Stratovarius ja johdannaiset

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
Deleted User 729

Re: TIMO TOLKKI & TIMO KOTIPELTO

Post by Deleted User 729 »

Tailgunner wrote:Eihän Stratovarius ole koskaan edes "parhaimmillaankaan" ole ollut kuin B-luokan powermetal pumppu jossa ei ole koskaan ollut mitään omaperäistä. Kitarointi ollut aina sitä tyhjänpäiväistä tilu-lilu soitinmasturbointia ilman minkäänlaista tunteen välittymistä kuulijalle. Ei voi kumpaakaan stratokitaristia verrata edes saman genren Kai Hanseniin josta välittyy taito yhdistettynä tyylitajuun.
TYYLITAJU MAINITTU! Mutta joo. Totta joka sana mitä tossa kirjoitetaan.
Olen yrittänyt ja yrittänyt ja ihan oikeasti yrittänyt ymmärtää tätä genreä mutta ei. Katsoin sen Symfonian Kaapelitehtaan keikan, ja muutaman kerran olen kyseisen levynkin pyörittänyt läpi. Sori vaan, mutta se on niin kaavamaista ja geneeristä paskaa että oksat pois. Jopa ekaa kertaa kuunnellessa tietää "mitä seuraavaksi tulee", koska tossa kohdassa vaan kuuluu tulla "se nopea umppa-pumppa-umppa-pumppa -tuplabasarikohta.

Genressä hämää isosti se, että "muka ollaan niin mielikuvitusmaailmoissa", on lohikäärmeet, pelit ja rensellit ja vain taivas rajana. Mutta silti jokainen bändi pyörii näissä samoissa Infinitium, Eternium, Symfonium, Imaginarium ja Paradisium -teemoissa. Please, mikä bändi antaa pokalla itselleen nimen "Symfonia"..?

Veikkaisin että Tolkki on alitajunnassa tajunnut kaiken tämän ja päättänyt lyödä hanskat tiskiin. Ehkä ihan hyvä niin. Pari vuotta taukoa, sitten takaisin musan pariin, mutta johonkin ihan eri genreen. Ehdotan vaikkapa lastenmusiikkia, instrumenttina ainoastaan rytmimunat ja triangelit. Ei se ainakaan lapsellisemmaksi nykyisestä voi enää muuttua.
WildFire
Imperiumi Crew

Post by WildFire »

Celebros wrote:Jos Symfonian kokoonpano ei herättänyt tuon enemäpää kysyntää ihan pätevän levynkään jälkeen, niin mitä ihmettä on oikeasti tapahtumassa?
Kiinnostaako powermetalli enää kovin laajasti? Jos siis ei puhuta näistä vakiintuneista nimistä (Helloween, Gamma Ray, Edguy, Blind Guardian, Kamelot jne.), joiden suosiossa ei näy hiipumisen merkkejä, vaikka tekisivät mitä, vaan nimenomaan uusista bändeistä. Sabaton ja DragonForce nyt ehkä ovat viime vuosina onnistuneet raivaamaan nimensä maailmankartalle hurjalla liveintensiteetillään ja erottuvalla omalla tyylillään, mutta ei tuo poweri taida olla niissä suosioissa kuin joku kymmenen vuotta sitten, vai olenko väärässä?

Toisaalta jäsentensä tunnettuuden osalta Symfonia on yhtä paljon verrattavissa "uuteen" bändiin kuin Cavalera Conspiracy oli syntyessään, mutta ehkä osaltaan syytä menestyksen olemattomuuteen voidaan hakea myös keikkojen vähäisestä määrästä. Itsehän allekirjoitan saman kuin moni muu täällä, että In Paradisum on todella hyvä levy.
tapani_doe

Post by tapani_doe »

Timo Tolkki wrote:
Tuli mieleen, että olisiko nykyään täysin tuhoon tuomittu ajatus jakaa musansa netissä kokonaan ilmaiseksi, mutta tienata leipänsä livekeikoilla?
Ei välttämättä. Mutta tällä hetkellä kun levyt ei myy, kaikki haluaa keikalle ja ihmisillä ei ole rahaa mennä katsomaan kaikkia lempibändejään.
Mun mielestä kyse on siitä ettö keksii jonkun uuden mallin. Jos keksit, kerro mullekkin.
Ai että voisit napata idean omaksesi ja äkkiä pinkaista patenttitoimistoon sen kanssa... :wink:

Leikki sikseen.
Itse olen vähän sitä mieltä että Century Median ja muiden vastaavien tempaukset irtautua kokonaan Spotify:stä ja vastaavista musiikkipalveluista on nyt hieman vääränlaista taistelua.

Ymmärrän täysin että pidetään artistien puolta ja pyritään takaamaan artisteille ja heitä promoaville levy-yhtiöille heille kuuluvat saatavat, mutta se että syynä käytetään fyysisten kopioiden myynnin romahtaminen tälle temppuilulle, menee homma metsään ja kovaa.

Totuushan on että fyysisten kopioiden myynti tulee mitä luultavimmin poistumaan kohtuu lähitulevaisuudessa miltei kokonaan. Internetin musiikkipalvelut ovat ihan hyvä menetelmä viedä musiikkia kuluttajalle.

Jos taistelua artistien ja levy-yhtiöiden rahoista pitää käydä, niin pitäisi ryhtyä pohtimaan miten musiikkipalvelujen tai mahdollisten uusien menetelmien kautta pystytään takaamaan ne tulot. Musiikkipalvelujen boikotointi ja dissaaminen ei ole se oikea tie.

/rant

Ja anteeksi pahemman luokan :offt:
Tailgunner

Post by Tailgunner »

metallica wasp wrote:
Tailgunner wrote:Eihän Stratovarius ole koskaan edes "parhaimmillaankaan" ole ollut kuin B-luokan powermetal pumppu jossa ei ole koskaan ollut mitään omaperäistä. Kitarointi ollut aina sitä tyhjänpäiväistä tilu-lilu soitinmasturbointia ilman minkäänlaista tunteen välittymistä kuulijalle. Ei voi kumpaakaan stratokitaristia verrata edes saman genren Kai Hanseniin josta välittyy taito yhdistettynä tyylitajuun.
TYYLITAJU MAINITTU! Mutta joo. Totta joka sana mitä tossa kirjoitetaan.
Olen yrittänyt ja yrittänyt ja ihan oikeasti yrittänyt ymmärtää tätä genreä mutta ei. Katsoin sen Symfonian Kaapelitehtaan keikan, ja muutaman kerran olen kyseisen levynkin pyörittänyt läpi. Sori vaan, mutta se on niin kaavamaista ja geneeristä paskaa että oksat pois. Jopa ekaa kertaa kuunnellessa tietää "mitä seuraavaksi tulee", koska tossa kohdassa vaan kuuluu tulla "se nopea umppa-pumppa-umppa-pumppa -tuplabasarikohta.

Genressä hämää isosti se, että "muka ollaan niin mielikuvitusmaailmoissa", on lohikäärmeet, pelit ja rensellit ja vain taivas rajana. Mutta silti jokainen bändi pyörii näissä samoissa Infinitium, Eternium, Symfonium, Imaginarium ja Paradisium -teemoissa. Please, mikä bändi antaa pokalla itselleen nimen "Symfonia"..?

Veikkaisin että Tolkki on alitajunnassa tajunnut kaiken tämän ja päättänyt lyödä hanskat tiskiin. Ehkä ihan hyvä niin. Pari vuotta taukoa, sitten takaisin musan pariin, mutta johonkin ihan eri genreen. Ehdotan vaikkapa lastenmusiikkia, instrumenttina ainoastaan rytmimunat ja triangelit. Ei se ainakaan lapsellisemmaksi nykyisestä voi enää muuttua.
Otetaan nyt vielä esimerkiksi Stratovariuksen "tunnetuin" biisi Black diamond. Se on aivan saatatan tyhjänpäiväinen kliseepläjäys ettei paskemmasta väliä. Samaan biisiin on kierrätetty ja lainattu kaikki omat ja muiden power metal bändien vakiokliseet. Siinä on juuri se vakio jens synamelodia yhdistteynä tyhjänpäiväiseen Tolkki-tilutukseen jonka "kruunaa" Kotipellon kiljuminen. Kertosäekin on niin tuhanteen kertaan kuullun oloinen. Ainut mikä bändissä on hyvää,on Porran rouhea bassottelu. Siinä on ainut mies bändissä josta on kunnon muusikoksi.
Celebros

Post by Celebros »

WildFire wrote:Kiinnostaako powermetalli enää kovin laajasti?
Tietysti hyvä kysymys, itse en tiedä. Yritin/yritän katsoa asiaa isommassa kaavassa, jossa tekijämiehille on tuntunut aina olevan tilausta.

Itse saatan toki olla poikkeus, mutta Symfonian kokoonpano herätti minut heti sen kuultua ja on vaikea kuvitella, ketä powerin ystävää se ei olisi herättänyt? Toki kaiken maailman super kokoonpanot on aina vähintään kysymyksiä herättäviä, mutta silti, hyvä levy ja vähintään potentiaalia herättävä fiilis jatkoa kohtaan. Sääli että kävi miten kävi, lähinnä bändin sisällä, koska itse olen kiinnostunut pääasiassa vain musiikista. Tämä ulkopuolelta tuleva paska ikävä kyllä nostaa jatkuvasti päätään enemmän ja enemmän. Se on aika huolestuttavaa jo tästäkin kolosta katsottaessa.
Celebros

Post by Celebros »

Tailgunner wrote:Otetaan nyt vielä esimerkiksi Stratovariuksen "tunnetuin" biisi Black diamond. Se on aivan saatatan tyhjänpäiväinen kliseepläjäys ettei paskemmasta väliä.
Minusta nyt kannattaa muistaa miltä ajalta Black diamond on kotoisin. En minäkään ole hirveän innostunut Stratojen Visionsin jälkeisistä levytyksistä, mutta Visionsin ja sitä edeltävien levyjen ansioita ei käy minusta kiistäminen.
Balm

Post by Balm »

tapani_doe wrote:Totuushan on että fyysisten kopioiden myynti tulee mitä luultavimmin poistumaan kohtuu lähitulevaisuudessa miltei kokonaan.
Paskat. Vinyyli elää ja kasvaa. CD varmasti poistuukin, muttei sekään välttämättä tyyten kokonaan, sillekin löytyy tietyissä genreissä kannattajakuntaa.
anssik

Post by anssik »

Celebros wrote:
Tailgunner wrote:Otetaan nyt vielä esimerkiksi Stratovariuksen "tunnetuin" biisi Black diamond. Se on aivan saatatan tyhjänpäiväinen kliseepläjäys ettei paskemmasta väliä.
Minusta nyt kannattaa muistaa miltä ajalta Black diamond on kotoisin. En minäkään ole hirveän innostunut Stratojen Visionsin jälkeisistä levytyksistä, mutta Visionsin ja sitä edeltävien levyjen ansioita ei käy minusta kiistäminen.
Samaa mieltä. Ei Visions kuullostanut vanhanaikaiselta tai kliseiseltä ilmestyessään. Mun mielestäni päinvastoin, se kuullosti uudelta ja pirteältä ja sitä kuunnellessa tuli ja tulee tosi hyvälle tuulelle. Lisäksi se on erittäin hyvin soitettu/laulettu/tuotettu.
Guitarwall

Post by Guitarwall »

tapani_doe wrote:Itse olen vähän sitä mieltä että Century Median ja muiden vastaavien tempaukset irtautua kokonaan Spotify:stä ja vastaavista musiikkipalveluista on nyt hieman vääränlaista taistelua.
Tää on täysin totta. Ei millään firmalla ole vielä tarpeeksi kokemusta subscription-tyylisistä palveluista, jotta noin perustavanlaatuisia päätöksiä pystyisi tekemään. Onhan se totta, ettei yhdestä kuuntelukerrasta kovin paljoa artistin kassaan kilahda...vielä. Vähänkään isompien lafkojen kulurakenne kun on sitä luokkaa, että sitä tuottoa pitäisi tulla heti, että sitä rakennetta pystytään pitämään yllä. Eli nykyinen musabisneksen tila on ehdottomasti pienten lafkojen voitto pitkällä tähtäimellä, kun etenkin majorit kuolee pois.

Mut vaihtoehto Spotifylle on käytännössä p2p-verkot. Ei kukaan nykyaikana ole niin tyhmä, että ostaa levyn kuulematta sitä ensin, koska siihen on olemassa helppo mahdollisuus. Ja kun radiokin nykyisessä muodossaan tuosta pikkuhiljaa kuolee pois, niin Spotifyn kaltaisia palveluita tarvitaan uuden musiikin löytämiseen entistä enemmän. Kuka oikeastaan nykyään enää kuuntelee radiota uuden musiikin löytämiseksi?

Se on varmasti totta mitä TT sanoi, että muusikkojen ammattikunta (nimenomaan se omaa musiikkia soittava) tulee harvenemaan, mutta hyvä musiikki ei tule katoamaan minnekkään, päinvastoin. Se vain siirtyy enemmän harrastuspohjalle, ja kyllä ne jotka sitä musiikkia haluavat tehdä, tekevät sitä edelleen. Ja harvapa harrastus maksaa itteään takaisin, muussa kuin immateriaalisessa muodossa.

Niin, pahoittelut myös offtopicista :D
anssik

Post by anssik »

tapani_doe wrote:
Timo Tolkki wrote:
Tuli mieleen, että olisiko nykyään täysin tuhoon tuomittu ajatus jakaa musansa netissä kokonaan ilmaiseksi, mutta tienata leipänsä livekeikoilla?
Ei välttämättä. Mutta tällä hetkellä kun levyt ei myy, kaikki haluaa keikalle ja ihmisillä ei ole rahaa mennä katsomaan kaikkia lempibändejään. Mun mielestä kyse on siitä ettö keksii jonkun uuden mallin. Jos keksit, kerro mullekkin.
Ai että voisit napata idean omaksesi ja äkkiä pinkaista patenttitoimistoon sen kanssa... :wink:
Huono vitsi. Jos mulla olisi joku hyvä idea, miten korkeatasoisen musiikin tuottaminen saataisiin kannattavaksi ja myynti nousuun, kertoisin sen idean jollekin, jonka musiikkia haluaisin itse ostaa ja kuunnella. Minä itse en sillä idealla mitään tekisi, koska en hyvää musiikkia osaa tehdä.

Ihmeen ilkeitä kommentteja täällä viljellään.
mape
Site Admin

Post by mape »

Balm wrote:
tapani_doe wrote:Totuushan on että fyysisten kopioiden myynti tulee mitä luultavimmin poistumaan kohtuu lähitulevaisuudessa miltei kokonaan.
Paskat. Vinyyli elää ja kasvaa. CD varmasti poistuukin, muttei sekään välttämättä tyyten kokonaan, sillekin löytyy tietyissä genreissä kannattajakuntaa.
Vinyylin ylösnousemus on VAHVASTI ylihypetettyä.

Onhan se hienoa ja kaunista, että formaateista paras jatkaa elämäänsä ja jopa voimistaa olemassaoloaan, mutta fyysistä formaattia se ei pelasta.

Ja ihan vain Balmin tuntien - älä ala kampeemaan tai toimitan numeroita. :wink:
ploughman
Imperiumi Crew

Post by ploughman »

No mun mielestä tässä on vähän rautalangasta vääntämistä jos aletaan puhumaan jostain tietystä fyysisestä formaatista. Oli se sitten cd, vinyyli, savikiekko, c-kasetti...

Fakta on kuitenkin se, että jostain syystä musiikin tekejät eivät enää saa rahaa.

Tämän tyyppistä kuluttaja-utkimustietoa:

Ennen kuluttajat (siis me kaikki musiikin kuluttajat) laittoivat keskimäärin rahaa levyostoksiin semmoisen 20e-30e vuodessa. Noin 2-3 levyyn verran siis?

Nykyiset Itunesit ja Spotifyt ja niiden kuukausimaksut tarkoittavat sitä, että kuluttajat laittavat lähemmäs 100e vuodessa musiikkiin.

Kuitenkin musiikin tekijät saavat nykyään vähemmän käteen kuin esim. 10 vuotta sitten...vaikka kuluttajan "maksukyky" musiikkiin nähden on lisääntynyt 3-4 kertaiseksi?!

Eikö tässä ole joku epäkohta?
Last edited by ploughman on Tue Dec 13, 2011 12:20 pm, edited 1 time in total.
Teutates

Post by Teutates »

anssik wrote:Samaa mieltä. Ei Visions kuullostanut vanhanaikaiselta tai kliseiseltä ilmestyessään. Mun mielestäni päinvastoin, se kuullosti uudelta ja pirteältä ja sitä kuunnellessa tuli ja tulee tosi hyvälle tuulelle. Lisäksi se on erittäin hyvin soitettu/laulettu/tuotettu.
Mielestäni Visions on hyvä levy ,mutta järin omaperäisenä tai uutta luovana en sitä osaa oikein pitää.Kuten en Stratoakaan.Helloween ja Ynkky taisi näyttää nämä temput ensimmäisenä.
anssik

Post by anssik »

Teutates wrote:Helloween ja Ynkky taisi näyttää nämä temput ensimmäisenä.
Strato yhdisti ne?
Balm

Post by Balm »

mape wrote:Vinyylin ylösnousemus on VAHVASTI ylihypetettyä.

Onhan se hienoa ja kaunista, että formaateista paras jatkaa elämäänsä ja jopa voimistaa olemassaoloaan, mutta fyysistä formaattia se ei pelasta.

Ja ihan vain Balmin tuntien - älä ala kampeemaan tai toimitan numeroita. :wink:
No toimita pois, kyllä minua kiinnostaa! :) Ei ole nimittäin kokemusta muusta kuin omista vinyylimyynneistä tai kavereiden.

Ei se varmaan kenenkään toimeentuloa pelasta vinyylikään, mutta lyödäänkö vaikka vetoa, että fyysinen formaatti vaan ei häviä kokonaan.
Teutates

Post by Teutates »

anssik wrote:
Strato yhdisti ne?
Kyllähän Stratoa -etenkin alussa- verrattiin paljon Helloweeniin.Itse olen edelleen sitä mieltä ettei genressä ole Keepereiden jälkeen tapahtunut kovinkaan paljoa.
Balm

Post by Balm »

anssik wrote:
Strato yhdisti ne?
Ritchie Blackmore keksi powermetallin, Accept keksi melodisen speedmetallin. Ainoa, mitä Ynkkä ja Helloween keksivät oli tempon lisääminen. 8)
Teutates

Post by Teutates »

Balm wrote:No toimita pois, kyllä minua kiinnostaa! :) Ei ole nimittäin kokemusta muusta kuin omista vinyylimyynneistä tai kavereiden.
Mulla on muistikuva ettei vinyylimyynti ole edes sillä tasolla millä se oli formaatin "aallonpohjan" aikaan 90-luvun puolivälin aikoihin.Kasvuprosentit toki on kovia ,koska lähtötaso on matala.Nykyinen cd-myyntikin peittoaa vinyylin edelleen käsittääkseni varsin komeasti vaikka muutosprosentit ovat laskevia.
Balm wrote:Ei se varmaan kenenkään toimeentuloa pelasta vinyylikään, mutta lyödäänkö vaikka vetoa, että fyysinen formaatti vaan ei häviä kokonaan.
Olen samaa mieltä.Myös tämä fyysisen formaatin häviäminen on ylihypetettyä.Harppaus fyysisestä formaatista virtuaaliseen on aivan toista kokoluokkaa kuin harppaus fyysestä formaatista toiseen.
Teutates

Post by Teutates »

Balm wrote:Ritchie Blackmore keksi powermetallin
Millähän perusteella? Kyllähän Helloween oli se bändi jolla nykyisen -ja vähän aikaisemmankin- powermetallin peruspalikat olivat ekana kasassa: "enkelinääninen" puhdas laulu,tuplabasarikompit ja vaikkapa thrashistä -tai alkuaikojen speedmetallista- tutut tempatut kitarakompit.

Sen jälkeen en ole paljoa uutta kuullut power-metallin saralla.
Pandemonium

Post by Pandemonium »

Teutates wrote:
Millähän perusteella? Kyllähän Helloween oli se bändi jolla nykyisen -ja vähän aikaisemmankin- powermetallin peruspalikat olivat ekana kasassa: "enkelinääninen" puhdas laulu,tuplabasarikompit ja vaikkapa thrashistä -tai alkuaikojen speedmetallista- tutut tempatut kitarakompit.

Oletko kuullut marginaaliyhtyeestä nimeltä Rainbow?
Balm

Post by Balm »

Teutates wrote:Mulla on muistikuva ettei vinyylimyynti ole edes sillä tasolla millä se oli formaatin "aallonpohjan" aikaan 90-luvun puolivälin aikoihin.Kasvuprosentit toki on kovia ,koska lähtötaso on matala.Nykyinen cd-myyntikin peittoaa vinyylin edelleen käsittääkseni varsin komeasti vaikka muutosprosentit ovat laskevia.
Jotain infoa löysin tästä aiheesta:

"Vinyl record sales have increased 55% this year in the UK":
http://mashable.com/2011/08/15/vinyl-re ... s-rise-uk/

"In 2008, 1.88 million vinyl albums were purchased, more than in any other year since Nielsen SoundScan began tracking LP sales in 1991.":
http://www.computerworld.com/s/article/ ... 8_CDs_down
anssik

Post by anssik »

Teutates wrote:

Oletteko varmasti kuunnelleet kaikki nämä läpi, jotta voitte olla varmoja asiasta?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_power_metal_bands
Balm

Post by Balm »

^^^Ja kun nyt tuo Rainbow siis mainituksi viimein tuli, niin voisinpa pienenä anekdoottina mainita, että kun aikoinaan kuulin jostain ekaa kertaa Stratovariuksen version Rainbown Kill The Kingistä, kyllä se ainakin minulle upposi täysiverisenä Strato-powerina, vaikkei alkuperäistä (live)sovitusta ole juuri sormeiltukaan. Tuolloin en ollut Rainbowta itseään juuri kuullutkaan mistään ja luulin että kyseessä on Straton oma (ja vielä helvetin kova) biisi.
Teutates

Post by Teutates »

Balm wrote:"Vinyl record sales have increased 55% this year in the UK":
http://mashable.com/2011/08/15/vinyl-re ... s-rise-uk/

"In 2008, 1.88 million vinyl albums were purchased, more than in any other year since Nielsen SoundScan began tracking LP sales in 1991.":
http://www.computerworld.com/s/article/ ... 8_CDs_down
Niinkuin tuosta linkistä selviää: Vuonna 2008 cd:tä myytiin 360 miljoonaa kpl ja vinyyliä siis 1,8 miljoonaa.MP3:sten myynti oli siinä 30 miljoonan kieppeillä.

Kuten myös sanottua kasvuprosentit ovat aina kovat jos lähtötaso on matala.
Last edited by Teutates on Tue Dec 13, 2011 1:18 pm, edited 1 time in total.
Teutates

Post by Teutates »

Balm wrote:^^^Ja kun nyt tuo Rainbow siis mainituksi viimein tuli, niin voisinpa pienenä anekdoottina mainita, että kun aikoinaan kuulin jostain ekaa kertaa Stratovariuksen version Rainbown Kill The Kingistä, kyllä se ainakin minulle upposi täysiverisenä Strato-powerina, vaikkei alkuperäistä (live)sovitusta ole juuri sormeiltukaan. Tuolloin en ollut Rainbowta itseään juuri kuullutkaan mistään ja luulin että kyseessä on Straton oma (ja vielä helvetin kova) biisi.
Ilmeisesti olet sen verran nuorempaa sukupolvea ,että Kill the King tuli tutuksi vasta Stratojen myötä.No enivei: Hieno bändi ja legendahan Rainbow on ,mutta olisi melko ronskia väittää sitä powermetallin keksijäksi.Sikäli kun powerilla tässä tarkoitetaan Stratoja ja vastaavia bändejä.Helloween otti takuulla vaikutteita myös Rainbowlta ,mutta teki kuitenkin hyvinkin omankuuloisen keitoksen.Erona voisin mainita mm.sen ,että Rainbow rakensi komppauksen lähes täysin koskettimien varaan.Sen sijaan Helloweenin jälkeen tulleet powerbändit ovat vain orjallisesti toistaneet kaavaa.Ei huonoa musaa ,mutta aivan tolkuttoman geneeristä ja itseään toistavaa.Bändien sounditkin ovat lähes identtiset.
Post Reply