maito/musiikki on ideologiavapaata, logo ja tuoteselostus(lyriikat) määrävät aatesuunnan.
Kuten olen aiemminkin sanonut kaikkea voi tosiaan tehdä, mutta lopputulos on sen mukainen. Jos soittaa heviä ja laulaa jeesuksesta niin syntyy jotain sellaista joka on sekä absurdia että naurettavaa. Ihan samaa kamaa kuin tuo Jari Sillanpään laulama Deicide-iskelmä jonka otin aiemmassa viestissä esimerkiksi.
Lapa wrote:Tuskin mitään, kaikki tosipunkkarit on aina kiljupäissään.

Punk on rockin ideologinen alalaji, siinä missä black metal metallimusiikin. Ei koske koko genren musiikkikenttää.
Kyseessä olikin kärjistetty esimerkki. Tosin aivan yhtä omituista on jeesusheavykin joten mielestäni vertaus oli osuva.
Lapa wrote: tuohan vastaa kristyttyjä, jotka ylistävät saatanaa. Samanlainen paradoksi.
No juuri tätähän olen koko ajan sanonutkin. Krisnu joka soittaa heviä "ylistää Saatanaa". Jos haluaa ylistää jumalaa niin sitten se pitää tehdä akustisella kitaralla tai virsiä laulamalla. Periaatteessa mikä tahansa keino tuossa on sallittu, mutta jos otetaan vihollisen aseet käyttöön niin silloin pelataan vihollisen pussiin.
Lapa wrote:EDIT: varmuuden vuoksi täytyy taas toistaa, ettei sähkökitaralla soitetuissa säkeissä ole mitään saatanallista per se. Vai levittääkö Sonata Arcticakin saatanan ilosanomaa elämän varjoista? Musiikki tai tietyt soittimet eivät edelleenkään edusta ilman kontekstia mitään. Konteksti taas syntyy kuulijan päässä.
Sonta Arctica on erittäin huono esimerkki, koska itse en laske sitä metalliksi niin kuin en montaa muutakaan powerbändiä. Kyse on rockista tai popista ja noissa piireissä saa laulaa mistä haluaa. Tästä päästäänkin siihen missä itse asiassa ongelma piileekin eli missä vaiheessa musiikki muuttuu rockista heavyksi. Tosin uskovainen rockyhtyekin on ajatuksena naurettava.