tdride wrote:Archon wrote:
EDIT: Tästä onkin ollut keskustelua aiemminkin. Eikös kerran joku heittänyt, että mikä olisi pahin mitä voisi tapahtua jos haistattaisivat mgmt:lle ja soittaisivat mitä haluavat? Jäisivätkö ilman ilmaisia oluita?
Ihan MUTUlla:
Väitän että ilman nykyistä managementtia Helloween ei tekisi niin paljon keikkaa, eivätkä keikat ainakaan olisi niin suurissa mestoissa kuin ne nykyään ovat. Perustan väitteeni aikaan ennen bändin yhteistyötä managementoimiston Bottom Row kanssa, eli aikaan ennen Rabbit-levyä (eikös se tällöin messiin tullut?). Heti Legacy-levyn jälkeen, ainakin kotimaamme vinkkelistä katsottuna, on Helloween noussut aivan uudelle suosion tasolle. Sen enempää esimerkkejä antamatta väitän että management on keskeisessä osassa bändin nykysuosioon ja sen jatkumiseen. Tämän varmasti myös bändi tajuaa, joten eivätköhän he jatkossakin sitä kuuntele.
Tästä päästäänkin Blind Guardianiin. Ne saksalaiset joiden kanssa olen jutellut, ovat sanoneet poikkeuksetta, että BG on Helloweenia suositumpi kotimaassaan. Asia varmaankin on näin. No miksi sitten BG vetää täällä klubikeikan Nosturissa ~10 vuoden välein ja muutaman päiväslotin Tuskassa? Taas MUTUlla väitän, että BG:ltä puuttuu Helloweenin managementtia vastaavat taustavoimat. Kyllä BG:n musiikin tasonsa perusteella luulisi Suomessa pystyvän samaan kuin Helloween. Tämän siis pohdin vain kotimaamme vinkkelistä. Toki voi olla että muualla Euroopassa BG:n keikkasuksee vastaa Helloweeniä. En ole tutkinut asiaa.
Onhan Helloweenilla kuitenkiin BG:hen nähden se 1980-luvun lopun powermetal-pioneerin asema ja ne kuuluisat Kiske-aikojen hitit. Tätä puolta BG:llä ei ole. Ja uppoavathan nuo myös aika eri skeneen vaikka molemmat melometallia ovatkin. Saksa voi hyvinkin olla tilanne juuri noin päin. Maailmanlaajuisesti taas ei.
Mutta managementista hyvä huomio. Itse juuri tuossa pohdin niitä syitä, miksi Helloween ei ollut silloin 2000-luvun alussa hevin uuden tulemisen aallonharjalla Iron Maidenin ja vastaavien kanssa, kun taas todella monet mitäänsanomattomat melobändit tulivat sinne rymisten. Sitten taas juuri mainitsemasi Legacyn aikaan homma alkoikin pelittämään ja nythhän tuota konetta ei pysyäytä mikään. Muut ovat tippuneet kyydistä ja melobändeistä Helloween on se suurin.
Syyt lienevät noissa managementtiprobleemeissa j tietnekin jäsenten välisissä ongelmissa, jotka sattuivat juuri sinne 2000-luvun alkupuolelle. Se näkyi sitten musassa ja myös muistan että jossain Wackenvedossa bändi sai ihan kunnon haukutkin tohon aikaan. Ei siis ihan parasta menoa silloin.
Kosta ja Bottom Rown kaverit kyllä ovat potkineet kyllä uuden vaihteen silmään ja kiertueet ja jopa festarit toteutetaan aina parhaalla mahdollisella taustamiehityksellä. Se näkyy ja kuuluu sitten ammattimaisena vetona ja saundit ovat aina hyvät.
Sitä ei voi tietenkään tietää miten paljon Bottom Row noihin taiteellisen puolen juttuihin vaikuttaa, mutta ainakin korvamonitorinti ja taustanauhat tulivat käyttöön samalla kun he astuivat kehiin ja olisiko se virekin tiputettu yhdellä silloin?
Weikath (vielä julkaisemattomassa Imperiumin Helloween-haastelussa) myös paljastaa että Managementti ja tuottaja valitsevat biisit levylle. Bändi on siis tietoisesti antanut tuota vastuuta pois itseltään. Tämähän voikin olla hyvä, että kukaan ei jää lukkiutumaan omiin henkilökohtaisiin fakkimielipiteisiinsä vain sen takia että "tämä on minun kappaleeni".
Livesoitossa on ollut itsellä jo pitkään ollut toiveena että keskittyisivät juuri tuonne Master of the Rings-Dark Ride -välimaastoon. En oikeasti tarvitse Hansenin aikaista Helloweenia tai sitten jotain Kisken pahimpia vetoja (kuten March of Time) Derisin laulamana. Derisin oman ajan matsku toimii sille paremmin ja siellä on niin hyviä biisejä jotka vaan jää soittamatta. Jättäis noi Kiske-vedot Unisocnilla kun sitä myös Bottom Row manageroi.
Jollain tavalla tuli kuitenkin meileen että Weiki ei juuri välitä mitä soitetaan, ja ne päätökset tekee juurikin joku muu. Mutta että tämä ei missään nimessä Weikiä haittaa, vaan on tyytyväinen kun homma toimii. Tämä on varmaan ollut Derisin ja Weikathin yhteinen päätös, koska management on kuitenkin siellä Helloweenia varten eikä Helloween managementia varten. Joten voisivat varmaan ihan hyvin halutessan "haistattaa paskat" heille (kuten ylempänä kuvatitiin) ja soittaa jonkun biisin managementin "listan" ulkopuolelta.
Ps. Mun mielestä tää uusi levy on kyllä ensimmäinen hyvä sitten Keeper III/Gamblingin. Noi pari tuossa välissä eivät pyöri lautasella enää yhtään.