Helloween

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
Spunkmeyer

Re: Helloween - 7 Sinners

Post by Spunkmeyer »

Nyt olen minäkin kuunnellut uutta levyä tarpeeksi voidakseni muodostaa mielipiteen. Aivan loistava levy. Saundit ei ole paskat, rumpalointi on aivan loistavaa, muukin bändi hoitaa asinsa kunnolla, loistavia biisejä on vaikka kuinka paljon, Mr. Madman on paras Helloween-biisi sitten Keeper Legacyn timanttibiisien, jne. Tätähän voisi ylistää vaikka kuinka. Tällä hetkellä ainoastaan My Sacrifice ei ole aiheuttanut kummempia reaktioita, eikä Far in the Future ole levyn lopetusbiisinä bändin parhaasta päästä.
Ei tämä levy kuitenkaan hirveän aggressiiviselta tunnu vaikka muutamassa biisissä onkin vedetty "tosi kovaa". Helloweenilta ne biisit silti kuulostaa :D Liar on edelleen bändin musertavin teos.

Gamma Rayn ja Therionin kanssa ehdottomasti vuoden parhaita levyjä.
Jussi

Post by Jussi »

Forever & One tuolta Göteborgista; ei Andinkaan tarvitse enää yksin näppäillä akustista spottia kuten 1994 (PC69:n Where The Eagle Learns To Fly) tai 1996 (In a Middle Of a Heartbeat).

I'm Alive & WTSG brittien 4.12. Walesin hard rock hell-festien keikalta.
clairvoyant

Post by clairvoyant »

Jussi wrote:I'm Alive & WTSG brittien 4.12. Walesin hard rock hell-festien keikalta.
Tuskaisesti menee Andilla tuo I'm Alive. Tuonkin takia jo saisivat keskittyä Kisken jälkeiseen tuotantoon ehkä enemmän. Where the Sinners Go irtoaa jo huomattavasti mukavammin, joten mistään huonosta päivästäkään tuskin on kyse.
Ice

Post by Ice »

Jussi marraskuussa wrote: ns: World Of Fantasy -taas se maailman paras biisi täksi hetkeksi, kyllä Markus on handlannut nämä melodiat viime vuosina.
Ihme kun tätä biisiä ei ole täällä enempää hehkutettu, nyt parin mainoksilla ryyditetyn Spotify toistokerran jälkeen levyn mieleenjäävin biisi, ja ihan helvetin kova kertosäe. Laatuahan tuo nyt muutenkin tuntuu olevan tuota hirveää sinkkubiisiä lukuunottamatta, muttei yllä ainakaan mun kirjoissani vuoden top10 näillä kuuntelukerroilla.
Jussi

Post by Jussi »

On kai sitä :D ja Balmi tietenni lytännyt!
Tiistaina pitäisi puolisen pv 'lintsata' (näillä määrillä, ei kauheasti paina) töistä Treen keikalle ja sitten ke aamuna jaksaa junasta joskus raahautua ruotuunkin. Tuolloin 7.30 kutsuu kyllä vielä peti ihan varmasti; rankka reissu tulee. To-pe sitten vielä vaihteeksi Müncheniin.
Balm

Post by Balm »

Jussi wrote:On kai sitä :D ja Balmi tietenni lytännyt!
Vitut olen lytännyt. Sanoin ettei se ole mikään levyn paras biisi, mutta on se noussut yhdeksi suosikeistani kyllä, ja on, kuten sanoin, paras Markuksen tekemä biisi tähän mennessä mielestäni. :)
Ice

Post by Ice »

Jussi wrote:On kai sitä :D ja Balmi tietenni lytännyt!
On kai, muttei niin paljon kuin noin kova biisi ansaitisi, siis levyn kovin aivan helposti mulle. Mikä siellä Balmi on parempaa sitten, kun tuota lyttäät noin ? :D
Spunkmeyer

Post by Spunkmeyer »

Mun puolestani Helloween voisi soittaa sellaisen pirteän setin:

Beyond the Portal / Mr. Torture
Who Is Mr. Madman?
Get it Up
Take Me Home
The Saints
Immortal (pakollinen balladi)
Rise and Fall
Born on Judgment Day
The Bells of the 7 Hells
Keeper-trilogiamedley
Light in the Sky (toinen pakollinen balladi)
Are You Metal?
rumpusoolo (koska Löble ei ole vielä hikeentynyt)
The Game Is On
The Tune
The Time of the Oath
Dr. Stein
---
Where the Rain Grows
Steel Tormentor
---
Power
Lane

Post by Lane »

Spunkmeyer wrote:Mun puolestani Helloween voisi soittaa sellaisen pirteän setin:

.....
rumpusoolo (koska Löble ei ole vielä hikeentynyt)...r
Niin no, tuli vaan mieleen, että kun dokailee, niin ei sitä itseltäkään saa hikeä oikein irti. :facepalm:
Esanssi
Imperiumi Crew

Post by Esanssi »

Kirjoitetaan nyt tänne, vaikka eilisen keikan jälkilöylyt kuuluisi varmaan tuonne keikka-puolelle.

Eli varsin viihdyttävä ilta oli kyseessä, eikä Pakkahuoneelta poistuessa vituttanut pätkääkään. Ei sitten yhtään, vaikka joutui kävelemäänkin koko matkan kotiin, kun viimeinen bussi oli mennyt menojaan. Avatarista ei pysty sanomaan muuta kuin, että olipas taas keskinkertainen lämppäri. Laulajassa muistutti äänenkäytöltään King Diamondia, mikä tarkoittaa erilaisten hassujen äänien vuorottelua biiseissä, ei kimeää falsettia. Rääkymiset ja murinat kuulostivat ihan hyviltä, mutta tavallinen lauluääni oli niin keskinkertainen, että haukotutti.

Stratovariuksen olen nähnyt kaiketi kolme kertaa, joista yksi kerta meni mönkään, kun olin unohtanut korvatulpat kotiin Tuska festivaalin ensimmäisenä päivänä, joskus kauan sitten. Väittivät tietysti, että keikka oli ollut bändin silloiseen tilaan nähden hyvä. Kotipeltoa olen nähnyt mikin varressa myös soolona ja aina mies on jotenkin pystynyt tuottamaan pettymyksen. Eilinen ilta oli kaikista näkemistäni keikoista paras, vaikka kaikki ei ihan nappiin mennytkään. Ihmetyttää Kotipellon tapa "kiekaista" yksittäisiä sanoja sen sijaan, että yrittäisi laulaa kertsejä niinkuin niiden pitäisi mennä. Ääntäänhän mies säästelee ja loppupuolella osa biiseistä menikin varsin mallikkaasti (ainakin Distant Skies ja Black Diamond). Bändillä oli jotenkin kyllä laiska ote, sillä esimerkiksi Against the Windista puuttui alkuperäisen kappaleen iskevyys. Liekkö sitten tuuraajarumpalin vika.

Helloweenin olen nähnyt kertaalleen aiemmin Keeper of the Seven Keys - The Legacy -kiertueen aikana. Silloin ainakin Deriksen livekunto oli vakuuttavaa ja eturivissä heiluminen tuntui hienolta. Tällä kertaa bändi oli kattanut pöydän ihan käsittämättömällä määrällä vanhoja biisejä, sillä mukana olivat Kiske-ajan materiaalista ainakin Eagle Fly Free, I'm Alive, Dr. Stein, March of Time, I Want Out, Future World, Halloween ja Keeper of the Seven Keys (kaksi viimeistä osana isompaa medleytä). Näistä ainoastaan Eagle Fly Freen voisi minun puolestani jo pudottaa pois, sillä jotenkin sitä ei ole pystytty Derikselle sovittamaan. Muut vanhat kappaleet sen sijaan toimivat mainiosti, varsinkin I Want Outissa bändi oli sovittanut kertsin "leave me be" -kohdan stemmalaululla nasevammaksi. Dr. Stein oli säästetty viimeiseksi ja siinä vaiheessa Pakkahuone oli alkanut jo tyhjentyä ja bändikin näytti siltä, että eiköhän tämä ollut tässä, mennään kotiin.

Uudet kappaleet kuulostivat hyvin epämielenkiintoisilta, sillä oma musiikkimaku on tasaisesti mennyt kevyempään suuntaan, joten hutihan siitä seuraa kun papat vääntävät yhden uransa raskaimmista levyistä. "Are You Metal?" jäi kyllä keikan avaajana soimaan päähän. Steel Tormentor oli mukava yllätys, vaikka High Livella Grapowin tukemana biisi kuulostaa paremmalta. Täydellistä turhuutta edustivat sitten kitara- ja rumpusoolot. Ja ehkä sen toisen yleisöhuudatuksen Future Worldin aikana olisi voinut jättää pois.

--

Esko
bookhouseboy

Post by bookhouseboy »

Ekaa kertaa levy pyörimässä ja hyvältähän kuulostaa! Varsinkin Deris on taas parantanut ulosantiaan. Pitkään kesti itsellä herran ääneen tottua, mutta nyt ei voi valittaa!

Ainoa mistä en nyt pääse yli on se että "Who Is Mr. Madman" -biisin kertosäkeen melodiasta tulee väkisin mieleen eräs 90-luvun teknohitti enkä pääse siitä nyt yli! Perkele! :slap:
Spacecake

Post by Spacecake »

Keikkakommentit heitin jo toisaalle, mutta sen verran tähän lisättäköön, että reilun kuuntelun myötä täytyy nostaa 7 sinnersin arvosana 8+ => 9- :)

Esanssi... pakko kysyä, ootko asunut joskus Salossa? ;)
Esanssi
Imperiumi Crew

Post by Esanssi »

Spacecake wrote:
Pakko vastata, että en ole. Kuulostanko mä siltä?

--

Esko
Spacecake

Post by Spacecake »

Esanssi wrote:
Spacecake wrote:
Pakko vastata, että en ole. Kuulostanko mä siltä?

--

Esko
Heh, et... enkä mä tiedä miltä salolaiset kuulostaa. Ajattelin vain, että voikohan olla toista samannimistä, joka diggaa (?) Kingiä ja Helloweeniä ja asuu Tampereella. Näemmä voi.
stratowiruz

Post by stratowiruz »

Itselleni elämäni toinen Helloween konsertti, ensimmäinen oli Legacy kiertueella Tampereella. Kyllä edelleen pidin, ehkä hieman jopa enemmän - muutamien "show" vaiheiden vuoksi. Rumpusoolo oli mielestäni parempi kuin aiemmin ja setissä oli koristeena 2 ylimääräistä basaria! Muuten varsin näyttävä valkoinen kehä. Lopun tohtorien lavalle astuminen ihan koominen ja pallojen kera. Alkuintrona oli käytössä "For Those about to Rock (We Salute You)" by vaihtovirta/tasavirta, joka muistutti aikoinaan Hartwall Areenassa kuultuna tykkien kera. Illan settilista oli:

1. Are You Metal
2. Eagle Fly Free
3. March of Time
Saschan kitarasoolo
4. Where the Sinners Go
5. Steel Tormentor
Danin rumpusoolo
6. Biisi, jonka nimi ei tule mieleen - saa auttaa! :)
7. You Stupid Mankind
8. Forever and One (Neverland) - akustinen Andi ja Sascha
9. Handful of Pain
10. Keeper's Trilogy
11. I Want Out + pitkä sing-along
12. Future World + sing-along (encore 1)
13. Dr. Stein (encore 2)

Stratovariuksen keikan olen viimeksi nähnyt Kultsalla yhdessä Tolkin kanssa, tosin Porra oli basson varressa jo silloin - taisi olla yhdessä HammerFall kiertueella. Perusvarmaa hittikimaraa, ei mitään uutta auringon alla sinänsä - paitsi, että toki vaimoni sai kokea kummatkin bändit ekan kerran. Jotenkin koen rumpusoundien olleen erilaiset, koska Jörg ei ollut mukana. Asia ei kuitenkaan mitenkään häirinnyt. Aina lämmittää myös Kiss of Judaksen bassosooloilu alussa. Settiä...

1. Phoenix
2. Legions
3. Darkest Hours (ainut uusi tulevalta albumilta)
4. The KIss of Judas
5. Against the Wind
6. Eagleheart
7. Distant Skies
8. Winter Skies (ihan kiva oli kuulla ensimmäisen kerran)
9. Speed of Light
10. Paradise
11. Hunting High and Low
12. Black Diamond ("yllätys" encore)
Entenfield

Post by Entenfield »

stratowiruz wrote: 6. Biisi, jonka nimi ei tule mieleen - saa auttaa! :)
Muistaakseni I'm Alive.

Lyhyesti keikasta: Tykkäsin. Oli meikäläisen ensimmäinen Helloween-keikka. Ihmeen Kiske-painoitteinen setti tosin, mikä ei tosin haitannut liiemmin.
Acemaster

Post by Acemaster »

Entenfield wrote:
stratowiruz wrote: 6. Biisi, jonka nimi ei tule mieleen - saa auttaa! :)
Muistaakseni I'm Alive.

Lyhyesti keikasta: Tykkäsin. Oli meikäläisen ensimmäinen Helloween-keikka. Ihmeen Kiske-painoitteinen setti tosin, mikä ei tosin haitannut liiemmin.
Joo no siis I'm Alive ainakin tuli. Siis jos Tampereen-keikasta tässä ylipäätään puhutaan. Silkan bändien, joululoman, alkoholin ja yleisen ekstaasin takia itse biisijärjestyksestä minulla ei näin kolmen vuorokauden viiveellä ole enää mitään hajua... :D

Kyllä, setti oli todella KEEPER-painotteinen (ei niinkään juuri Kiske :)), ja se oli toisaalta minun mieleeni, toisaalta ei. Jos Andin ääni näin hyvin toimii ja intoa löytyy niin miksikäs ei. Minä olisin joka tapauksessa ollut ihan fiilareissa. Enivei, varmaan mieluumminkin kuuntelen I'm Alivea ja March of Timea kuin A Handful of Painia. :) Mielestäni hyvinkin randomi valinta - Andin aikaisista biiseistä, ja jopa BtR:n biiseistä sinällään, olisi ollut niin paljon toimivampiakin vaihtoehtoja tarjolla. En siis digannut puhtaasti siksi, että oli erikoinen, raikas valinta. Ens kerralla vaikka sitten BtR:ltä mieluummin Midnight Sunia kehiin... :evilmosh:

Deris on kyllä yhtäkkiä nuorentunut tuon 13 vuotta... mitä hittoa. o.o Se mieshän kiskoo tällä hetkellä ihan mitä vain!

Vaan olihan kyllä Pakkahuoneella ikimuistoinen keikka kerta kaikkiaan! Jopa se Avatar tuntui todella menevältä jöötteporityyliseltä, ja sen perään kaksi lempibändiäni sitten. Ei tästä kyllä taida enää parantua... Musiikki! <3

<EDIT> Tarkennettakoon vielä etteivät sitä Unarmedilta "tuttua" Keeper's Trilogya soittaneet, vaan Keeper- ja Halloween-painoitteisen aivan uuden medleyn. \,,/^_^
Iron Mike

Post by Iron Mike »

Triskal wrote:Mielestäni 7 sinners kärsii nimenomaan tästä älyttömästä loudness racesta. Levyt yritetään saada *tuntumaan* siltä, että ne soivat lujempaa ja 7S:n kohdalla on menty jo yli siitä rajasta missä sen vielä sietää. Ei ole oikein hyötyä volumesäätimestä enää.
Olet oikeassa. Ostin tänään uudet kunnon kuulokkeet ja cd-soittimessa oli valmiina 7 sinners. Johan oli elämys - luulin, että hyvälaatuisissa uusissa luureissa on jotain vikaa. Kuulosti aivan puurolle. Aiemmin olin kuunnellut Helloweenin uutta telkkarin kautta, duunissa ja autossa. Silloin se ei pahemmin haitannut.

Sitten otin dimmun uusimman ja sama puuro juttu, mutta ei niin pahana. Sitten hain King Diamondin Abigailin ja Pink Floydin Delicate sound of Thunderin. Johan löytyi dynamiikkaa ja soi hienosti. Nykylevyjen soundi suunnitellaan kaikenmaailman tietokone ym.paskakajareita varten. Silloin puuro ei tule esille niin räikeästi.

Tutkikaa Porcupine Threen levyä niissä lukee "Please note that this record may not be mastered as loudly as some of the other records in your collection. This is in order to retain the dynamic range and subtlety of the music. Please, use your volume knob."
Daliz

Post by Daliz »

^Totta

Vasta olen kerran 7 Sinnersin kuunnellut ja biisimatsku itsessään vaikutti varsin menevältä, mutta ikävä kyllä puuroinen nupit-kaakossa-soundi jäi myös mieleen. Ehkä sitä ei kannata kuunnella liian keskittyneesti ja liian hyvillä vehkeillä? :?
Balm

Post by Balm »

Minä taas olen ihmetellyt, että millä vehkeillä te kuuntelette sitä levyä, kun itse kuulen saundit kirkkaina - ei onneksi liian kirkkaana sairaalaproduktiona. Lihava kitarasaundi tehnee jotain siinä sitten. Lisäksi levy soi hiljempaa (kuten Helloweenin levyt yleensäkin) kuin keskivertohevilevy nykyään tavallisesti soi, joten en ymmärrä tuota "loudness"-hommaakaan.
Vilpuri

Post by Vilpuri »

Nyt on levyä tullut kuunneltua aika tiiviisti viimeisen viikon ajan. Ensimmäinen hankkimani Helloweenin rieska sitten Better Than Raw'n ja täytyy sanoa, että erittäin positiivinen maku levystä minulle jäi. Ylitti odotukset kepeästi enkä näin ollen vieläkään omista yhtään huonoa levyä bändiltä. Tarttuvia kertsejä jäi päähän jumputtamaan useita.
Ice

Post by Ice »

Tulipa itsekin viimein tuo digipacki kotiutettua ja itse pack on kyllä suuri pettymys. Mukana ei lyriikoita, ankeat promokuvat vain, sekä bändin historian tylsin ja rumin kansi. Tietokone ei meinannut osata edes koko cd:tä pyörittää sillä olevan "tehostetun käynnistyksen" takia, suhteettoman paskasti tehty tuote siis kyseessä. Tämä levy kannattaa ostaakin vain digitaalisena versiona.

No musiikki oli jo todettu hyväksi eikä cd:n soundit niin huonot ole minkä kuvan täällä olevista kommenteista voisi saada, mutta ei ne tosiaan mitkään erinomaisetkaan ole. Laadullisesti kuitenkin hyvää jatkoa loistavalle edellis levylle ja ainoa iso miinus on tuo umpisurkea Are You Metal?.
Daliz

Post by Daliz »

Balm wrote:Minä taas olen ihmetellyt, että millä vehkeillä te kuuntelette sitä levyä, kun itse kuulen saundit kirkkaina - ei onneksi liian kirkkaana sairaalaproduktiona. Lihava kitarasaundi tehnee jotain siinä sitten. Lisäksi levy soi hiljempaa (kuten Helloweenin levyt yleensäkin) kuin keskivertohevilevy nykyään tavallisesti soi, joten en ymmärrä tuota "loudness"-hommaakaan.
Pitipä ihan ottaa ja verrata pariin muuhun uuteen levyyn ja toden totta ei se sen lujempaa soi, tosin jostain syystä kuulosta silti hieman tukkoiselta. Mutta ei nuo soundit nyt niin huonot ole että niistä tämän enempää tarvitsee inistä, hyvä levy vaikuttaa olevan kuitenkin :evilmosh:

Kansitaide ei kyllä ole oikein mistään kotoisin ja ne lyriikat kansilehtisessä olisi ollut myös ihan asialliset, mielummin kun nuo sivun kokoiset SAW-henkiset kuvat pändin jäsenistä.

Niin eikä ne laitteet, vaikka citymarketin pakettistereoita paremmat ehkä onkin, niin mitään varsinaista hifiä ole, ja nuo kuulokkeetkin mitä tulee paljon nykyään käytettyä on jotkut AKG:n alle satasen vimpaimet. Eli hifistelystä ei aleta syyttelemään :nana:
el bandito

Post by el bandito »

Keikkaraporttia lukiessani tuli mieleen, että olenko tyhmä, vai miksi en ymmärrä:
Steel Tormentor soi siten, että se jäi henkilökohtaisesti parhaiten mieleen: Andi Deris spiikkasi kappaleen sisään esittämällä arvoituksen: mikä kone kappaleen alussa murahtaa käyntiin? Paljastui, että se on Porschen 911 Turbo… No, tokihan se on hieno ääni, mutta miksi saksalainen yhtye ei lataa omaan yhteyteensä M-sarjalaista Bemaria tai AMG-varusteltua Mersua? Maailma on ihmeellinen.
Mikä vika Porschessa muka on?
masaty

Post by masaty »

^Kovastihan tuo näyttää siltä, että kirjoittaja luulee Porschen olevan jostain muusta maasta kuin Saksasta.
Post Reply