Stratovarius ja johdannaiset

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
Mikael

Re: Stratovarius ja johdannaiset

Post by Mikael »

Timo Tolkki wrote: PS. Unohtakaa jo se vitun autotune. EN oo käyttänyt sitä vuoden 2001 jälkeen. Jotkut laulajat kuulostaa jo valmiiksi siltä, että niillä on kurkussa autotune.
En jaksa normaalisti ihan hirveästi valitella, enkä ole ollut genren isoin ystävä vuosiin, mutta tämä on tosi hyvä levy, joten siksi otin puheeksi. Jos tuon biisin alussa ei ole tuneteltu lauluja niin siellä on itse Cher kurkussa, lauluraidat tuli wavina, eikä ole sinun nauhoittamia? Joku siellä korjaili, niin tai näin. Tuo oli levyn ainoa kohta jossa kuulosti autotunetetulta, anteeksi vaan.

Mainittuja räpsyjä en huomannut.
Timo Tolkki

Post by Timo Tolkki »

Joka tapauksessa tutkin ton räpsyhomman ensi tilassa. On olemassa softia jotka analysoi CDn ja siitä selviää. Itse en tosiaan kuule mitään muuta kuin musiikkia itunes versiossa, eikä kukaan ole näiden kommenttien ja Suomen ulkopuolelta asiasta maininnut. Mutta tottakai asia tutkitaan.
PS. Kiske ei tasan ole tunettanut laulujaan. Ei käyttänyt edes kompresssoria äänityksessä.
Olen itse äänittänyt montaakin laulajaa jotka kuulostavat siltä kun olisi autotune kurkussa. Tämä ei siis ole vitsi.
Uudella levyllä on nimenomaan käytetty paljon aikaa ja vaivaa laulujen miksaamiseen.
Mikael

Post by Mikael »

Sinähän sen tiedät. Itse olisin voinut vaikka lyödä vetoa, että "you have come a long way" erityisesti pomppii ihan kummallisesti, mutta kai se vika on meikäläisen korvissa eikä Kiskessä tai sitten joku editti hyppää silmille. Ennen korkeempia osuuksia laulusoundi on vaan hiukan kummallinen noin ylipäätänsä (ja paikoin myös myöhemmin biisissä). Mutta joo, ihan sama.
Timo Tolkki

Post by Timo Tolkki »

Jengillä on oikeasti joku autotune syndrooma. Joka paikassa kuullaan sitä.
Esim Elements ykkösellä on kuulemma käytetty runsain mitoin autotunea. Ei ole.
Kokonaan toinen juttu on se miten jotkut jaksaa valittaa jostain autotunesta.
Kyllä sitä myös saa vapaasti käyttää. Suurin osa musiikin kuuntelijoista ei edes tiedä mikä se on
Wellu

Post by Wellu »

Timo Tolkki wrote:Omistaako siis joku levyn jossa on jatkuvasti näitä ääniä? Jotta ne erottuisivat musiikin seasta, niiden on oltava kovia räpsyjä.
Tutkin asiaa.
Minä omistan ainakin moisen CD:n (Levykauppa Äxän kautta tilattu CD+DVD+Paita -bundle), jossa näitä räpsyjä kuuluu. Mutta ei niitä kokoajan kuulu, välillä menee pitkiäkin pätkiä ilman räpsyjä.

Huomasin räpsyt eka kerran perjantaina heti kun kuuntelin levyä MP3 konversion jälkeen kaiuttimista (Onkyo+Amphion+iMac+iPad -yhdistelmällä). Kuuluu MP3:sta myös ihan iPodilla ja halvoilla kuulokkeilla (iPodin omat ja Sennheiserit PX 100-II kuulokkeet testattu).

Tänään kokeilin CD-levyä iMacilla, autossa (Volvo V60) ja PS3/Onkyo/Amphion -yhdistelmällä. Kaikissa kuuluu sama räpsy.

Voin pistää sulle klipin vaikka tuosta To The Edge Of The Worldista siitä kohdin missä olen kuulevinani noita räpsyjä. Jos haluat, niin pistä sähköpostiosoite mulle privana. Siinä ensimmäisen 11 sekunnin aikana kuuluu ainakin 5 kertaa tuommoinen räpsy (noin 1/3/5/7/10 sekuntien kohdalla).

Mutta kuten sanottua räpsyjähän ei kuulu kokoajan.

Ja mitä musiikkiin tulee, niin kyllähän tämä muutaman kierroksen perusteella hyvältä kokonaisuudelta vaikuttaa. Ei nämä räpsyt musiikkia huononna.
Mikael

Post by Mikael »

Timo Tolkki wrote:Jengillä on oikeasti joku autotune syndrooma. Joka paikassa kuullaan sitä.
Esim Elements ykkösellä on kuulemma käytetty runsain mitoin autotunea. Ei ole.
Kokonaan toinen juttu on se miten jotkut jaksaa valittaa jostain autotunesta.
Kyllä sitä myös saa vapaasti käyttää. Suurin osa musiikin kuuntelijoista ei edes tiedä mikä se on
En nyt muista Stratosta mitään autotune-hommia, mutta ilmeisesti minulla on sitten tämä syndrooma ja vaikka levyä muuten hyväksi kehuinkin, mutta kehtasin tarttua tähän seikkaan, joten voisin tietysti muokata omaa viestiäni enemmän muotoon: Levy oli musiikillisesti oikein hyvä ja ehkä parasta Tolkkia sitten Visionsin. Levyn ikäväksi notkahdukseksi jäi kuitenkin levyn päätöskappale, jossa Kiske kuulostaa lähinnä koneistetulta haamulta uransa priimasta ja olisikin voitu korvata muilla levyllä esiintyneillä laulajilla.
Timo Tolkki

Post by Timo Tolkki »

Wellu wrote:
Timo Tolkki wrote:Omistaako siis joku levyn jossa on jatkuvasti näitä ääniä? Jotta ne erottuisivat musiikin seasta, niiden on oltava kovia räpsyjä.
Tutkin asiaa.
Minä omistan ainakin moisen CD:n (Levykauppa Äxän kautta tilattu CD+DVD+Paita -bundle), jossa näitä räpsyjä kuuluu. Mutta ei niitä kokoajan kuulu, välillä menee pitkiäkin pätkiä ilman räpsyjä.

Huomasin räpsyt eka kerran perjantaina heti kun kuuntelin levyä MP3 konversion jälkeen kaiuttimista (Onkyo+Amphion+iMac+iPad -yhdistelmällä). Kuuluu MP3:sta myös ihan iPodilla ja halvoilla kuulokkeilla (iPodin omat ja Sennheiserit PX 100-II kuulokkeet testattu).

Tänään kokeilin CD-levyä iMacilla, autossa (Volvo V60) ja PS3/Onkyo/Amphion -yhdistelmällä. Kaikissa kuuluu sama räpsy.

Voin pistää sulle klipin vaikka tuosta To The Edge Of The Worldista siitä kohdin missä olen kuulevinani noita räpsyjä. Jos haluat, niin pistä sähköpostiosoite mulle privana. Siinä ensimmäisen 11 sekunnin aikana kuuluu ainakin 5 kertaa tuommoinen räpsy (noin 1/3/5/7/10 sekuntien kohdalla).

Mutta kuten sanottua räpsyjähän ei kuulu kokoajan.

Ja mitä musiikkiin tulee, niin kyllähän tämä muutaman kierroksen perusteella hyvältä kokonaisuudelta vaikuttaa. Ei nämä räpsyt musiikkia huononna.
siis kuuluuko niitä joka biisissä? Pistä ihmeessä timo@tolkki.org
Jack Steel

Post by Jack Steel »

Mä ostin levyn Anttilasta (CD + DVD), eikä siinä kuulu mitään räpsyjä.
Cursarion

Post by Cursarion »

Onko se tikitys tuollainen vaimeahko napsahdus, vähän kuin hiiren klikkaus? Tässä kuuluisi n. 13-14 sekunnin kohdalla aika selkeä, pikkuisen myöhästyy siitä että sattuisi juuri siihen kohtaan missä se introjuttu lähtee toisen kerran. YouTuben laatu ei sinänsä kerro mitään, mutta jos se on tismalleen sama minkä muut kuulevat niin ei varmaankaan ole sattuma. Volyymia pitää ehkä laittaa vähän isommalle että sen huomaa.

Voisi kai se olla perkussiokin, mutta silloin se ei kai olisi pikkuisen myöhässä? Muut mitä kuulin eivät menneet mihinkään tahtiin. 10-11 sekunnin kohdalla kuuluu vähän vaimeampi, juuri ennen kahta viimeistä iskua. Samoissa kohdissa ainakin aina kuuluu.
Wellu

Post by Wellu »

Cursarion wrote:Onko se tikitys tuollainen vaimeahko napsahdus, vähän kuin hiiren klikkaus? Tässä kuuluisi n. 13-14 sekunnin kohdalla aika selkeä, pikkuisen myöhästyy siitä että sattuisi juuri siihen kohtaan missä se introjuttu lähtee toisen kerran. YouTuben laatu ei sinänsä kerro mitään, mutta jos se on tismalleen sama minkä muut kuulevat niin ei varmaankaan ole sattuma. Volyymia pitää ehkä laittaa vähän isommalle että sen huomaa.

Voisi kai se olla perkussiokin, mutta silloin se ei kai olisi pikkuisen myöhässä? Muut mitä kuulin eivät menneet mihinkään tahtiin. 10-11 sekunnin kohdalla kuuluu vähän vaimeampi, juuri ennen kahta viimeistä iskua. Samoissa kohdissa ainakin aina kuuluu.
Sama napsu. Ja kuuluuhan tuo sama napsu tuossakin 5 kertaa ennen tuota n. 13-14 sekunnin kohdalla olevaa, kun oikein kuuntelee. Tosin tuossa paljon heikompana kuin mitä itse kuulen levyltä tai levystä tehdyiltä MP3:lta. Tuo hiiren klikkaus on itse asiassa aika hyvä kuvaus tuosta äänestä. Voihan tuo olla soitinkin. En ole muusikko, joten mistä minä näitä tiedän. Sattui vaan insinöörin puukorvaan tuo ääni. Jotenkin ei vaan kuullosta olevan paikallaan tuo ääni.

Ja minusta samaa napsua kuuluu esmes kahdessa ensimmäisessä raidassa ja viimeisessä raidassa. Näin nopeasti kuunneltuna ja listattuna.

Niin ja vaimo ei kuule tätä... :)
Judez

Post by Judez »

Jees, youtube-videosta tuota on vaikeampi huomata kun audio on 128kbps laadulla, mutta kyllä minä tuostakin ne napsut kuulen. Tuskin olisin noita huomannut "normaalikuuntelussa", mutta kun noita tiettyjä kohtia kelailee pari kertaa niin nuo jutut kuulee... tai sitten minäkin kuulen omiani. Toivottavasti homma selkenee kun Timppa saa noita klippejä Wellulta.

Mitä itse levyyn tulee, niin kyllä tästä jo ensikuunteluiden myötä on jäänyt positiivinen fiilis. Ei ehkä vielä iske niin kovaa kuin RR:n Trinity pari vuotta sitten, mutta kyllä tätäkin levyä on helppo kuunnella ja se lienee hyvä juttu. Ja tosiaan, Elize Rydia on mukava kuunnella tällaisessa proggiksessa, hän pääsee vetämään tässä hieman monipuolisemmin mitä Amaranthessa.
Cursarion

Post by Cursarion »

Wellu wrote:
Cursarion wrote:Onko se tikitys tuollainen vaimeahko napsahdus, vähän kuin hiiren klikkaus? Tässä kuuluisi n. 13-14 sekunnin kohdalla aika selkeä, pikkuisen myöhästyy siitä että sattuisi juuri siihen kohtaan missä se introjuttu lähtee toisen kerran. YouTuben laatu ei sinänsä kerro mitään, mutta jos se on tismalleen sama minkä muut kuulevat niin ei varmaankaan ole sattuma. Volyymia pitää ehkä laittaa vähän isommalle että sen huomaa.

Sama napsu. Ja kuuluuhan tuo sama napsu tuossakin 5 kertaa ennen tuota n. 13-14 sekunnin kohdalla olevaa, kun oikein kuuntelee. Tosin tuossa paljon heikompana kuin mitä itse kuulen levyltä tai levystä tehdyiltä MP3:lta. Tuo hiiren klikkaus on itse asiassa aika hyvä kuvaus tuosta äänestä. Voihan tuo olla soitinkin. En ole muusikko, joten mistä minä näitä tiedän. Sattui vaan insinöörin puukorvaan tuo ääni. Jotenkin ei vaan kuullosta olevan paikallaan tuo ääni.

Ja minusta samaa napsua kuuluu esmes kahdessa ensimmäisessä raidassa ja viimeisessä raidassa. Näin nopeasti kuunneltuna ja listattuna.

Niin ja vaimo ei kuule tätä... :)
Joo, eli samat napsut kuullaan, eli ei ole YouTuben laatuongelma tuo, eli myös tuo video toiminee demonstrointiapuna. Piti kyllä volyymia nostaa jonkin verran että ne vaimeimmat huomasi.

Itse levyä en ole vielä kuunnellut, musiikkivideota ja tätä napsumisbongailua lukuunottamatta, pitäisi ehkä kun hehkutellaan.
Airola

Post by Airola »

Mikael wrote:Sinähän sen tiedät. Itse olisin voinut vaikka lyödä vetoa, että "you have come a long way" erityisesti pomppii ihan kummallisesti, mutta kai se vika on meikäläisen korvissa eikä Kiskessä tai sitten joku editti hyppää silmille. Ennen korkeempia osuuksia laulusoundi on vaan hiukan kummallinen noin ylipäätänsä (ja paikoin myös myöhemmin biisissä). Mutta joo, ihan sama.
Tollasta laulutekniikkaa on käytetty iät ja ajat. Kuuntele vaikka Cranberriesin Zombie. Vaikka se nyt ei aivan sama juttu olekaan, niin siinä laulaja tekee käytännössä saman asian kurkullaan, kuin Kiske. Cranberriesin laulaja tekee niitä kikkoja sanojen lopussa, kun taas Kiske sanojen alussa, jolloin Cranberriesillä ne päättyvät korkeaan "kurkkusäveleen" ja Kiskellä se taas vain todella pikaisesti käy siellä korkeassa sävelessä sanan alussa.

Tässä videossa on myös hyvä esimerkki:
http://www.youtube.com/watch?v=VKI-U2GEyWc
Toi video nyt lähinnä piikittelee Elastisen puheessa tapahtuvaa samankaltaista "äänenmurros"-ulahdusta, mutta videon lopussa kohdassa 1:07 monitorissa näkyvä laulaja yrittää samaa kikkaa, kuin Kiske, mutta vetää sen päin helvettiä. Näitä voi sattua myös vahingossa, mutta taitavat laulajat osaavat käyttää niitä edukseen. En ymmärrä miten tuosta on voinut edes tulla mieleen autotune. Ihan selvä asia, jota on kuultu eri lauluissa varmaan kautta historian.
NeonBlack

Post by NeonBlack »

Wellu wrote:Kuuleeko kukaan mitään epämääräistä tikitystä tässä Tolkin uudessa levyssä?
Kuulen. Itse bongasin In The Name Of The Rosen hiljaisissa kohdissa. Tosin luulin että olisi joku tarkoituksellinen "vanha vinyyli rohisee" -efekti, koska kysessä slovari. :D
G. Strang

Post by G. Strang »

napsut niin ja näin, ite en kuule, ku kuulo on harrastustoiminnassa tuhottu :D Levy onkii sitten ihan toinen juttu. Itse aivan herkistyin, miesmäisiin vaimennettuihin kyyneleihin, kun I'll sing you homen kohdalla tulvi kaikki se, joka sai ala-asteiässä rakastumaan tähän genreen, stratojen visionsin ja serkkujen heräteostoksen, dreamspacen jälkeen. Koko levyn ajan kehon läpi menee kananlihaefekti ja olen todella iloinen, että Timo Tolkin musiikki saa sen taas aikaan. Symfonia oli jo niin lähellä, mutta Land of New Hope osuu napakymppiin, sanois Kari Salmelainen. Innolla oottaen trilogian muita osia ja vaikkei tuliskaan, niin tässä on omasta mielestäni tämän vuoden kovin albumi
Last edited by G. Strang on Tue May 21, 2013 7:49 am, edited 1 time in total.
Scandal
Imperiumi Assistant

Post by Scandal »

Napsut havaitsee visuaalisesti spektrinäkymässä. Esimerkiksi Name Of The Rose noin minuutin kohdalta (kuva, klikkaa isommaksi jos selain pienentää), eli siitä hiljaisesta kohdasta, mistä napsut kuulee - spektrissä on selvästi tuollainen pystyviiva napsauksen kuuluessa. Etenkin oikeasta puoliskosta (juuri ennen kuin meno alkaa) nuo näkyvät selvästi. Tässä vielä zoomattuna yksi napsaus.
Timo Tolkki

Post by Timo Tolkki »

Scandal wrote:Napsut havaitsee visuaalisesti spektrinäkymässä. Esimerkiksi Name Of The Rose noin minuutin kohdalta (kuva, klikkaa isommaksi jos selain pienentää), eli siitä hiljaisesta kohdasta, mistä napsut kuulee - spektrissä on selvästi tuollainen pystyviiva napsauksen kuuluessa. Etenkin oikeasta puoliskosta (juuri ennen kuin meno alkaa) nuo näkyvät selvästi. Tässä vielä zoomattuna yksi napsaus.
Toi onkin ainoa biisi jossa niitä oikeasti kuuluu. Ja siinäkin se tulee pianosämpleen kuuluvasta äänestä.
Scandal
Imperiumi Assistant

Post by Scandal »

Timo Tolkki wrote:
Scandal wrote:Napsut havaitsee visuaalisesti spektrinäkymässä. Esimerkiksi Name Of The Rose noin minuutin kohdalta (kuva, klikkaa isommaksi jos selain pienentää), eli siitä hiljaisesta kohdasta, mistä napsut kuulee - spektrissä on selvästi tuollainen pystyviiva napsauksen kuuluessa. Etenkin oikeasta puoliskosta (juuri ennen kuin meno alkaa) nuo näkyvät selvästi. Tässä vielä zoomattuna yksi napsaus.
Toi onkin ainoa biisi jossa niitä oikeasti kuuluu. Ja siinäkin se tulee pianosämpleen kuuluvasta äänestä.
Wellu wrote:Voin pistää sulle klipin vaikka tuosta To The Edge Of The Worldista siitä kohdin missä olen kuulevinani noita räpsyjä. Jos haluat, niin pistä sähköpostiosoite mulle privana. Siinä ensimmäisen 11 sekunnin aikana kuuluu ainakin 5 kertaa tuommoinen räpsy (noin 1/3/5/7/10 sekuntien kohdalla).
Ainoa? Ja tässä 15 sekuntia Wellun mainitseman biisin alusta. Spektrissä napsaukset näkyvät selvästi. Ja juuri Wellun mainitsemissa kohdissa.
Timo Tolkki

Post by Timo Tolkki »

Scandal wrote:
Timo Tolkki wrote:
Wellu wrote:Voin pistää sulle klipin vaikka tuosta To The Edge Of The Worldista siitä kohdin missä olen kuulevinani noita räpsyjä. Jos haluat, niin pistä sähköpostiosoite mulle privana. Siinä ensimmäisen 11 sekunnin aikana kuuluu ainakin 5 kertaa tuommoinen räpsy (noin 1/3/5/7/10 sekuntien kohdalla).
Ainoa? Ja tässä 15 sekuntia Wellun mainitseman biisin alusta. Spektrissä napsaukset näkyvät selvästi. Ja juuri Wellun mainitsemissa kohdissa.
Ainoa. Niinkuin sanoin, tutkin asian kun saan itse levyt ja infoan Frontiersia. Jos asian johdolta on aihetta jatkotoimenpiteisiin, sellaisiin luonnollisesti ryhdytään. Mutta kuten sanottu, olen itse kuunnellut iTunes versiota jonka ostin eilen enkä näe tätä asiaa ongelmana. Mitään valituksia ei myöskään ole näkynyt muualla kuin tässä messulaidalla. Ei siis muista maista eikä myöskään yksikään toimittaja jonka kanssa olen tehnyt levyn tiimoilta haastattelun, ole maininnut asiasta. About 100 sellaista. Luulisin, että olisi varmasti maininnut.
Sabbathman

Post by Sabbathman »

Napsu Anthem
A World Without Napsu
Enshrined in My Napsu
In the Name of the Napsu
We Will Find a Napsu
Napsu
The Magic of the Napsu
To the Edge of the Napsu
I’ll Napsu You Home
The Land of New Napsu

Napsuilla tai ilman, haen CD&DVD-setin Anttilasta noin tunnin sisällä.
Last edited by Sabbathman on Tue May 21, 2013 8:33 am, edited 1 time in total.
ploughman
Imperiumi Crew

Post by ploughman »

Mikael wrote:
Timo Tolkki wrote: PS. Unohtakaa jo se vitun autotune. EN oo käyttänyt sitä vuoden 2001 jälkeen. Jotkut laulajat kuulostaa jo valmiiksi siltä, että niillä on kurkussa autotune.
En jaksa normaalisti ihan hirveästi valitella, enkä ole ollut genren isoin ystävä vuosiin, mutta tämä on tosi hyvä levy, joten siksi otin puheeksi. Jos tuon biisin alussa ei ole tuneteltu lauluja niin siellä on itse Cher kurkussa, lauluraidat tuli wavina, eikä ole sinun nauhoittamia? Joku siellä korjaili, niin tai näin. Tuo oli levyn ainoa kohta jossa kuulosti autotunetetulta, anteeksi vaan.

Mainittuja räpsyjä en huomannut.

Kiska on kyllä yksi näistä laulajista, joilla on tosiaan se "autotune kurkussa" ja vielä kompressorikin. Ei juuri livenäkään vedä väärästä nuotista. Ja se vibra taitaa juuri olla syynä tuohon.

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... xY#t=1614s
Cursarion

Post by Cursarion »

Itsekin aloin leikkimään spektrogrammeilla. Vähän säätämällä viivat saa vielä paremmin näkyviin: http://i.imgur.com/yGpEQhX.png. Kuuntelukokeen perusteella naksahdukset täsmäävät noihin tasaisin väliajoin tuleviin pystyviivoihin, tosin parin viivan kohdalla en erottanut mitään, mutta vehkeet on paskat ym. Mutta jos useampi ihminen sekä näkee että kuulee nuo niin kai jossain jotain on pakko olla. Voi toki olla ettei tuota helposti huomaa esim. olosuhteista, keskittymisestä, äänentoistosta ja volyymista riippuen. En usko että olisin itse huomannut tavallisessa kuuntelussa.
Balm

Post by Balm »

ploughman wrote:Kiska on kyllä yksi näistä laulajista, joilla on tosiaan se "autotune kurkussa" ja vielä kompressorikin. Ei juuri livenäkään vedä väärästä nuotista. Ja se vibra taitaa juuri olla syynä tuohon.
No ei se vibra kyllä siihen nuottiin osumiseen vaikuta. Ennemminkin siihen nuottiin osutaan ensin ja kun ääni ns. "soi" oikeasta kohtaa, siihen lisätään vibraa. Tai monellahan tuo vibra tulee siihen ääneen luonnostaan. Kisken vibra taas kuulostaa usein "liioitellulta", vrt. Tobias Sammet.
Last edited by Balm on Tue May 21, 2013 12:14 pm, edited 1 time in total.
Sabbathman

Post by Sabbathman »

Napsuja ei kuulu, mutta napsuja voi maistella levyn soidessa.
ploughman
Imperiumi Crew

Post by ploughman »

Balm wrote:
ploughman wrote:Kiska on kyllä yksi näistä laulajista, joilla on tosiaan se "autotune kurkussa" ja vielä kompressorikin. Ei juuri livenäkään vedä väärästä nuotista. Ja se vibra taitaa juuri olla syynä tuohon.
No ei se vibra kyllä siihen nuottiin osumiseen vaikuta. Ennemminkin siihen nuottiin osutaan ensin ja kun ääni ns. "soi" oikeasta kohtaa, siihen lisätään vibraa. Tai monellahan tuo vibra tulee siihen ääneen luonnostaan. Kisken vibra taas kuulostaa usein "liioitellulta", vrt. Tobias Sammet.
Eipä niin. Mutta tarkoitinkin sitä, että tuommoinen kiskemäinen vibra kuulostaa helposti juurikin sellaiselta 'autotune' -efektiltä.
Post Reply