Progressiivinen Rock/Metalli

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
ColdBlankStare

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by ColdBlankStare »

cfe wrote:
kaos kommando wrote:Djentissä ongelma näyttäisi olevan liiallisessa kitaravetoisuudessa, ei uskalleta hylätä sitä ja lyödä skitsoiluvaihdetta kello yhteentoista.
Itse taas olen lähinnä kokenut että koko termi on uuden sukupolven tarve nimetä ennestään tutut asiat itselleen sopivalla tavalla ja uusiksi, kuten esim. "deathcore".
Naulan kantaan! Ja näitä core-bändejä on aivan liikaa nykyään. En halua yleistää, mutta useimmiten nämä kaikki coret ovat samaa caccaa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Sitä ollaan nykyään niin vallankumoistamassa genrekäsityksiä jollain täysin uudella PostEmoCrunkCorella ja samaa paskaa sieltä tulee aina vain - genrehybridien sillisalaatti vailla päämäärää.

MathCorekin on varmaan yksi turhimmista genre-käsityksistä tänä päivänä, harvoin se musiikki mitään matematiikkaa on vaikka miten olisi coret bändiä leimaamassa. Meshuggah hyvä esimerkki tästä, ensin se oli teknistä dödöä, sen jälkeen progemetallia, sitten Mathcorea ja nyt Djenttiä, koska matkijoita riittää. Bändin musiikki on muuttunut vuosien varrella hieman, mutta ei sitä tarvitse jatkuvasti olla koristelemassa hienoilla genrenimityksillä. Vaatimattomimmat osaavat tyytyä sanomalla: "Soitamme progea" tai "soitamme metallia". Progekin on turhan laaja käsite nykyään, mutta siihen en nyt mene tällä kertaa.... :)
Holden

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Holden »

Mutta eihän esimerkiksi tuo Animals as Leaders ole "pelkkää" teknistä / progressiivista -metallia. Vähän hiinä ja hiinä, onko se edes metallia. Death- tai core-pohjaista musisiointiakaan en löytänyt. Pika-analyysinä voisi heittää, että nuo elektroniset elementit on aika iso osa bändin soundia. Aivan loogista, että tämä erotetaan omaksi jutukseen.
Korpinen
Imperiumi Crew
Posts: 381
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:22 pm
Location: Tampere
Contact:

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Korpinen »

Tool meets Opeth -orkesteri, eräällä Martin Lopezilla varustettu Soen tullee olemaan monelle progerockia/metallia kuuntelevalle ihan mielenkiintoinen Spine-tulokas (julki 15.2.). Vaikka yleistunnelma melko kepeä onkin, kyllä tässä sen verran djentiä on, että sopii hyvin yllä olevan keskustelun jatkeeksi. Porukassa on mielestäni hyvä, tunteikas laulaja, eikä biisitkään kuulosta hassummilta, vaikka joukosta voisi pari hieman pirteämpää/menevämpääkin kappaletta olla. En ole ikinä kuunnellut ihan kauheasti Toolia, mutta aikas läheltä tuntuu Soenin meininki välillä liippavan.
LorenzoGarbanzo
Posts: 187
Joined: Thu Dec 11, 2008 7:15 pm

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by LorenzoGarbanzo »

^ En tuota Delendaa pysty kuuntelemaan (en kuulu naamakirjaan), mutta aivan loistava kappale tuo Savia, kaikesta Tool plagioinnista huolimatta. Tämähän kuulostaa oikeastaan siltä kuin Åkerfeldt laulaisi Toolia, mikä sopii tällaiselle kummankin edellämainitun orkesterin fanille kuin nyrkki silmään. Pitääpä muistaa palata asiaan kun julkaisupäivä koittaa.

Sivuhuomautuksena mainittakoon, että kansitaidekin on erittäin tyylikäs.
Korpinen
Imperiumi Crew
Posts: 381
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:22 pm
Location: Tampere
Contact:

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Korpinen »

^ Ehkä (kieltämättä hieno) kansitaide on tosin se viimeinen naula arkkuun sen Tool-plagioinnin suhteen. Itseänikin vituttaa nuo "press like to listen to this" -näytteet, koska en myöskään kuulu Facebookiin. Striimimuotoisen promon kuuntelin sen sijaan kertaalleen läpi ja on siellä monta hyvää biisiä.
mape
Site Admin
Posts: 2761
Joined: Thu Aug 22, 2002 6:39 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by mape »

Tulikin tästä jo Kaartisen kanssa aikaisemmin keskusteltua. Meikä ei oo koskaan ymmärtänyt Toolia, mutta toi Soen on kyllä tosi mahtava. Parikymmentä läpikuuntelua tosin meni ennen kuin kopsahti. Ilmeisesti minun siis pitäisi yrittää kuunnella joku Tool-kiekkokin läpi se 20 kertaa...

Djentistä innostuneille sen sijaan suosittelen CB Murdocia. Vai mitä Kaartinen?
LorenzoGarbanzo
Posts: 187
Joined: Thu Dec 11, 2008 7:15 pm

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by LorenzoGarbanzo »

mape wrote: Ilmeisesti minun siis pitäisi yrittää kuunnella joku Tool-kiekkokin läpi se 20 kertaa...
Ehdottomasti, eikä vielä varmaan edes riitä :).
mape wrote: Djentistä innostuneille sen sijaan suosittelen CB Murdocia.
Minä taasen Dan Dankmeyeria. Ei tuo AAL ole ainakaan vielä sen kummemmin iskenyt, mutta varsinkin tämä DD:n uusin kuulostaa jopa erittäin hyvältä. Toki huomattavasti suoraviivaisempaa kamaa.
Korpinen
Imperiumi Crew
Posts: 381
Joined: Fri Aug 23, 2002 2:22 pm
Location: Tampere
Contact:

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Korpinen »

mape wrote:Tulikin tästä jo Kaartisen kanssa aikaisemmin keskusteltua. Meikä ei oo koskaan ymmärtänyt Toolia, mutta toi Soen on kyllä tosi mahtava. Parikymmentä läpikuuntelua tosin meni ennen kuin kopsahti. Ilmeisesti minun siis pitäisi yrittää kuunnella joku Tool-kiekkokin läpi se 20 kertaa...
Aikanaan yritin väkisin diggailla Lateralusia, ja toki levyllä on hyviä juttuja, mutta en mä siitä lähes 80-minuuttista kokonaisuutta voi sanoa diggailevani. Ehkä nyt, kun levy alkaa olla kymmenen vuotta vanha, voisi kuulostella uudestaan. Toisaalta on aika vammaista ja turhaa väkisin kuunnella joku levy hyväksi. Muutaman levyn kohdalla tunnustan tuon tehneeni (Opethin Ghost Reveries ja Katatonian Night Is... tulee ekoina mieleen), eikä kumpikaan levy ole julkaisunsa jälkeistä paria kuukautta lukuun ottamatta soittimeen eksynyt. On toki hienoa, että kaikki jutut levyllä ei aukea ekoilla kuuntelukerroilla, mutta en mä usko "ikinä" syvästi rakastuvani sellaiseen levyyn, joka ei 20 kuuntelukerran jälkeen vielä tunnu omalta. Tool on tietenkin myös malliesimerkki sellaisesta bändistä, josta muistan monta kertaa kuulleeni, että "Jaa et tykkää vai? No sä et vaan ymmärrä sen hienouksia!" Noin voi sanoa, helvetti sentään, vaikka viimeisimmistä Darkthrone-levyistä!

Kai tässä Soenissa sitten on jotain vähän "helpompaa" kuin Toolissa, ja hyvä niin. Etenkin muutaman biisin (Fraccions, Last Light) laulumelodiat/-sovitukset on tosi kauniita, ja kuten sanottua, laulaja on tosi miellyttävän kuuloinen.
Ismo
Imperiumi Assistant
Posts: 752
Joined: Thu Jun 21, 2007 12:46 pm
Location: Helsinki

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Ismo »

LorenzoGarbanzo wrote:
mape wrote: Ilmeisesti minun siis pitäisi yrittää kuunnella joku Tool-kiekkokin läpi se 20 kertaa...
Ehdottomasti, eikä vielä varmaan edes riitä :).
Siis levy, joka ei aukea 20 kuuntelukerralla, mutta joskus myöhemmin? Et ole tosissasi? Ketä oikeasti kiinnostaa syventyä bändiin moisessa laajuudessa, kun maailma on täynnä hyvääkin musiikkia? Joskus kun olin itse levykaupassa töissä, yritin Toolia kuunnella, koskapa myimme sitä aivan järjettömiä määriä. Eipä tuo auennut, ikävystyttävää fiilistelyä.
ColdBlankStare

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by ColdBlankStare »

Ismo wrote:
LorenzoGarbanzo wrote:
mape wrote: Ilmeisesti minun siis pitäisi yrittää kuunnella joku Tool-kiekkokin läpi se 20 kertaa...
Ehdottomasti, eikä vielä varmaan edes riitä :).
Siis levy, joka ei aukea 20 kuuntelukerralla, mutta joskus myöhemmin? Et ole tosissasi? Ketä oikeasti kiinnostaa syventyä bändiin moisessa laajuudessa, kun maailma on täynnä hyvääkin musiikkia? Joskus kun olin itse levykaupassa töissä, yritin Toolia kuunnella, koskapa myimme sitä aivan järjettömiä määriä. Eipä tuo auennut, ikävystyttävää fiilistelyä.
Ja ei se välttämättä aina auta kuunnella 20x putkeen tai suht. pienessä ajassa. Itse kuuntelin Lateraluksen aikoinaan noin 20x kahden vuoden aikana, eli se vaati myös aikaa auetaakseen. Oli monta turhautunuttakin kuuntelukertaa kun vannoin, etten enää jaksa levyä kuunnella uudestaan. Mutta sitkeästi annoin levylle yhä uudemman kerran mahdollisuuden, ja se kannatti.

Lateralusta kuuntelen nykyään tietyn fiiliksen ruokkimiseen, eli aika harvoin. Mutta silloin kun levyn pistää pyörimään, niin se tuntuu todella hyvältä.

Tool on aina osannut tehdä hyvin dynaamista musiikkia; fiilistelyä kolmen biisin verran ja sitten räjähtää. Kliimakseista osaa nauttia enemmän kun niitä tulee harvemmin, eikä se ole sellaista IN YOUR FACE rytkytystä alusta loppuun. Tunnelman kasvattaminen vaatii taitoa ja kärsivällisyyttä!
alspe
Posts: 474
Joined: Wed May 11, 2005 5:13 pm
Location: Tampere

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by alspe »

ColdBlankStare wrote:
Tool on aina osannut tehdä hyvin dynaamista musiikkia; fiilistelyä kolmen biisin verran ja sitten räjähtää. Kliimakseista osaa nauttia enemmän kun niitä tulee harvemmin, eikä se ole sellaista IN YOUR FACE rytkytystä alusta loppuun. Tunnelman kasvattaminen vaatii taitoa ja kärsivällisyyttä!
Varmaan jo osaa, mutta on se kivaa. Onko mukavaa kuluttaa puolituntia kuullaakseen yhden hyvän kohdan. :lol: Olen kyllä Ismon kanssa samaa mieltä, hevissä olisi syytä tehdä asioita vähän nopeammin.

Muutenkin vituttaa 77 min eepokset ja saagat. 1/1000 näistä nykypäivän eepoksista pärjää 70-luvun progekokonaisuuksien rinnalla. Aikaa ei kannata kuluttaa kuuntelemalla ääntä ilman musiikkia.
Ismo
Imperiumi Assistant
Posts: 752
Joined: Thu Jun 21, 2007 12:46 pm
Location: Helsinki

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Ismo »

alspe wrote:
ColdBlankStare wrote:
Tool on aina osannut tehdä hyvin dynaamista musiikkia; fiilistelyä kolmen biisin verran ja sitten räjähtää. Kliimakseista osaa nauttia enemmän kun niitä tulee harvemmin, eikä se ole sellaista IN YOUR FACE rytkytystä alusta loppuun. Tunnelman kasvattaminen vaatii taitoa ja kärsivällisyyttä!
Varmaan jo osaa, mutta on se kivaa. Onko mukavaa kuluttaa puolituntia kuullaakseen yhden hyvän kohdan. :lol: Olen kyllä Ismon kanssa samaa mieltä, hevissä olisi syytä tehdä asioita vähän nopeammin.

Muutenkin vituttaa 77 min eepokset ja saagat. 1/1000 näistä nykypäivän eepoksista pärjää 70-luvun progekokonaisuuksien rinnalla. Aikaa ei kannata kuluttaa kuuntelemalla ääntä ilman musiikkia.
Hevissä ja kaikessa muussakin musiikissa. Ja viitaten tuohon viimeiseen kappaleeseen, jotenkin alkaa tuntua siltä, että liika pituus on koitunut cd-formaatin tuhoksi. Hyvin harvalla nykybändillä on sanottavaa 80 minuutin edestä kerrallaan. Mutta mikäpä siinä, veivatkaa minun puolestani Toolia tai mitä hyvänsä nykyprogea kymmeniä kertoja avautumisen toivossa, minä kuuntelen edistyksellisen musiikin 70-luvun tallenteina. Jolloin proge oli vielä iloinen asia :D
LorenzoGarbanzo
Posts: 187
Joined: Thu Dec 11, 2008 7:15 pm

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by LorenzoGarbanzo »

Ismo wrote:
LorenzoGarbanzo wrote:
mape wrote: Ilmeisesti minun siis pitäisi yrittää kuunnella joku Tool-kiekkokin läpi se 20 kertaa...
Ehdottomasti, eikä vielä varmaan edes riitä :).
Siis levy, joka ei aukea 20 kuuntelukerralla, mutta joskus myöhemmin? Et ole tosissasi? Ketä oikeasti kiinnostaa syventyä bändiin moisessa laajuudessa, kun maailma on täynnä hyvääkin musiikkia? Joskus kun olin itse levykaupassa töissä, yritin Toolia kuunnella, koskapa myimme sitä aivan järjettömiä määriä. Eipä tuo auennut, ikävystyttävää fiilistelyä.
En olekaan, mutta ajatus kuitenkin siellä päin. Otin Toolin uusimman, 10,000 Daysin, ensimmäisen kerran kuunteluun kesällä 2007. Alusta alkaen, vaikka kaikki kappaleet eivät iskeneetkään heti, levy kiehtoi erittäin paljon, huolimatta (tai siitä johuen), että en vastaavanlaiseen musiikkiin ollut tutustunut käytännössä ollenkaan. Jatkoin levyn pyörittelyä tulevina kuukausina, mutta vasta saman vuoden joulukuussa, kenties muutaman kuukauden tauon jälkeen, levy avautui kutakuinkin täydellisesti ja onkin tänä päivänä kenties henkilökohtainen suosikkini of all time.

Toki en suosittele, enkä toimi näin itsekään, pyörittämään levyä kymmeniä ja kymmeniä kertoja jos siitä ei ensimmäisilläkään kerroilla saa MITÄÄN irti. Mutta jos pidän mahdollisena, että levy palkitsee pidemmän sitoutumisen, aion tehdä näin vastedeskin.
DSL

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by DSL »

Die Schwarzen Ladas Haastista ja arviota: http://www.stalker.cd/index.php?lang=2& ... =81&id=354
hyrrä
Posts: 644
Joined: Thu Jul 24, 2008 5:01 pm
Location: Helsinki / Turku

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by hyrrä »

Ylempänä oli puhetta kuinka levyt sen kun paranevat kuuntelukertojen myötä, itselläni kävi juuri näin tämän uusimman Animals as Leadersin levyn kanssa. Ensin se oli aika siisti CD parilla hudilla, mutta nyt se on noussut vuoden 2011 levyksi ja hudeista ei puhettakaan! Omat suositteluni vielä niille jotka ei sitä siis ole kuulleet!
Esanssi
Imperiumi Crew
Posts: 662
Joined: Sat Nov 05, 2005 7:37 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Esanssi »

Evergrey/Opeth yms. tyylisen tavaran ystävien kannattaa tsekata The Moor.
cheezus

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by cheezus »

Itse häikäilemättömästi pamautan tavarani koko juhlakansan näytille, josko joku nappaisi täällä vaikka onkeensa. Kokeellisemmanpuoleinen rockin, metallin ja vaihtoehtoulosannin välillä poukkoileva Nauticus-orkesterimme on tällä päivämäärällä viikon verran jakava kakkosalbumiaan koko seitsemän kappaleen ja tunnin mitassaan bandcamp-sivustollaan. Mene ja tiedä, josko tippuisi aika lähelle tämän viestikeskustelun kuluttajia?!?

http://nauticus.bandcamp.com/album/the-wait
Esanssi
Imperiumi Crew
Posts: 662
Joined: Sat Nov 05, 2005 7:37 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Esanssi »

Tämä tieto menee progressiivisen rockin alueelle. Jethro Tull julkaisee uuden albumin, joka ei ole enempää tai vähempää kuin jatko-osa klassiselle, vuonna 1972 julkaistulle Thick as a Brickille!

Thick As A Brick sequel to be released April 2nd

Itse olen Tullilta diggaillut lähinnä Songs from the Woodia ja Heavy Horsesia, jotka ovat molemmat loistavia albumeita. Hyllystä löytyy kyllä vielä Stormwatch, Broadsword and the Beast, Roots to Branches ja J-Tull Dot Com ja vielä Ian Andersonin soolo Secret Language of Birds. Näistä olen kuunnellut lähinnä Roots to Branchesia, joka paremmilla soundeilla olisi tosi hyvä levy.

Onko täällä enempää J. Tull -faneja minun ja päätoimittaja Ollilan lisäksi? :D

ADDENDUM: Virallista traileria voi ihailla täällä!
Ismo
Imperiumi Assistant
Posts: 752
Joined: Thu Jun 21, 2007 12:46 pm
Location: Helsinki

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Ismo »

Esanssi wrote:Onko täällä enempää J. Tull -faneja minun ja päätoimittaja Ollilan lisäksi? :D
On, tosin mun diggailu loppuu Rock Islandiin...
mape
Site Admin
Posts: 2761
Joined: Thu Aug 22, 2002 6:39 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by mape »

Esanssi wrote:Onko täällä enempää J. Tull -faneja minun ja päätoimittaja Ollilan lisäksi? :D
Nyt on menny Esanssilta Markot sekasin. Sen on se Hietala kun diggaa Tullia.
Esanssi
Imperiumi Crew
Posts: 662
Joined: Sat Nov 05, 2005 7:37 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Esanssi »

mape wrote:
Esanssi wrote:Onko täällä enempää J. Tull -faneja minun ja päätoimittaja Ollilan lisäksi? :D
Nyt on menny Esanssilta Markot sekasin. Sen on se Hietala kun diggaa Tullia.
Kunhan yritin olla hauska, tiedän, joskaan en ymmärrä inhoasi Tullia kohtaan :)

Loistava bändi tai artisti se kai nykyään on, kun uuden levynkin julkaisee "Jethro Tull's Ian Anderson".
Visca Poum

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Visca Poum »

Esanssi wrote:
mape wrote:
Esanssi wrote:Onko täällä enempää J. Tull -faneja minun ja päätoimittaja Ollilan lisäksi? :D
Nyt on menny Esanssilta Markot sekasin. Sen on se Hietala kun diggaa Tullia.
Kunhan yritin olla hauska, tiedän, joskaan en ymmärrä inhoasi Tullia kohtaan :)

Loistava bändi tai artisti se kai nykyään on, kun uuden levynkin julkaisee "Jethro Tull's Ian Anderson".
Voisin tunnustautua. Tosin olen jonkin verran myöhäisherännäinen, enkä ole koko diskografiaa ehtinyt kahlata läpi. Parhaiten putoaa juuri tuo Thick as a Brick, sekä vähintään yhtä hyvin Minstrel in the Gallery ja Benefit. Ian Anderson on ilmeisesti vetänyt tässä joitain Thick as a Brick kokonaan läpi -keikkoja juhlavuoden kunniaksi, olis aika nannaa oletettavasti.
Balm
Posts: 1200
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:33 pm
Location: Helsinki/Kajaani
Contact:

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Balm »

Minä kyllä käsitin jotenkin niin, että tuo Thick As A Brick II ois jotenkin enempi Andersonin sooloveto eikä edes tule varsinaisesti Tullin nimellä. Martin Barre ei näy olevan mukana, vaan kitarat vetää tuo nuori jamppa joka on ollut Ian Anderson plays orchestral JT -kiertueilla mukana. Todella hämmentävää. :? Yhtä kaikki, hienoa saada uutta "Tull-musaa" ja trailerin perusteella hyvin samantyyppistä tulossa kuin alkuperäinen TAAB.
Esanssi
Imperiumi Crew
Posts: 662
Joined: Sat Nov 05, 2005 7:37 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Esanssi »

Kreikkalaisen Innosensen debyyttialbumi Outcast on arvioitu täällä!

Conception! :rawk:
Metal Heart
Posts: 130
Joined: Sun Apr 22, 2007 1:05 pm

Re: Progressiivinen Rock/Metalli

Post by Metal Heart »

Mulla soi nykyään taustalla tommonen progenettiradio. Sieltä löytyy yllättävän paljon uusia tuttavuuksia, näin myöhäisprogeheränneelle.

http://www.progrockandmetal.net/playing ... 6766447276
Post Reply