ploughman wrote:Fakta on kuitenkin se, että jostain syystä musiikin tekejät eivät enää saa rahaa.
Tämän tyyppistä kuluttaja-utkimustietoa:
Ennen kuluttajat (siis me kaikki musiikin kuluttajat) laittoivat keskimäärin rahaa levyostoksiin semmoisen 20e-30e vuodessa. Noin 2-3 levyyn verran siis?
Nykyiset Itunesit ja Spotifyt ja niiden kuukausimaksut tarkoittavat sitä, että kuluttajat laittavat lähemmäs 100e vuodessa musiikkiin.
Kuitenkin musiikin tekijät saavat nykyään vähemmän käteen kuin esim. 10 vuotta sitten...vaikka kuluttajan "maksukyky" musiikkiin nähden on lisääntynyt 3-4 kertaiseksi?!
Eikö tässä ole joku epäkohta?
Ei ole epäkohtaa. 15 vuotta sitten Suomessa oli, mitä, noin 10 hyvää metallibändiä (vähän värikynää). Nyt niitä "the most epic hero metal", "doomiest deathgrunt from northernmostkillers" -bändejä on Suomessa varmaan 200. Ja kaikki on niin vitun hyviä, että pakko ostaa niitten uus levy.
Tarjontaa on nykyään vitusti, laatua vähemmän. Eli suoritettu rahamäärä jakaantuu isommalle artistikatraalle (helposti joku kuolee puolivahingossa kun meni pois muodista ja joku uusi yrittelijä pääsee siinä siivellä kokeilemaan onneaan, kenties huonommalla materiaalilla kuin se kuollut). Hyvä esimerkki taitaa olla joku Testament joka on parhaat arvostuksen päivänsä nähnyt (joskin aina kärsinyt jotain B-luokan leimaa), nyt äijät painaa leipätyötä kun levymyynnistä ei saa palkkaa. Väitän, että suuri osa tällaisesta valitettavuudesta on järjettömän tarjonnan ja mainonnan "syytä". Uudet aina vain "rankemmat" bändin syövät varsinkin oldskoolin leivän.
Powermetal on ihan varmasti genre joka kärsii ns. uskottavuuden puutteesta, on paljon makeempaa kuunnella jotain dronee tai muuta okkultistista pörinää kun "se on niin vitun erilaista ja siistii!!". Powermetalhan kuulostaa yhtäkkiä ajatellen joltain hevisaurukselta, miltä pörinädoom taas ei. Jos musiikissa on liikaa melodiaa, niin se on helposti wimppiä.
Toisaalta, tosi on että poweri kuulostaa helposti (huonoimmillaan) samalta ja itseään toistavalta. Mutta niin tekee moni muukin genre. Harva bändi on Priesti tai Metallica jotka ovat tehneet aika liudan biisejä jotka ovat sekä erilaisia että hyviä.
tapani_doe wrote:Itse olen vähän sitä mieltä että Century Median ja muiden vastaavien tempaukset irtautua kokonaan Spotify:stä ja vastaavista musiikkipalveluista on nyt hieman vääränlaista taistelua.
Ymmärrän täysin että pidetään artistien puolta ja pyritään takaamaan artisteille ja heitä promoaville levy-yhtiöille heille kuuluvat saatavat, mutta se että syynä käytetään fyysisten kopioiden myynnin romahtaminen tälle temppuilulle, menee homma metsään ja kovaa.
Totuushan on että fyysisten kopioiden myynti tulee mitä luultavimmin poistumaan kohtuu lähitulevaisuudessa miltei kokonaan. Internetin musiikkipalvelut ovat ihan hyvä menetelmä viedä musiikkia kuluttajalle.
Mun mielestä on ihan hyvä tapa ottaa musaa pois liian halvasta palvelusta. Varmasti moni bändi sai mainetta Spotifyn kautta ja levymyynti voi kasvaa kun musiikkia ei ole tarjolla ilmaiseksi.
Mä en usko, että fyysisten levyjen valmistus lakkaisi. Silloin ainakin mun musiikin kulutus (rahallinen) tyssäisi ja siirtyisinnauttimaan jo olemassa olevista levyistäni.
Yksi keino säilyttää fyysistä myyntiä on oikeasti panostaa niihin pakkauksiin ja visuaalisuuteen. Mikä estäisi tekemästä vinyylikansia bookleteilla, mutta levynä olisikin CD ?

Tai muuten vaan pakkaus sellaiseksi jotta se selvästi erottuu siitä mitä on kuunnella tiedostoa ja katsoa kansikuva googlepics'istä.