B L A S T-B E A T......

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
Guest

Post by Guest »

Täytyy nyt osallistua keskusteluun muutamalla lauseella.

Ensinnäkin metronomista on todella iso hyöty jos sitä soveltaa. Siis sen sijaan että metronomi nakuttaa vaikka neljäsosia, niin kokeilkaapa soittaa blastia esimerkiksi siten että kohdistatte klikin vaikka iskun kolmannelle triolille. Soittoon saa aika tukevan grooven, ja oppii soittamaan aksentit oikeasti sopivalla voimakkuudella.

Ja kepeistä. Haluaisin perusteluja nylontippien hyvistä puolista. Sain aikanaan nuo tipit rikki parista päivän sisällä, joten senkin takia jätin nuo väliin, ja tipillä rideen soitettuna ääni on aika kalsea. Olen myöskin testannut useita nylon tip -kapuloita ja todennut samoja juttuja jokaisessa. Mutta hyvä silti että joku tykkää soittaa niillä. Itse kavahdan niiden käyttöä, ja kulutan kuluttamasta päästyänikin Vic Firthin American Classic 7a:ta.
Myös ne Steve Gadd -singatuurit on aika hilpakkaat rokkikepakot.
Janne
Posts: 112
Joined: Tue Aug 27, 2002 8:54 am
Location: Jämsä
Contact:

ssg

Post by Janne »

Juu, nuo gaddit on perkuleen hyvät kepit... niistä(kin) hajoaa vain ne päät melki ekalla soittokerralla:(
Pitää testata niitten nylon tip-versioo vielä. Ite on tullut tykästyttyä noihin nylon tippeihin aikalailla. Ja nuo hakkintin jossain mainitsemat portnoyt on kanssa hyvät kepit, paitsi ihan uutena kun niissä on joku ihme tahma siinä pinnassa?? Vai onko meikän näpit olleet sitten niin smegmassa noilla soittaessa.
Anonymous

Post by Anonymous »

Itse olen omalle kohdalle todennut parhaiksi kapuloiksi Vic Firthin American Classic 5an:t. Ovat todella kestävät, jos pellit ovat ehjänä ja tipit eivät ole koskaan irronneet omassa käytössäni. Parin vuoden aikana ei ole osunut kohdalle, kuin yksi susipari, josta toinen kapula meni hajalle todella nopeasti. Aina muulloin kapula on pikkuhiljaa kulunut poikki. Suosittelen.
Zyklon

Post by Zyklon »

Nyt on ollut käytössä Pro-Markin 747 puutipeillä.. Olisin sillon ostanut nylon tipeillä mutta ne oli loppunut sieltä paskasta musaliikkeestä ja oli pakko tyytyä noihin kun vanhat oli ihan paskana :)
Nyt olen just tilaamassa vähän roinaa ja tarkoitus olisi tilata noita 747 kapuloita nylon kärjillä...
Gutlord
Posts: 169
Joined: Sun Sep 08, 2002 12:37 pm
Contact:

Post by Gutlord »

Hakkinti hei! Ootkos kuullut Cephalic Carnagen Lucid Interval-kiekkoa? Meinasi tulla eilen muonat syliin, kun laitoin sen ensimmäistä kertaa soimaan. Oli meinaan aika tiukkaa paukutusta...
hakkinti

Post by hakkinti »

Senhän nyt pitäisi olla selvää, että jos oma soitto kulkee ja se on helppoa ja rentoa, niin ei tietenkään kannata lähteä muuttamaan tekniikka, vaikka joku toinen soittaakin toisella tavalla nopeammin. Kaikkea kannattaa kokeilla ja valita parhaat jutut omaan soitton, näin se on mielekkäintä. Oikeastaan itselläni näyttääkin vaihtuvan tekniikka soitettavan jutun mukaan. Haikasta grindiä, niin oikea käsi on oikeastaan kämmen ylöspäin ja peukalo sivussa sekä rannetta aika paljon hyödyntäen (kuten myös hieman käsivartta "aksentointiin", jolloin saan tempoa ja tarkkuutta aikalailla lisää), ridesta nopeaa grindiä, niin peukalo kapulan päällä ja sormilla enemmän. Virveli ykkösellä paahtoa, niin sormilla, kun taas grindissä aina välillä rannetta.

Nyt olen taas päässyt treenaamaan pitkästä aikaa ja hirveä motivaatio päällä (osittain myös näiden keskustelujen ansiosta, että kiitosta vaan kaikille osallistuneille) ja yritän kehitellä omaa tekniikkaani paremmaksi & kestävämmäksi ja samalla hieman pohtia myös sellaisia pikkuisen erilaisempia juttuja, jotka kun saa kulkemaan, niin niitä varmaan aika monet tulevat ihmettelemään kun näkee/kuulee. Ensi levyllä sitten, heh.

Nylon tipeissä on se etu, että esim. ridesta saa mielestäni paremman äänen, ainakin keikalla, koska ääni on kovempi ja tulee tietysti silloin selvemmin. Itselläni mennyt nyt kahdet tipit paskaksi, eli yksi pari hajonnut tipeistä ja olen 1½ ainakin käyttänyt.

Hitsi kun Ayotten 7A:t on aivan hirveästi ohuemmat kuin 5A:t, aika huono homma kun 5A:t taitaa olla vähän liian paksut ja 7A:t liian ohuet, että riittääkö niissä sitten enää volyymia livenä varsinkaan.


Kokeilkaa kaikkea! Se toimii, niin soitossa kuin setissäkin. Muutama päivä sitten päätin nostaa riden enemmän pystyyn ja huomasin, että heti pystyi soittamaan hieman helpommin tosi nopeita juttuja. Luotin hommaan sen verran, että parin päivän kokemuksella uskalsin soittaa keikankin heti noin, ja ihan hyvin meni. Kannattaa kokeilla nostaa sitä melko pystyyn, mikäli ei ole ennen sitä tehnyt. Ainakin itselläni toimii (saa tosin nähdä mitä tapahtuu viikon päästä). Varsinkin jos käyttää sormia enemmän, niin tuossa saa sellaisen hyvän kulman ranteelle, että sormet saa työskennellä paremmin ja rebound on parempi, koska kapula on pystyssä. Vaikuttajina/inspiroijina nostoon olivat Flo Mounier & John Longstreth (Origin).
Zyklon

Post by Zyklon »

Vittu tuo Originin ukko on ihan hullu sen blastinsa kans! :)

Se vääntää tyyliin koko ajan jotain saatanan nopeaa snareen..

Hakkinti: hyvä jos sinäkin vaihteeksi hyödyt näistä keskusteluista, kun minusta tuntuu että yleensä näistä hyödytään nimenomaan me jotka ei olla niin kokeneita tuollaisen nopean musiikin parissa.. :lol:

Ja kiitos taas paljon vinkeistä.. Pitääkin heti huomenna kokeilla tuota Riden nostamista hieman pystympään.

Kyllä sen tässä itsekkin tuli huomattua että nimenomaan se soittaminen se on se joka tuo sitä nopeutta ja tarkkuutta ja muuta. Nyt kun olen viime aikoina treenannut vitusti tuota blastia, niin huomaa jo selvän parannuksen tekniikassa. Vasemmalla kädelläkin alkaa sormet tulemaan mukaan kunnolla ja kädet pysyvät samassa tahdissa huomattavasti paremmin.

Harjoitustyylinä on ollut se, että yleensä olen soittanut tuota blastia jonkin 10 tai 15 minuuttia putkeen (välillä rideen ja välillä haikkaan.. ja sitten myös tuohon mun "leikkichinaan" eli aivan paskana olevaan crashiin) sellaista kohtalaista (tai oikeastaan aika hidasta) tahtia ja sitten olen soitellut välillä jotain jaloille raskaampia juttuja ja sitten sen jälkeen tuollaisia viiden minuutin blasteja taas.. Nuo viisiminuuttiset olen soittanut yleensä nopeammin kun tuon pitemmän blastin.
Ja kyllä huomaa nyt jo selvästi kehityksen. :)

Mutta nyt on ilmennyt uusi ongelma. Vaikka käytän sormia nyt enemmän kuin koskaan, tulee tuo oikean käden ranne välillä saatanan kipeäksi. :(
En tiedä onko soittoasentoni sitten välillä niin paska kun siihen käy kipeää. Hieman vaikea selittää mistä kohdasta se tulee kipeäksi mutta yritetään. Jos kämmeneni ovat ns. sisäänpäin, niin se tulee tuosta päältä (eli kohdasta mihin peukalo loppuu) kipeäksi. Se on todella vittumaista kun silloin ei oikein voi tuota rannetta käyttää ollenkaan soitossa kun siihen käy kipeää.. Voi olla että tulee soitettua nykyään liian rankasti välillä, mutta vittumainen olisi nyt alkaa vähentää soittamista kun vasta sain motivaationi takaisin..

Pitää yrittää keksiä miten nuo kivut saisi loppumaan..
hakkinti

Post by hakkinti »

No tuskin itsekään niin hirveän kokenut soittaja olen, ja ehken nyt niin paljoa hyödy antamalla vinkkejä, mutta toisaalta motivaatiota on tullut ja täytyy sanoa, että on se rumpujen soittaminen niin pirun mukavaa kun se kulkee :)

Originissa on vielä sekin, että jokaisessa biisissä rullaa alla basarit ja siihen päälle kikkailua.

Treenaat aika kovalla tahdilla tota blastiäsi näköjään, kyllä tuolla tuloksia saa aika nopeasti aikaan, väittäisin.

Kipua saattaa tulla siksi, että jokin lihas joka ei ennen ole juurikaan töitä tehnyt joutuu nyt kestämään enemmän rasitusta ja on sellainen "alkukipu". Jos tuota jatkuu koko ajan (ja muutenkin) niin tekniikkaa kannattaa katsoa hieman (kokeilla eri juttuja ja pohtia). Kun pidät peukalon kapulan päällä (eli kämmenet sisäänpäin) niin aivan peukalon yläpäässä sisäpuolella kun on sellainen pullea kohta (lihas), niin tämä kipeytyi lievästi itselläni toisesta kädestä kun aloitin tekniikan hiomisen pädiin. Johtui mitä todennäköisimmin siitä, että kapulasta oli hieman eri ote. Muutaman päivän sitä kesti aina kun viisikin minuuttia teki aktiivisesti harjoittelua tosi kurinalaisesti, mutta sitten sain senkin menemään pois.

Liika fyysinen treenikin on luonnollisesti pahasti, mutta yleensä hyvällä tekniikalla pääsee helpommalla.
Zyklon

Post by Zyklon »

Luulen että se on lähinnä kovasta rasituksesta (eli perkeleen kovasta treenistä) tullut koska mielestäni oikean käteni tekniikka ei ole muuttunut niin erityisesti ja ainoa asia mikä siinä on muuttunut on se että käytän sormia enemmän kuin aiemmin, joten tuntuisi hassulta jos nyt alkaisi ranne tulemaan tekniikan takia kipeäksi.. :)

Mitä muuten sinä Hakkinti ja muut teette sillon kun yksinkertaisesti ette jaksa soittaa? En siis tarkoita sitä ettei se huvittaisi, vaan sitä että ei riitä voimat. (Vai onko teillä edes näitä ongelmia?)

Kun tänään soitin tavallista vähemmän aikaa siksi kun yksinkertaisesti loppu käsistä ja jaloista voimat. Ei jaksanut soittaa yhtään edes sellaista kohtalaista nopeutta..
Tällainen on todella vittumaista, varsinkin nyt kun tekisi mieli soittaa niin vitusti, mutta sitten huomaa että ei perkele jaksa, niin se laskee vitusti motivaatiota..

Luulenpa että juuri tuo asia oli syynä siihen että jonkin aikaa sitten oli se hirvittävä motivaation puute. Kun silloin oli ollut pitkän aikaa niin ettei ollut kunnolla soittanut, ja sitten kun huomasin etten pysty soittamaan kaikkea sitä mitä ennen soitin ja että taso on laskenut varsinkin nopeudessa vitusti, niin siinä se tosiaan pisti vituttamaan niin pahasti että välillä jopa kävi mielessä soittamisen lopettaminen.. :(

Tuo tosin voi johtua ihan hyvin siitä että nykyään kun tulee treenattua rankasti, eivät lihakset (siis nuo säälittävän pienet sellaiset) kerkeä palautua ollenkaan eivätkä saa tarpeeksi lepoa.. mutta en ole varma.

Ilmeneekö kellään muulla näitä ongelmia?
Zyklon

Post by Zyklon »

No esim. haikka ei anna juurikaan tuota pomppua niin ei sitä voi siinä hyödyntää. Eikä mulla snarekaan kovin hyvin anna. Ride antaa ihan kohtuullisen pompun ja sitä pystyykin soittaan nopeampaa ku vaikka haikkaa..
Anonymous

Post by Anonymous »

Minä olin sellaisessa käsityksessä, että nuo tuplaiskut tulisi toteuttaa täysin käsinkoordinoiduilla iskuilla. Kyllähän sellaisia erilaisia reboundin avulla tehtyjä päristelyjä ja kikkoja on tullut soiteltua jo melkeinpä vuosia.. Nyt vasta niitä "erilaisia" tuplaiskuja. Nuo reboundin avulla toteutettavathan ovat paljon helpompia minun mielestäni..
Anonymous

Re: B L A S T-B E A T......

Post by Anonymous »

[quote="HellModem"]Jos täällä vaikka sattuis olemaan kokeneita bm-rumpaleita, niin tässä nyt amatöörinä kyselen että kun soitetaan ihan perus blast-beattia niin polkeeko kaikki yhellä pedaalilla vai käyttääkö kahta. Ja muutenkin käsistä loppuu voima aika nopeasti. Pitääkö tässä ruveta puntteja nostelemaan :)
Ja muutenkin kaikki bm-rumpuvinkit on tervetulleita.[/quote]

Jahas, kyllä se meidän rumpali on tykittänyt tuplapedaaleja monta vuotta. Joskus ihan kateelliseksi tulee kun kuuntelee, monet kehuvat. Meillä se perus on kaksi basaria ja tuplapedaalit, ei sen kummempaa. Rumpali kylläkin käy säännöllisesti kuntosalilla harjoittamassa jalkaprässissä ja kaikenlaisilla venyttelyillä. Kenkinä soittaessa käyttää sukkia, parantaa kuulemma tuntumaa.
Janne
Posts: 112
Joined: Tue Aug 27, 2002 8:54 am
Location: Jämsä
Contact:

.

Post by Janne »

[quote="Kollapsed"][quote="Pokasaha"]Minä olin sellaisessa käsityksessä, että nuo tuplaiskut tulisi toteuttaa täysin käsinkoordinoiduilla iskuilla.[/quote]

Joo, tuota tuo meikäläisen soitonopettaja tolkuttaa myös, mutta sanoo että on mahdoton esim. noita marssirummutuksia soittaa ilman pomppua, varsinkin sellaiset missä pitää soittaa äärimmäisen hiljaisella volalla (PP)... tai no jollain patarummuttajalla voi olla ranteet siinä kunnossa, että pystyy tuohon...
Tämä taitaa olla juuri tässäkin hommassa hieman tuo tyylilajin tai lajien käden vääntämistä.
hakkinti

Post by hakkinti »

Tänään viimeksi huomasin, että yksinkertaisesti ei jalat enää liiku tarpeeksi nopeasti. Toisaalta, treenasin 4 tuntia putkeen ja aika tuhdisti basareita kun jumalauta tulee aina kipäksi ennen keikkaa ja sitten on 2 päivää aikaa treenata. No siinä sitten kun tuli Seitsemännen Portin vuoro ja siellä lopussa on jotain 45 sekuntia niitä basareita (jotka tosin soitan trioleina) niin ei enää jalat liikkuneet. Mutta kova treeni ja sitten lepopäivä tekevät ihmeitä :). Kun ei enää pysty soitttamaan nopeasti kannattaa tehdä jotain muuta. Lopettaa soittaminen tai treenata käsiä... varsinkin jotain eri juttuja kuin nopeutta. Palautumiskyvystä se on kiinni. Ei vain jaksa treenata raskasta treeniä illemmalla 3-4 tunnin levolla jos on aamusta soittanut paljon. Fakta, jolla ei voi mitään. Se palautumiskyky varmastikin paranee, hitaasti mutta väittäisin että paranee.

Moellerin tekniikasta Kaitsu puhui mulle kerran. Sanoi itse käyttävänsä sitä. Onko antaa linkkiä?

Kollapsed: itse pidän virveliäni aika pirun tiukalla. Sillein melkein Dying Fetuksen "Killing on Adrenaline"-tasolla, muttei nyt ihan niin tappiin asti. Syitä on kolme: 1) itse tykkään enemän tiukasta soundista 2) helpottaa nopeata soittoa 3) kuuluu selvimmin nopeassa musiikissa
Zyklon

Post by Zyklon »

Mäkin oon nykyään aina lopettanut soittamisen jos ei yksinkertaisesti ole enää jaksanut soittaa.. Tänäänkin lopetin hetin kun käteen alkoi sattumaan ja yleensä jos ei jaksa bassareita polkea niin lopetan..

Mulla on ollu nykyään sellanen treenitahti että soitan kahtena päivänä ja sit pidän päivän tauon ja sit taas soitan kahtena päivänä ja päivän tauko jne.. Joskus tosin tulee parin päivän taukoja soittamisesta. Monesti oon huomannu että sen jälkeen kun on pitänyt päivän taukoa, onnistuu soitto vitun paljo paremmin. Tänäänkin jakso soittaa paljo paremmin ku maanantaina kun pidin tiistain taukoa..

Tuo blastikin on alkanut kulkeen jo paljo paremmin ku aiemmin.. meinaa vain tuo käsi välillä kipeytyä. Tosin tänään se ei kovin pahasti kipeytyny kun venyttelin kädet kunnolla ja oon pitäny sellasta puristussidettä ranteessa..

Tuosta Moellerin tekniikasta en oo kuullu mutta kiinnostaa kyllä pirusti.. :)

Ja Snaresta.. Ite tykkään kans siitä että virveli on viritetty helvetin korkealle kun se soundi tosiaan on niin paljo tarkempi ja parempi ja se helpottaa soittamista huomattavasti. Ja tietenkin kuuluu paremmin.

Mä oon nyt tässä alkanut unelmoimaan jostain saatanan hyvästä piccolosta. Jos vaikka joskus keräis ihan vitusti rahaa ja teettäis Kumulla sellasen vitun paksurunkoisen piccolon niin siitä lähtin kunnolla soundia kans noihin blasteihin :)
hakkinti

Post by hakkinti »

Välipäivä auttaa kyllä. Kerkiää lihakset palautumaan ja siinä yhden päivän aikana myös pää hieman "takautuu" ja tästä tulee mielessä sitten semmonen kuva, että soitto kulkee paljon paremmin (joka pitää osittain myös paikkansa, sillä levon jälkeen soitto kulkee hyvin) ja tästä tulee lisää motivaatiota.

Sen olen huomannut, että blast beatissä melko tärkeä tekijä on basarit. Jos soitat blastiä aivan basareidesi äärirajoilla, se menee helpommin päin persettä. Mitä nopeammin pystyt soittamaan peruskomppiin basareita, sitä helpommin myös blast beat kulkee. Siis huomattavasti helpommin, jos basareihin ei tarvitse niin keskittyä.

Pearlilla on ihan nätti piccolo ja hinta 300€ - sitä olen miettinyt jo hetken. Täytyy mennä testaamaan tässä joku päivä. Piccolossa on nimittäin jo luonnostaan sen verran napakampi soundi, että se toimii paremmin. Sitten kun sitä vielä virittää tarpeeksi kireälle, niin veikkaan/toivon että toimii aika hyvin.

Kiitos Kollapsedille linkeistä.
Zyklon

Post by Zyklon »

Joo ja se on kans hyvää piccolossa että siitä ei lähde kovin helposti noita vittumaisia sivuääniä mitä syvemmästä virvelistä lähtee. Kun varmaan jokaisesta mun kokeilemasta syvemmästä virvelistä on lähtenyt joskus sellanen tosi vittumainen "ulvahdus".. sellainen korkea ääni joka ei oikein tunnu kuuluvan siihen soundiin..

Mites muuten Hakkinti.. Soitatko aina ton blastin niin että bassareita tulee myös sinne snaren väliin? Kun eikös melkein kaikki soita nuo nopeat blastit niin että jalat jauhaa vain yhtä aikaa käsien kans? siis kuitenkin molemmilla jaloilla. Kun mä oon treenannut sitä niin..

Tuohan ei jaloille ole edes raskas jos sen noin soittaa mutta noin sen saa soitettua vitun paljon nopeampaa kuin niin että bassareita tulee tuplasti enemmän.

Sillon kun se blasti on hitaampi niin soitan bassaria sinne väliinkin kun hitaana se ei oikein toimi noin että bassareita tulee vain yhtä aikaa käsien kans..
Zyklon

Post by Zyklon »

Heh.. mäkin oon aivan avuton tossa virittämisessä :)

Ja kyllähän mä tuollasen jeesusteippipalasen oon tohon pistänytkin ja se vähensi sitä ulinaa onneksi aika paljon mutta siltikin tykkään piccolosta enemmän :P

Ja mulla oli just toisin päin tuo homma ku sulla Ravager.. eli kun olin tottunut grindiä soittamaan niin blasti ei meinannut ensin onnistua yhtään kun käsien ois pitäny jauhaa yhtä aikaa :)

Mutta nyt se menee jotenkin.. nopeutta vaan pitäs saada VITUSTI lisää..
max_torture

Post by max_torture »

mutta eihän unohdeta rumpalille olennaista eli miten viina maistuu... mun mielest fenris on aika kova ottaa :idea:
Anonymous

Post by Anonymous »

[quote="spermtrol"]mutta eihän unohdeta rumpalille olennaista eli miten viina maistuu... mun mielest fenris on aika kova ottaa :idea:[/quote]

Tässä se avainasia tuli! Tästä se kaikki lähtee! :lol:
Sacrific
Posts: 38
Joined: Fri Aug 23, 2002 6:23 am
Location: Kuopio
Contact:

Post by Sacrific »

[quote="spermtrol"]mutta eihän unohdeta rumpalille olennaista eli miten viina maistuu... mun mielest fenris on aika kova ottaa :idea:[/quote]

Avainasia tosiaankin... Mutta maistuu!
hakkinti

Post by hakkinti »

[quote="spermtrol"]mutta eihän unohdeta rumpalille olennaista eli miten viina maistuu...[/quote]

No tuossa(kin) suhteessa taidan olla aika tuhoon tuomittu sitten...
T Mustonen

Post by T Mustonen »

PAskan marjat! Hommahan menee tietenkin niin, että mitä isompi rumpusetti, sitä parempi rumpali!

Eix je? :P
Janne
Posts: 112
Joined: Tue Aug 27, 2002 8:54 am
Location: Jämsä
Contact:

todellakin

Post by Janne »

Niin kehonrakentajat sen tietää että lihas vaatii lepoa, sen takia niissä piireissä vedetäänkin nappia oikein olan takaa, että voi treenaa kovempaa ja pää pehmenee nopeammin mitä se hauis kasvaa :wink:
Tätähän kuuleman mukaan Sandovalkin harrastaa... siis jonkin sortin nappien vetämistä soiton ohella. Jostain morppareitten haastiksesta sen aikoinani lueskelin.
Zyklon

Post by Zyklon »

No tuotah.. mä en mitään nappeja ala vetämään vaikka niillä nopeutta tulisikin lisää. Mä vastustan tollasta sontaa henkeen ja vereen enkä tosiaankaan sellasia aio käyttää. Mieluummin soitan vaikka AC/DC:n Phil Rudd tyylillä kuin alan mömmöjä käyttämään :)
Post Reply