Stratovarius ja johdannaiset
-
Re: TIMO TOLKKI & TIMO KOTIPELTO
Milli Vanilli. Kuka/ketkä? Tai älkääpä kertoko.
-
Oleksie joskus innostunut Infinitestä?Toxic Enema wrote:Saas nähdä, käykö tälle Trinitylle samoin kuin kaikille Tolkin Post-Infinite-eran levyille, että alkuinnostuksen jälkeen alkavat puuduttamaan paikoin pahastikin.

edit: emmie kyllä kauheasti ole Episodeakaan fanittanut... pari hyvää biisiä toki. Infinite on itse asiassa korjannut vuosien saatossa edes hieman ilmestyessään 'väsyneintä/tylsintä ikinä' asetelmaansa, mitä omassa päässäni sai aikaan. Mikäs näissä kirjoitusvirheissä nyt on, jatkuvasti jokin kirjain uupuu välistä

Last edited by Jussi on Mon Oct 18, 2010 6:51 pm, edited 3 times in total.
-
- Imperiumi Assistant
Olihan se vallan mainio ilmestyessään ja nyt monien vuosien jälkeenkin kuulostaa yllättävän raikkaalta. Tietenkin jos on sitä mieltä että vain Episode ja Visions edustaa ainoaa oikeaa Stratoa, niin mieli voinee olla toinen 

-
Infinite on loistava power metal -levy. Vaikka en myönnäkään sen olevan Episodea tai Dreamspacea parempi, niin enemmän sitä tulee jostain syystä kuunneltua. Ehkä se on se levyn hieman muitakin stratoja iloisempi fiilis...
Mother Gaia tosin on paska ralli
Mother Gaia tosin on paska ralli

-
Itelle Episode on aika rinta rinnan Visionsin kanssa, mutta kyllähän Destiny ja Infinitekin ovat upeita levyjä joita tulee kuunneltua, harmi kun en päässyt todistamaan tuota ysärin loppua. Elementseilläkin on hetkensä, mutta yhteen albumiin ne olisi voitu puristaa. Dreamspacessa on oma hieno tunnelmansa, synkkiä biisejä löytyy.
-
Enpäs tajunnut aiemmin että Trinityn nimibiisi muistuttaa Revelationsin lisäksi myös Infinityä
Elementsiä se kyllä kopioi ehkä tehokkaiten/tehokkaimmiten/mitensenytsanotaan. No, tästä voidaan kai vetää johtopäätös etttä Elements kopioi Infinityä. Relelations, Infinity ja Elements ovat silti loistavia biisejä, mutta Trinity tuntuu vain väsyneeltä. Levyn selvästi heikoin biisi.
Infinitestä sen verran, että jos viisi edellistä ja kolme seuraavaa ovat 5/5-luokan levyjä, niin se on sitten 4/5. Sillä on Tolkki-ajalta eniten mielikuvituksetonta materiaalia: Millennium ja Mother Gaia eivät ainakaan ole bändin parhaasta päästä. Lopetus nimikkobiisin ja Celestial Dreamin kera on toki aivan parhautta. Ja onhan siellä Phoenix ja muut hittibiisit.

Infinitestä sen verran, että jos viisi edellistä ja kolme seuraavaa ovat 5/5-luokan levyjä, niin se on sitten 4/5. Sillä on Tolkki-ajalta eniten mielikuvituksetonta materiaalia: Millennium ja Mother Gaia eivät ainakaan ole bändin parhaasta päästä. Lopetus nimikkobiisin ja Celestial Dreamin kera on toki aivan parhautta. Ja onhan siellä Phoenix ja muut hittibiisit.
-
Siis... kyllähän Infinite kestää vertailun kolmeen edelliseen helposti! IMHO Visionsin jälkeen se kovin Strato-levy, "Freedom" kenties all-time kovin veisu kyseiseltä bändiltä
Yhdyn toki mielipiteeseen, notta Mother Gaia on erittäin paska!

Yhdyn toki mielipiteeseen, notta Mother Gaia on erittäin paska!
-
Mulle tietysti mahdoton tarkastella Stratovariuksen tuotantoa puolueettomasti, bändi kun on kautta aikain lempparini. Infinite on aivan yhtä loistoa kuin "kulta-ajan" albumitkin. Öh, sillä erotuksella edellisiin että Mother Gaia on kenties albumin paras biisi ja yksi kauneimmista kappaleista koskaan?
-
Eiks porukka diggaa vanhasta kamasta? Twilight Timeltä löytyy yllättävänkin kovia biisejä.
http://www.youtube.com/watch?v=bVXGG6x5clI

-
Hyvä levyhän sekin on. Break the Ice, Hands of Time, Out of the Shadows ja the Hills Have Eyes toimivat aina hienosti!Deathrace King wrote:Eiks porukka diggaa vanhasta kamasta? Twilight Timeltä löytyy yllättävänkin kovia biisejä.
Spunkmeyer wrote:Milli Vanilli. Kuka/ketkä? Tai älkääpä kertoko.
Mikäs teitänyt vaivaa
Hä, ihan normaalia musiikkihistoriaa

-
Teinit, teinit. 1987-92 Suosikit pitäisi luetuttaa peruskoulun äidinkielentunneilla Lauri Viidan ja Mika Waltarin teosten kyljessä.
Mutta tuo yllälinkitetty Out Of The Shadows (vanhoja suosikkeja, yllättäen II:n paras Hands Of Timen kanssa) sitä vastoin taas ei & lähti hyvin, sääli ettei ollut pidempi.
edit: Heh, enpä tiennytkään että Jörgin & Jensin 1. Strato-keikka oli juuri Oulun Foxiassa '96
2: ja elimmekö me tällöin sitä suomihevin pahinta kulta-aikaa vaiko vasta nousukautta? Yksi bändin parhaista biiseistä kera röyhelöpaitojen, sukkahousujen & pieleenmenneiden permiksien: Legions 1999 Provinssista. (YLE)
Kotipelto takkuaa lopussa, mie vihaan tuollaista katkonaista pätkimistä.. kilju perkele.
Millennium se vasta paska onkin... mileenium!clairvoyant wrote:Mother Gaia tosin on paska ralli
Mutta tuo yllälinkitetty Out Of The Shadows (vanhoja suosikkeja, yllättäen II:n paras Hands Of Timen kanssa) sitä vastoin taas ei & lähti hyvin, sääli ettei ollut pidempi.
edit: Heh, enpä tiennytkään että Jörgin & Jensin 1. Strato-keikka oli juuri Oulun Foxiassa '96
2: ja elimmekö me tällöin sitä suomihevin pahinta kulta-aikaa vaiko vasta nousukautta? Yksi bändin parhaista biiseistä kera röyhelöpaitojen, sukkahousujen & pieleenmenneiden permiksien: Legions 1999 Provinssista. (YLE)
Kotipelto takkuaa lopussa, mie vihaan tuollaista katkonaista pätkimistä.. kilju perkele.
-
- Imperiumi Assistant
Asiaan hatarasti liittyen, meikäläisen raskaamman musiikin kuuntelu lähti nimenomaan Hands Of Timestä.Jussi wrote:Mutta tuo yllälinkitetty Out Of The Shadows (vanhoja suosikkeja, yllättäen II:n paras Hands Of Timen kanssa) sitä vastoin taas ei & lähti hyvin, sääli ettei ollut pidempi.
Ne kaikki hevit mitä ala-asteella "väkisin" kuuli (AC/DC:t, Guns'n'Rosesit jne.) toimivat musiikkina mutta laulajat olivat hirveitä eikä tuollaista skeidaa pystynyt kuuntelemaan. Osasyynä ehkä se, että Queen oli iskenyt kovasti. Ei ihme, että Mercuryn jälkeen nämä rääkykurkut eivät kiinnostaneet.
Apropoo, kun sain sitten myöhemmin MP3:na (kyllä, näitä oli olemassa jo tuolloin) kappaleen nimeltä STRATO~1.MP3, olin myyty. Ensimmäiset cd-ostokset olivat Dreamspace ja Fourth Dimension... Ja kun Visionsin kuuli ensimmäisen kerran aika pian tämän jälkeen, tajunta posahti jostain syystä :P Episode tuli ostettua heti perään. Ja vieläkin harmittaa, ettei päivälleen 2kk ennen 18v-syntymäpäivää päässyt Tavastialle Stratovariuksen Destiny-kultalevykeikalle...
Joo, olen varmaan aika noviisi tässä joukossa, kyllähän ne helloweenitjavastaavat olisi pitänyt kuunnella jo kymmenvuotiaana, mutta mulle vaan Queenin takia hevi ei uponnut laulajien takia, enkä (laulajan osalta) kuunneltavia bändejä löytänyt ennen Stratovariusta. Varmaan Kiskeiset Helloweenit olisivat uponneet myös, mutta eihän noita ei-hevari tuolloin mistään bongannut kun hevi ei IMHO mitenkään pinnalla ollut ennen Stratovariusta. No, onneksi Nummirockissa '99 näki Stratot, Bodomit, Nightwishit, Hammerfallit ja kaikki muut samalla kertaa. (Olihan siellä kuulemma Scorpions ja Motörhead, mutta eivät kiinnostaneet. Eivätkä kiinnosta vieläkään, ei sillä.)
-
- Imperiumi Assistant
Ah, vanha kunnon 8+3 aika tiedostoissa.Scandal wrote:STRATO~1.MP3
-
^^ Kotipellon livelaulannassa on välillä ollut vaikeuksia, mutta ekat stratoajan rundit luisti hyvin, ja mun korvaan Elements-tourin vedot menee hyvin kans: http://www.youtube.com/watch?v=pTE3cMt7vok (Find Your Own Voice vedetään todella korkealta ja silti TK selviää hyvin tosta) ja Legions menee kuin levyllä konsanaan: http://www.youtube.com/watch?v=0RJbigM7 ... r_embedded
Nojoo, arvelinkin että kannatusta tulee vanhemmillekkin levyille. Dreamspacea jo kehuinkin, mutta kyllähän Twilight Time toimii vähintäänkin yhtä hyvin mulle, Fright Nightissa ei ole ehkä niin Tolkille ominaisia kitaramelodioita, kuten Hands of Timessa esimerkiksi. Twilight Timessä on sitten Fright Nightin hyvät puolet + enemmän power metal-vaikutteita, ja hyvä levyhän siitä syntyi. Tolla lätyllä on monia biisejä joille soisi livesoittoa, aivan turhaan unohdukseen jäänyt levy.
Se asia mikä mulle Stratossa iskee eniten verrattuna muihin power-metallibändeihin on upeat sanoitukset. Se kaiho, epätoivo ja samalla pieni uskon siemen paremmasta on niitä mitkä mulle tulee päällimmäisenä mieleen. Ehkä itse olen vielä siinä elämäntilanteessakin johon Tolkin sanoitukset sopivat, varmaan tuossa yksi suurimmista syistä miksi Strato todella kolahti loppupeleissä, eikä jäänyt vain pienen kuuntelun tasolle. Sit kun tähän lisätään upeat melodiat niin olen myyty.
Nojoo, arvelinkin että kannatusta tulee vanhemmillekkin levyille. Dreamspacea jo kehuinkin, mutta kyllähän Twilight Time toimii vähintäänkin yhtä hyvin mulle, Fright Nightissa ei ole ehkä niin Tolkille ominaisia kitaramelodioita, kuten Hands of Timessa esimerkiksi. Twilight Timessä on sitten Fright Nightin hyvät puolet + enemmän power metal-vaikutteita, ja hyvä levyhän siitä syntyi. Tolla lätyllä on monia biisejä joille soisi livesoittoa, aivan turhaan unohdukseen jäänyt levy.
Se asia mikä mulle Stratossa iskee eniten verrattuna muihin power-metallibändeihin on upeat sanoitukset. Se kaiho, epätoivo ja samalla pieni uskon siemen paremmasta on niitä mitkä mulle tulee päällimmäisenä mieleen. Ehkä itse olen vielä siinä elämäntilanteessakin johon Tolkin sanoitukset sopivat, varmaan tuossa yksi suurimmista syistä miksi Strato todella kolahti loppupeleissä, eikä jäänyt vain pienen kuuntelun tasolle. Sit kun tähän lisätään upeat melodiat niin olen myyty.
-
Itselläni tämä Straton lyriikkapuoli jakaantuu melkolailla kahtia. Mielummin kuuntelen lohikäärmetarinoita kuin vaikkapa "Distant Skiesin" 'kahta leffaa'. Samoin Paradise kaikkessa yksinkertaisuuden neroudessaan ei ole koskaan kolahtanut ensimmäisen säkeistön korneilta kuulostavien lyriikoiden takia (olkoonkin, notta sanoma on ihan kelvollinen ko. kipaleessa).Judez wrote:
Toisesta ääripäästä näin nanosekunnin miettimisellä löytyvät ainakin HH&L, Soul of a Vagabond, Freedom ja Liberty. Yhtäläisyysmerkkeinä voisin siis vetää, että Stratolaisten kynistä (en nyt jaksa tarkistaa ovatko kaikki em. Tolkin vai oliko esim. HH&L TK:n käsialaa) parhaiten omaan korvaan särähtävät tällaiset ns. mieltäylentävät lyriikat.
Mutta palatakseni vielä tuohon ylläolevaan lainaukseen, eivät Straton lyriikat ole powerin saralla mitenkään äärimmäisen upeat. Nopeasti mietittynä ainakin Twilightning, Sonata (lievästä tekotaiteellisuudesta huolimatta), Edguy ja Helloween (90-prosenttisesti) suoltavat sata kertaa mielenkiintoisempia ja moniulotteisempia sanoituksia kuin Startovarius.
Ironsaviorit ja Hammerfallit sitten erikseen, näitä mieluummin Straton teksteihin paneutuu toki.
-
Tosiaan, osa noista maailmanpelastus-biiseistä menee kyllä vähän yli, tai ehkä niitä vaan löytyy Stratolta liikaa vuosien varrelta.
-
Olen aina tapellut Episoden ja Visionsin välillä, kun suosikkilevyäni Stratoilta kysytään. Yhtä hyvin se voisi olla kuitenkin vaikka Dreamspace tai Elements, Pt. 1:kin. Oikeastaan mulle on kaikki tasavahvoja. Stratovarius onkin ehkä ainoa yhtye, jonka mitä tahansa levyä kuunnellessani minulle tulee kuunteluhetkellä fiilis, että juuri se levy on bändin paras. 

-
Silloin kun Stratovariuksen musiikki oli parhaimmillaan (eli 90-luvulla), lyriikatkin olivat pääasiassa korkeintaan välttäviä. Sokeakin kana löytää joskus jyvän, tässä tapauksessa Season of Changen muodossa, mutta siihen ne kehut sitten about jäävätkin. Pahin miinus tulee suppeasta sanavarastosta, sitä seuraavat kierrättäminen ja toisto muutenvaan sekä paskat kielikuvat. Samat viat vaivaavat molempien Timojen tekstejä.
Polariksen julkaisun jälkeen vanhakin Strato alkoi taas iskeä, sain lopultakin ostettua aikoinaan eri yhteyksissä puhki kuunnellun Visionsinkin. Levyjen väliset erot ovat ehkä korostuneet entisestään, 2000-luvun kama Polarista lukuunottamatta tuntuu suorastaan vastenmieliseltä joitain Infiniten ralleja lukuunottamatta.
Polariksen julkaisun jälkeen vanhakin Strato alkoi taas iskeä, sain lopultakin ostettua aikoinaan eri yhteyksissä puhki kuunnellun Visionsinkin. Levyjen väliset erot ovat ehkä korostuneet entisestään, 2000-luvun kama Polarista lukuunottamatta tuntuu suorastaan vastenmieliseltä joitain Infiniten ralleja lukuunottamatta.
-
Tolkin sairastuttua BiPo-depikseen Visionsin jälkeen sanoitusten taso alkoi laskea. Kaippa Tolkki sitten luovassa mania-tilassa luulee maailman olevan parempi paikka, mistä maailmanparannus. Kyllä mielestäni esim. Episodella kokonaisuudessaan on aivan kelvolliset lyriikat. Itselle vanhoista loistobiiseistä tökkii eniten sanoitusten puolesta Twilight Symphony. Paljonkohan sitten Straton lyriikoiden suhteellisen malatalaan arvostukseen vaikuttaa Kotipellon ralli-englanti. Kyllä esim. Kiske saa New Eran muutamat kömpelyydetkin kuulostamaan melko uskottavilta.
-
Cain's Offeringissa ei ainakaan vaikuta paskan vittujakaan. Tosin Liimatainen nyt on sanoittajana vaan niin pirusti timoja edellä. Monikko siksi, että eipä Kottaraisen soololevytkään mitään lyriikan juhlaa ole. (Viimeisintä en toki ole edes kuullut) Debyytillä raavitaan vähän teeman pintaa ja Coldness nyt on ihan sturmundrangia.Toxic Enema wrote:Paljonkohan sitten Straton lyriikoiden suhteellisen malatalaan arvostukseen vaikuttaa Kotipellon ralli-englanti..
-
Revolution Renaissancen Trinitystä en saanut oikein mitään otetta. Edellisestä tekeleestä pidin enemmän. Tämä jäi harmikseni vähän mälsäksi puuroksi mulle.
Stratovariuksen etusivulta:
"Stratovarius are putting the finishing touches on their thirteenth full-length studio album "Elysium" in 5-by-5 studios, Pitäjänmäki, Helsinki, Finland. The album will be released on January 12th, 2011 by JVC in Asia and worldwide on January 14th, 2011 by Edel/EarMusic."
Stratovariuksen etusivulta:
"Stratovarius are putting the finishing touches on their thirteenth full-length studio album "Elysium" in 5-by-5 studios, Pitäjänmäki, Helsinki, Finland. The album will be released on January 12th, 2011 by JVC in Asia and worldwide on January 14th, 2011 by Edel/EarMusic."
-
Eikös Tölkki just julistanut jossain lehdessä, että on uusimmalla levyllä panostanut erityisesti sooloihin ja opetellut niitä varten uusia tekniikoita? No, onhan sekin tietysti uusi tyyli ulkoistaa ne jonkun toisen soitettavaksi... Ota näistä toilailuista nyt selvää. :wtf:
Twilight Time on toki kova kiekko, synkän saksa-tyylisen debyytin jälkeen. Eikös Hands of Time roikkunut keikkasetissäkin vielä johonkin 2000-luvun alkuun saakka?
Twilight Time on toki kova kiekko, synkän saksa-tyylisen debyytin jälkeen. Eikös Hands of Time roikkunut keikkasetissäkin vielä johonkin 2000-luvun alkuun saakka?
-
Sitä eivät tiettävästi soittaneet missään vuoden '96 Japanin-keikkojen jälkeen. Muutenkin jäivät nuo vanhat levyt melkein olemattomalle huomiolle. Jossakin joskus (Tuska ja Roskilde ainakin) soittivat Dreamspacen 2000-luvulla ja Tolkki-kokoonpanon viimeisellä Tuska-keikalla tuli Hold On To Your Dream. Siinäpä ne olikin.northride wrote:Eikös Hands of Time roikkunut keikkasetissäkin vielä johonkin 2000-luvun alkuun saakka?
-
Sieltä Episodea edeltäviltä olisi kyllä varaa ottaa aika montakin biisiä takaisin rotaatioon. Harmi että nyt Tolkin lähdön myötä sen on varmaan entistä epätodennäköisempääBalm wrote:Sitä eivät tiettävästi soittaneet missään vuoden '96 Japanin-keikkojen jälkeen. Muutenkin jäivät nuo vanhat levyt melkein olemattomalle huomiolle. Jossakin joskus (Tuska ja Roskilde ainakin) soittivat Dreamspacen 2000-luvulla ja Tolkki-kokoonpanon viimeisellä Tuska-keikalla tuli Hold On To Your Dream. Siinäpä ne olikin.northride wrote:Eikös Hands of Time roikkunut keikkasetissäkin vielä johonkin 2000-luvun alkuun saakka?