IRON MAIDEN - Legacy Of The Beast

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
Pete Bondurant
Posts: 132
Joined: Thu Dec 15, 2011 11:37 am

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Pete Bondurant »

ovassa-8 wrote:
Wictorey wrote:No toivottavasti! Vielä kun Steve Harris saisi sävellyskynänsä edes yhtä teräväksi kuin 1990-luvulla.
Tässä on just se pointti, kyllähän Maiden on aina tehnyt keskimääräistä pidempiä biisejä, joissa ns.progahtavia osia, mutta ne biisit "kantoivat", niissä oli upeita kitaraharmonioita, osia, joita jaksoi kuunnella aina uudelleen ja uudelleen.
Kyse on vain biisintekotaidosta ja varsinkin Murray ja Smith saisivat tuoda esille juuri noita kitaraharmonioita ja tehdä biiseistä kokonaisuuksia, ei vaan pelkkiä osia toistensa jälkeen, joista tulee vain ylipitkää paatosta. Samoin yhtyeen pitäisi saada kunnon tuottaja että vanha Maiden-soundi tavoitettaisiin.
Täysin samaa mieltä! Siinä missä joku Dream of Mirrors toimi omalla kohdalla loistavasti, niin nykyään tyypillinen ”progressiivinen Iron Maiden –biisi” tuntuu olevan liian usein vain biisi, minkä on ideat on käsitelty noin 5 min aikana. Tälle saadaan pituutta lisäämällä alkuun 1-3 min kitaran näppäilyä ja ehkä rauhallista puhelaulua, tämän jälkeen biisi käyntiin. Sitten leikkaa-liimataan kappale ”eeppisiin mittoihin” ja mahdollisesti vielä loppuun kitaranäppäily outro. Pituus kasvaa keskimäärin 8 min pituiseksi ja sitten sanotaan että tämä on progea. Kun lähes jokainen biisi on samalla kaavalla tehty, niin turruttaa ja pahasti. Hieman kärjistystä…

Olen usein haaveillut, että Roy-Z tulisi Iron Maidenin tuottajaksi, mutta jotenkin en vain usko tähän. Kevin Shirleystä olisi päästävä eroon. Hänen aikanaan levyjen ja biisien pituudet ovat kasvaneet huolestuttavan pitkiksi. Eikö osaa tai uskalla sanoa vastaan, en tiedä. Onhan niitä muitakin tuottajia, mutta jotenkin tuntuu että Roy:n kanssa voisi natsata. Kaikki tosin eivät tätä mieltä ole.

Ja kansikuva keskusteluun lisättäköön, että Live After Death-levyn kansi on yksi hienoimmista ikinä. Siksi se onkin tuossa seinällä kehystettynä. Ja Somewhere In Timen kantta tuli aikoinaan tapitettua erittäin tarkkaan etsien yksityiskohtia ja Maiden-viittauksia. Sanomattakin on selvää, että tämä tehtiin LP:n kannella.
Wictorey
Posts: 953
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:13 pm
Location: Helsinki

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Wictorey »

Pete Bondurant wrote:Siinä missä joku Dream of Mirrors toimi omalla kohdalla loistavasti, — —
Minusta tämäkin kappale oli varsin pitkästyttävä AOR-tyyppinen lötkö levyllä, jolla oli pari ihan hyvää pitkähköä biisiä.
Invader

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Invader »

En kyllä tajua miten kukaan voi haaveilla mistään Roy-Z tuotannosta Iron Maidenin levyllä. Polkematta miestä ihan suohon (pidän Halfordin ja Dickinsonin soololevyistä) olen sitä mieltä että ONNEKSI Roy-Z:n lanseeraamaa ultramodernia protools-paskasoundia ei Maidenin levyillä kuulla. Luotan myös Steve Harrisin pitävän tästä asiasta huolen. Maidenin kohdalla voi vielä luottaa siihen että nauhoitusprosessissa soittaja+instrumentti-kombo tekee suuremman työn kuin tietokonepelit ja kaikenmaailman 2000's datakikkailu...
Wictorey
Posts: 953
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:13 pm
Location: Helsinki

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Wictorey »

Vai että ultramoderni? Minusta lähinnä pehmeä, hetkittäin liiankin pehmeä. Virvelistä puuttuu terävyys, kitarat ovat muhkeita mutteivät murhaavia jne.

Myös Shirleyn Maidenille takaamat soundit ovat olleet melkoista höttöä, joten enpä tiedä.
Pete Bondurant
Posts: 132
Joined: Thu Dec 15, 2011 11:37 am

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Pete Bondurant »

Invader wrote:En kyllä tajua miten kukaan voi haaveilla mistään Roy-Z tuotannosta Iron Maidenin levyllä. Polkematta miestä ihan suohon (pidän Halfordin ja Dickinsonin soololevyistä) olen sitä mieltä että ONNEKSI Roy-Z:n lanseeraamaa ultramodernia protools-paskasoundia ei Maidenin levyillä kuulla. Luotan myös Steve Harrisin pitävän tästä asiasta huolen. Maidenin kohdalla voi vielä luottaa siihen että nauhoitusprosessissa soittaja+instrumentti-kombo tekee suuremman työn kuin tietokonepelit ja kaikenmaailman 2000's datakikkailu...
Pakko sen verran lisätä, että pohjaan haaveeni Dickinsonin Accident of Birth ja Chemical Wedding levyihin sekä Halfordin ensimmäiseen, joista pidän erittäin paljon. Varsinkin AoB kuulostaa omaan korvaan todella hyvältä ja on muutenkin fantastinen levy. Kuulijan korvassa nämä asiat lopulta ovat. En ole pahemmin herran tekemisiä sen jälkeen seurannut. Harmi, jos tuotos nykyään on tätä protools hajutonmauton-soundia. Hyvä tietää tämäkin vastaisuudessa.

"muistanjostainjoskuslukeneeni"-juttu: Muistanko täysin väärin, mutta eikös Roy Z:tan nimi ollut ilmoilla Brave New Worldiin? Pelkona vain oli, että Maiden kuulostaisi liikaa Dickinsonin soolotuotannolta? Korjatkaa jos muistan väärin.

Jotenkin vain tuntuu että Kevin Shirley on kuultu. Ehkä tämä vain johtuu itsestäni. Harriksellahan se visio kuitenkin on. Toivottavasti vain lopettaisivat sen turhan biisien ja levyjen venytyksen. Pystyykö tuottaja sitten vaikuttamaan siihen onkin eri asia.

Jos päättävät tuottajaa vaihtaa, niin eiköhän siihenkin hommaan pätevä kaveri löydy. Kunhan vain ei ole Rick Rubin...
puolisukeltaja

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by puolisukeltaja »

Restoni wrote:
puolisukeltaja wrote:
Sabbathman wrote:Kansitaideasioissa tulisi ottaa yhteys Derek Riggsiin. Onhan se nyt ihan selvä asia, että kyseessä on Iron Maidenin ainoa oikea kansitaiteilija.
Mielummin ei, ovathan miehen viimeaikaiset tuotokset ihan hirveää jöötiä vaikka verrattaisiin Dance of Deathin kansitaiteeseen. Kai Riggs on sitten kaheskytluvun tuotoksillaan saanut jonkun heviheviparasjee -maineen, jos sitä nyt sapattimieskin kaipaa Maidenin kansiin vielä...?
Ny alkaa olla sen verta paksua tekstiä, että kaipais vähän näyttöjä. Eli haluaisin todella nähdä pari Riggsin tekemää kantta, jotka ovat hirveää jöötiä verrattuna Dance of Deathiin. Löytyisi nyt edes samantasoista jöötiä. En ole tietoinen herran viimeaikojen tuotoksista, mutta jokainen kansi, joka minun hyllystä löytyy Riggsin tekemänä miellyttää enemmän tai vähemmän silmää.
Esimerkkejä:

http://derek.server311.com/riggsart/Pag ... gskul.html
http://derek.server311.com/riggsart/Pag ... wspol.html
http://derek.server311.com/riggsart/Pag ... thome.html
http://derek.server311.com/riggsart/Pag ... ront1.html

Noi kaks ekaa on jo niin hirveitä, että ei kai ne oikeasti ole voineet päätyä ihan levyjen kansiksi saakka...? Ja Dance of Deathin kantta mollataan miun mielestä muutenkin ihan liikaa. Ei se tosiaan mikään kaunis ole, mutta ei myöskään niin ruma kuin jengi antaa ymmärtää.

Edit/ Nojuu, tuo eka onkin Riggsin mukaan tehty yhden viikonlopun aikana, joten ihan ymmärrettävää sinänsä... Formula-auto ei ollut miehen itsensä oma idea myöskään.
Last edited by puolisukeltaja on Fri Apr 27, 2012 9:25 pm, edited 1 time in total.
TheFourthHorseman
Posts: 622
Joined: Sat Jan 04, 2003 12:11 pm
Location: Turku

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by TheFourthHorseman »

Invader wrote:En kyllä tajua miten kukaan voi haaveilla mistään Roy-Z tuotannosta Iron Maidenin levyllä. Polkematta miestä ihan suohon (pidän Halfordin ja Dickinsonin soololevyistä) olen sitä mieltä että ONNEKSI Roy-Z:n lanseeraamaa ultramodernia protools-paskasoundia ei Maidenin levyillä kuulla. Luotan myös Steve Harrisin pitävän tästä asiasta huolen. Maidenin kohdalla voi vielä luottaa siihen että nauhoitusprosessissa soittaja+instrumentti-kombo tekee suuremman työn kuin tietokonepelit ja kaikenmaailman 2000's datakikkailu...
Chemical Weddingillä on vähintään yksi parin viime vuosikymmenen kovimmista soundeista. Ihan sama oikeastaan mitä käytetään soundi tuottamaan kun en noista sen enempää tiedä, mutta en nyt ihan purematta niele, että koneella kikkailemalla on vaan niin murea soundi saatu. Linereissa ainakin lukee, että kitaristi(t) veti basson kielillä CW:llä, jotta saatiin rankempi sointi.

Voihan tässä tietysti olla sama juttu kuin Riggsin kohdalla, että vanhat meriitit ovat loistavia, mutta nykyään suolletaan karmeata ö-luokkaa. Nuo kannet ovat tosiaan aivan hirvittäviä, mikä helvetti tuo formulajuttukin on olevinaan...toivottavasti ei ole kovin montaa tuntia noihin panostanut. Eikö noista esimerkeistä viimeinen ainakin ole Kotipellon kansi, liekö otti päähän kuinka paljon kun näki lopputuloksen.
Wictorey
Posts: 953
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:13 pm
Location: Helsinki

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Wictorey »

TheFourthHorseman wrote:liekö otti
Toimittaja kielikurssille 666.

Riggsin perushakemiston kamat (Maiden-tavarat) miellyttivät silmää melkein kautta linjan. Ottaisin uudestaankin hommiin, kunhan miekkosta ei kuseteta. Teosten tekstihuomautuksista paistoi paikoin melko reippaasti katkeruus ja pettymys bändin poikien — ynnä tuottajan — vammailuihin.
Sabbathman
Posts: 5639
Joined: Thu Dec 03, 2009 2:40 am
Location: Seinäjoki

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Sabbathman »

Wictorey wrote:
TheFourthHorseman wrote:liekö otti
Toimittaja kielikurssille 666.

Riggsin perushakemiston kamat (Maiden-tavarat) miellyttivät silmää melkein kautta linjan. Ottaisin uudestaankin hommiin, kunhan miekkosta ei kuseteta. Teosten tekstihuomautuksista paistoi paikoin melko reippaasti katkeruus ja pettymys bändin poikien — ynnä tuottajan — vammailuihin.
Iron Maiden & Derek Riggs on kuitenkin ollut lyömätön yhdistelmä, aivan samalla lailla kuin Motörhead & Petagno. Ikävää että kummassakaan tapauksessa ei enää saada keskityttyä itse asiaan eli albumia hyvin kuvastavan, onnistuneen kansitaiteen luomiseen yhteispelillä kuvataiteilijan ja bändin kesken.

Katsellaan ja kuunnellaan vanhoja levyjä sitten.
Restoni
Posts: 150
Joined: Wed Mar 30, 2011 12:28 pm

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Restoni »

puolisukeltaja wrote: Esimerkkejä:

http://derek.server311.com/riggsart/Pag ... gskul.html
http://derek.server311.com/riggsart/Pag ... wspol.html
http://derek.server311.com/riggsart/Pag ... thome.html
http://derek.server311.com/riggsart/Pag ... ront1.html

Noi kaks ekaa on jo niin hirveitä, että ei kai ne oikeasti ole voineet päätyä ihan levyjen kansiksi saakka...? Ja Dance of Deathin kantta mollataan miun mielestä muutenkin ihan liikaa. Ei se tosiaan mikään kaunis ole, mutta ei myöskään niin ruma kuin jengi antaa ymmärtää.
:shock:

Dance of deathin kantta mollataan ihan syystä. Mutta nuo Impellitterin ja Gallows polen kannet... Siis miten voi mainekais ja arvostettu taiteilija päästää käsistään tuommoisia hirvityksiä. En olis uskonut. Onkos tuota Gamma Ray kuvaakin käytetty jonkun julkaisun kantena? On mennyt minulta kyllä täysin ohi. Ja vaikka tuo Kotipelto kuva hieman muovinen onkin, niin en missään nimessä laskisi sitä samaan sarjaan noiden muiden kanssa.
P.K.
Posts: 1095
Joined: Fri Dec 05, 2008 11:53 am

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by P.K. »

Niin siinä käy kun perinteiset tekotavat vaihtuvat johonkin tietokoneeseen. Sääli.
Teutates
Posts: 298
Joined: Mon Sep 08, 2003 10:04 am

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Teutates »

TheFourthHorseman wrote:Chemical Weddingillä on vähintään yksi parin viime vuosikymmenen kovimmista soundeista. Ihan sama oikeastaan mitä käytetään soundi tuottamaan kun en noista sen enempää tiedä, mutta en nyt ihan purematta niele, että koneella kikkailemalla on vaan niin murea soundi saatu. Linereissa ainakin lukee, että kitaristi(t) veti basson kielillä CW:llä, jotta saatiin rankempi sointi.
Vaikka CW onkin hyvä levy sinänsä niin kitarasoundit on jo liian lähellä sitä saatanan "rectifier"-höttöä jota nykyisin kuulee poikkeuksetta hevilevyillä - ainakin valtavirrassa.Ja bassoahan ei nykyisin enää kuule - ehkä jotain helvetin särösurinaa siellä taustalla kun umpitukkoiset kitaravallit soittavat samaa helvetin dunkka-dunkka jynkytystä.

No noin pahasti asiat eivät CW:llä toki ole kuin nykyhevilevyillä ,mutta liikaa ollaan sinne geneeriseen "rankkaan" ja "heviin" soundiin kallellaan.Smith ei pääse kunnolla esille ja AoB ja jopa Tyranny of Souls -levyillä kuullut kitaraharmoniat loistavat poissaolollaan.Maidenille myös iso käsi siitä ,että ei nyt eikä aikoinaan lähtenyt tuohon "raskain levymme koskaan" sonnanjauhantaan joka monen vanhan bändin kohdalla (Sabbath,Priest) tuotti äärettömän tylsää riffijunttaa samalla tritonus-riffillä varioituna.Vähän niinkuin Slayerillä joka tekee kaikki biisinsä samasta skaalasta - mutta niillehän se on jo tyylivalinta.
Sabbathman
Posts: 5639
Joined: Thu Dec 03, 2009 2:40 am
Location: Seinäjoki

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Sabbathman »

Teutates wrote:...niin kitarasoundit on jo liian lähellä sitä saatanan "rectifier"-höttöä jota nykyisin kuulee poikkeuksetta hevilevyillä - ainakin valtavirrassa.Ja bassoahan ei nykyisin enää kuule - ehkä jotain helvetin särösurinaa siellä taustalla kun umpitukkoiset kitaravallit soittavat samaa helvetin dunkka-dunkka jynkytystä.
En tiedä mitä tuo "rectifier" tarkalleen tarkoittaa, ehkä juurikin sitä mitä ajattelen eli sielutonta, sävytöntä ja dempattua "diskoriffiä" mitä nykyisin bändien soitossa ohimennen kuulee, sellaista josta on mahdoton tunnistaa kuka on soittamassa. Oli mikä oli, nykyisin kuulee paljon kitarasoundeja joista ei tule heavymusiikki mieleenkään, onneksi kanavan tilalle saa vaihtaa oman levyn soimaan jos vaikka autossa ajelee. No enpä pahemmin radiota kuuntele, silloin harvoin kun kuuntelen niin aina sieltä osuu korvaan jotain "höttöä".

Bassosta...Tuntuu että nykyään bassosta ajatellaan että se saa olla vain tunteetonta taustamörinää jonka kuviot ei tarvitse pahemmin kuulua tai sitten ei edes soiteta oikein mitään erikoisempaa, tumputetaan vaan jotain perusjuttua paskalla soundilla. Bändien pitäisi hypätä ajassa taaksepäin vaikkapa 70-luvulle ja kokeilla sieltä esim. Whitesnake - Trouble ja Rainbow - Rising, niin pääsisi käsitykseen kuinka bassoa voi soittaa niin että siinä on mieltä ja kunnon soundia. Eikä tarvitse ruveta plagioimaan, vain huomata että kuuluupas bassokuviot hienosti ja onpas hyviä kuvioita tässä mukana.

:offt:

----------------------------------------------------

Iron Maidenilta toivon alle tunnin mittaista levyä jossa olisi vaikka 9 x 5 min kappaleita ja sitten se yksi 8-10 min "pääbiisi". Tarkoituksena ei tarvitse olla että tungetaan koko 80 minuuttia täyteen. A Matter Of Life And Death onnistui hyvin, mutta parantamisen ja tiukentamisen varaa siinäkin olisi ollut. The Final Frontier -albumilla on paljon hyviä juttuja, mutta on siellä seassa paljon sellaista täytejuttuakin mitä ei jaksa kovin kauaa. The Final Frontierilla ei ole loppujen lopuksi kuin yksi oikeasti innostava ja lujaa iskevä kappale (El Dorado) jonka voisi esim. laittaa johonkin kokoelmaan mukaan, voisin sanoa että kaikista muista kappaleista pitää oikein kuuntelemalla kuunnellen etsiä niitä hyviä juttuja. Kun vuori ei tule kuulijan luokse, pitää mennä vuoren luokse.

Seuraavalle levylle toivon enemmän HETI INNOSTAVIA JA ISKEVIÄ HEAVYKAPPALEITA, vähemmän niitä hienosti monipuolisia ja "mielenkiintoa herättäviä" kappaleita. Iron Maiden on heavybändi eikä mikään Yes/ELP/Rush II...

Pieni vertailu pidemmistä kappaleista, siitä mikä ei jaksa innostaa kovin paljoa...

The Final Frontier:
http://www.youtube.com/watch?v=rj7PlQ6ln8s
http://www.youtube.com/watch?v=gkV9Cm6R3Bc

...ja mikä taas innostaa tänäkin päivänä...

Somewhere Back In Time:
http://www.youtube.com/watch?v=HfWq92zwiVE
http://www.youtube.com/watch?v=PptHWHfnCnY
Jussi
Posts: 10669
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Jussi »

Restoni wrote:Onkos tuota Gamma Ray kuvaakin käytetty jonkun julkaisun kantena? On mennyt minulta kyllä täysin ohi.
Ei ole, vaan Riggsin poimima yksityiskohta (toisen tuossa näkyvän, liiton arkin tapaan) Powerplantin kannesta 1999.
Sabbathman wrote:
Wictorey wrote:
TheFourthHorseman wrote:liekö otti
Toimittaja kielikurssille 666.

Riggsin perushakemiston kamat (Maiden-tavarat) miellyttivät silmää melkein kautta linjan. Ottaisin uudestaankin hommiin, kunhan miekkosta ei kuseteta. Teosten tekstihuomautuksista paistoi paikoin melko reippaasti katkeruus ja pettymys bändin poikien — ynnä tuottajan — vammailuihin.
Iron Maiden & Derek Riggs on kuitenkin ollut lyömätön yhdistelmä, aivan samalla lailla kuin Motörhead & Petagno. Ikävää että kummassakaan tapauksessa ei enää saada keskityttyä itse asiaan eli albumia hyvin kuvastavan, onnistuneen kansitaiteen luomiseen yhteispelillä kuvataiteilijan ja bändin kesken.

Katsellaan ja kuunnellaan vanhoja levyjä sitten.
Eipä se Maiden-kombinaatio ole Derekillä aina toiminutkaan, kun eivät ole töitään aina hyväksyneet, alkaen jo Fear Of The Darkista 1992. Tai The Wicker Man-sinkulle ehdottamansa kansi. Tuosta jos peruutat ja katsot seuraavan kuvan nro 10, niin close-upissa näet miten eddien sisällä olevat, palavat ihmiset ovat melkein yhtä hienoja kuin Dave Patchettin Dance Of Deathiin lisätyt hahmot
clairvoyant
Posts: 997
Joined: Thu Mar 20, 2003 1:16 pm
Location: Kuusamo
Contact:

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by clairvoyant »

Pete Bondurant wrote:nykyään tyypillinen ”progressiivinen Iron Maiden –biisi” tuntuu olevan liian usein vain biisi, minkä on ideat on käsitelty noin 5 min aikana. Tälle saadaan pituutta lisäämällä alkuun 1-3 min kitaran näppäilyä ja ehkä rauhallista puhelaulua, tämän jälkeen biisi käyntiin. Sitten leikkaa-liimataan kappale ”eeppisiin mittoihin” ja mahdollisesti vielä loppuun kitaranäppäily outro. Pituus kasvaa keskimäärin 8 min pituiseksi ja sitten sanotaan että tämä on progea. Kun lähes jokainen biisi on samalla kaavalla tehty, niin turruttaa ja pahasti. Hieman kärjistystä…

Olen usein haaveillut, että Roy-Z tulisi Iron Maidenin tuottajaksi, mutta jotenkin en vain usko tähän. Kevin Shirleystä olisi päästävä eroon. Hänen aikanaan levyjen ja biisien pituudet ovat kasvaneet huolestuttavan pitkiksi.
Aamen! Harris sai ilmeisesti ehkä joskus Fear of the Darkin paikkeilla päähänsä, että tuo puuduttavan hidas intro+venytetty biisi perään on se lähes ainoa oikea kaava tehdä biisejä. Toimii toki joissakin biiseissä, mutta liika on liikaa.

Levyistä saisi varmaan hyviä jos vaihtaisi sen tuottajan, ja sitten vielä äänitettäisiin normaalisti soittimet erikseen. Nyt 2003 lähtien tulleet levyt tuntuvat jotenkin demotasoisilta, ideoita ei ole hiottu. Eikös se Shirley jollakin dokkarilla hehkutellut, että "tänään äänitellään biisi, josta kukaan muu kuin Steve ei tiedä vielä mitään"!? Töttöröö. Voisi tulla parempaa jälkeä, jos ei laitettaisi sitä ensimmäistä ideaa täysin kritiikittä tai porukalla pohtimatta suoraan levylle. Eikä ehkä se soittokaan olisi niin laiskan oloista, kun nyt on paikoin ollut.

Mutta toisaalta, nopeimminhan ja vaivattomimminhan se levyn teko noin sinne päin sutimalla sujuu ja kun kerran stadionit myy loppuu sekä levytkin varmaan ihan kivasti, niin miksipä sitä vaivaa näkemään 8).

Toivoisin siis kovasti, että Smithin lupaamia muutoksia tulisi.
Teutates
Posts: 298
Joined: Mon Sep 08, 2003 10:04 am

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Teutates »

Sabbathman wrote:Pieni vertailu pidemmistä kappaleista, siitä mikä ei jaksa innostaa kovin paljoa...

The Final Frontier:
http://www.youtube.com/watch?v=rj7PlQ6ln8s
http://www.youtube.com/watch?v=gkV9Cm6R3Bc

...ja mikä taas innostaa tänäkin päivänä...

Somewhere Back In Time:
http://www.youtube.com/watch?v=HfWq92zwiVE
http://www.youtube.com/watch?v=PptHWHfnCnY
Minusta When the wild wind blows on uudemman Maiden tuotannon helmi - hieno melodia.Toisaalta Somewhere back in timelta Heaven can wait ja Sea of madness ovat melkoisen tylsiä vetoja.
Wictorey
Posts: 953
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:13 pm
Location: Helsinki

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Wictorey »

clairvoyant wrote:Eikös se Shirley jollakin dokkarilla hehkutellut, että "tänään äänitellään biisi, josta kukaan muu kuin Steve ei tiedä vielä mitään"!? Töttöröö.
Voisivat välillä kokeilla kääntää tuon päälaelleen: äänittäisivät biisin, josta Steve ei tiedä mitään. Kummasti on viime vuosina tuntunut Harrisin nimi krediiteissä takaavan biiseihin ainakin pari ennalta arvattavaa osaa, ja pelkän Harris-krediitin sisältävät kappaleet taas ovat olleet näillä levyillä katastrofeja (esimerkiksi juuri When the Wild Wind Blows).
Balm
Posts: 1201
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:33 pm
Location: Helsinki/Kajaani
Contact:

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Balm »

Minustakin tuo When The Wild Wind Blows on niitä ainoita uusia Maiden-biisejä, joita pystyy ylipäänsä kuuntelemaan. Eihän se mikään sävellyksellinen riemuvoitto ole, mutta ainakin siinä on jotain tolkkua. Laulumelodiatkin menevät semmosilla taajuuksilla, että Dickinsonin ääni soi kivasti, eikä jamppa kuulosta joltain kireältä pilliltä, joka viimeisillään pihisee ne nuotit narulle. En jaksa tajuta, miksi yhtäkkiä alkoivat vääntää noita yltiökorkealta meneviä laulumelodioita. Jotain järkeä voisi käyttää niidenkin kanssa. Esim. Mother Of Mercy olisi hyvä biisi, jos kertosäkeessä olisi vähän jaksettu miettiä pidempään sitä sovitusta.
Hevi-Pade

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Hevi-Pade »

Suositelkaas hyviä bootlegejä Somewhere on Tourilta tai Seventh tour of a Seventh tourilta?
Texasin Dallasissa nauhotettua Deepest Sins:iä on kehuttu saundin puolesta hyväksi, kuin myös MILWAUKEE '87 (Myös Milwaukee Madness -nimellä). Aika monessa muussakin jenkkibootsissa soundit kuulostavat ihan hyvältä.
Chicago 87 kehuttiin saundeiltaan erinomaiseksi, mutta ainakin juutubessa kuulostaa lattealta.
Monctonissa äänitettyä Canada 88 on kanssa kehuttu, mutta juutubesta kuulostaa paskalta.

Onko kukaan kuullut QUEEN MARY'S COLLEGE '88 bootlegiä. Kyseessähän on ns. "salakeikka" joka soitettiin Charlotte and the Harlots nimen alla.
Pete Bondurant
Posts: 132
Joined: Thu Dec 15, 2011 11:37 am

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Pete Bondurant »

Hevi-Pade wrote:Suositelkaas hyviä bootlegejä Somewhere on Tourilta tai Seventh tour of a Seventh tourilta?
Texasin Dallasissa nauhotettua Deepest Sins:iä on kehuttu saundin puolesta hyväksi, kuin myös MILWAUKEE '87 (Myös Milwaukee Madness -nimellä). Aika monessa muussakin jenkkibootsissa soundit kuulostavat ihan hyvältä.
Chicago 87 kehuttiin saundeiltaan erinomaiseksi, mutta ainakin juutubessa kuulostaa lattealta.
Monctonissa äänitettyä Canada 88 on kanssa kehuttu, mutta juutubesta kuulostaa paskalta.

Onko kukaan kuullut QUEEN MARY'S COLLEGE '88 bootlegiä. Kyseessähän on ns. "salakeikka" joka soitettiin Charlotte and the Harlots nimen alla.
Somewhere on Tourilta oma suosikkini on Sheffieldin veto. En muista onko sille mitään raflavaa nimeä keksitty, mutta omissa kokoelmissa se on nimellä "Iron Maiden Sheffield 1986"

Pariisin keikka on kans ihan hyvä "SOMEWHERE IN PARIS" nimellä näyttäis löytyvän. Hyvä tasoinen bootleg. Tästä keikasta on olemassa huonompikin versio, mikä on nauhoitettu keskeltä yleisöä. Jatkuva suhina häiritsee. On se nyt kumma ettei osata nauhoittaa kunnon bootleggejä!

Täältä löytyy aika kattavaa tietoa Iron Maidenin bootlegeistä. Tässä Somewhere on Tour:

http://www.ironmaidencommentary.com/?ur ... link=tours

Eiköhän näitä aika helposti löydy internetistä. Omat olen aikoinaan hankki tapa traden kautta. Kaiken kaikkiaan Iron Maiden on tähän aikaan todella hyvässä iskussa ja settilista ei paljon parempi voisi olla. Onnea metsästykseen

edit: Bristol 86 on myös todella hyvä.
ploughman
Imperiumi Crew
Posts: 139
Joined: Fri Aug 23, 2002 7:01 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by ploughman »

Wictorey wrote:
clairvoyant wrote:Eikös se Shirley jollakin dokkarilla hehkutellut, että "tänään äänitellään biisi, josta kukaan muu kuin Steve ei tiedä vielä mitään"!? Töttöröö.
Voisivat välillä kokeilla kääntää tuon päälaelleen: äänittäisivät biisin, josta Steve ei tiedä mitään. Kummasti on viime vuosina tuntunut Harrisin nimi krediiteissä takaavan biiseihin ainakin pari ennalta arvattavaa osaa, ja pelkän Harris-krediitin sisältävät kappaleet taas ovat olleet näillä levyillä katastrofeja (esimerkiksi juuri When the Wild Wind Blows).
Juu. Uudella albumilla oli tosiaan näitä ongelmia. The Talisman livenä oli aika kamalaa. Ei kuulosta se viritetty kiljunta hyvältä vaikka osuisikin nuottiin.

Uusissa pitkissä biiseissä on se ongelma, että ne tosiaan ovat luonteeltaan semmoisia 3min biisejä, jotka on venytetty väkisin "eeppisiksi". Siis eeppinen ja pitkä biisi on semmoinen kuten Alexander the Great jossa oikeasti on niitä eri osiakin.

Angel and the Gamblerin pidempi veto on nyt tietty jo 1990-luvulta surullinen esimerkki tuosta venytysten trendistä. Jatkui sitten Dream of Mirrorsin myötä ja paheni näille viimeisimmille albumeille tultaessa.

Tuo Wild Wind Blows on siinä mukava poikkeus, että se on onnistunut pitkäksi biisiksi ja tosin kuin monet muut Maiden- kappaleet viimesieen kymmeneen vuoteen, se onnistuu herättää jotain tuntemuksiakin. Luomaan päähän mielikuvia ja nostamaan paikoitellen niskakarvat pystyyn, kun kuuntelee sanoja ja tutustuu kappaleen taustalla olevaan tarinaan.

Nyt siis lääke Maidenille: tehkää meneviä ja lyhyitä biisejä joissa on myös napakat kertosäkeet. Näillä olette ennenkin menestyneet. Esim. nuo 2 minutes, Aces Hight, Trooperit jne.
Ja jos on ideoita niin yksi tai kaksi pidempää biisiä, jossa on hyvä melodioita. Eikä tartte laittaa 8 kappaletta enempää albumille. Somewhere in Timella on 8 kappaletta, joista kaikki ovat loistavia. Semmoinen nyt sitten tähtäimeen. Jooko!?
StuG
Posts: 825
Joined: Sun Mar 09, 2003 10:25 am

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by StuG »

Blaze on näemmä kiskonut Sign Of The Cross- kipaleen omalle as live at it gets- levylleen. Pikaisella katsomisella kappaleen tekijä on ollut puhtaasti Harris. Ajattelin ensiksi, että Blaze olisi ollut jollain tasolla mukana kappaleen krediiteissä (?) jos kerran biisiä omalla soololivellään kiskoo.

No ei silti, ihan toimivan kuuloinen liveveto ja Blazen ääni ei kuulosta "leivänpala kurkussa" -kiskomiselta, mikäli ymmärrät mitä tarkoitan...

Kuunteles, mikäli ei ole tuttu:
http://www.youtube.com/watch?v=TWH6RCcSUvo

Näyttihän tuolla livellä olevan myös Futureal sekä Virus.

Liekkö oli offtopikkia mutta mutta... Maidenin biisejähän nuo silti ja entisen laulajan kiskomina.
Ewokki
Posts: 130
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:40 am
Location: Joensuu

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Ewokki »

Joo, tuo As live as it gets-live on kova soundeja myöten. Nuo Maiden-vedot (noo, sign of the cross tulee aina kuunneltua Rock In Riolta) puolustavat paikkaansa; kolahtavat paaljon kovemmin kuin alkuperäiset studioversiot. Virtual XI on vaan niin kolhon kuuloinen. Muttamutta, makuasioitahan nää... 8)
Hevi-Pade

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by Hevi-Pade »

Tuolta liveltä "Virus" varsinkin on timanttinen.
StuG
Posts: 825
Joined: Sun Mar 09, 2003 10:25 am

Re: IRON MAIDEN - The Final Frontier & Maiden England

Post by StuG »

Oikeastaan tykkään aivan pirusti X-Factorista. Siitä muutamat biisit vetävät hieman rimaa alaspäin, mutta suurin osa iskee ihan tonnilla. Kun Virtual XI on taas kyseessä, se ei sytytä juuri hituskakaan, tosin sen kuuntelusta on aikaa, niinpä sille voisi myös antaa mahdollisuutta. Muistaakseni moni biisi oli vaan lähinnä sitä saman lauseenparren hokemaa kun sitä viimeksi kuuntelin. Tästä on tosin vuosia, joten voin toki luonnollisesti olla tämän tiimoilta väärässä. Ehkäpä luukutan juutubea levyn tiimoilta.

X-factor on synkkä levy Maidenin kataloogissa, mutta se ei minua haittaa. Harrisin avioerot ja isän kuolema ovat varmasti tehneet tehtävänsä miehen ajukopassa sävellyksiä tehdessä.

Silti mielestäni paras Maiden- levy on piece of mind. Voi kuinka vituttaa kun näin sen joskus 12- vuotiaana nassikkana alkuperäisenä julkaisuna katudivarissa torilla LP-muodossa, mutta jostain syystä se jäi ostamatta. Liekkö sitten ne penikan miljoonat lompakossa käytetty johonkin muuhun tai niitä ei sitten vain yksinkertaisesti ollut. Powerslave ei jostain syystä paljoa maistu, vaikkei mielestäni siitä erityisempää haukuttavaa ole. Silti jumalalevy on Live after death, sillä se tutustutti minut musiikin ja ylipäätään hevin kuunteluun, vaikka nykykuuntelulla Brucen laulut kyseisellä ovat aikamoista kuraa... IMHO

Eikait siinä, oli taas niin jumalattoman tärkeää asiaa, jatketaan. :)
Post Reply