B L A S T-B E A T......

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
Janne
Posts: 112
Joined: Tue Aug 27, 2002 8:54 am
Location: Jämsä
Contact:

Hellhammer, Barker, Trym.....

Post by Janne »

"Ja kun nopeudesta puhutaan niin kyse on nimenomaan tekniikasta. Nimittäin jos tekniikka on kunnossa niin on paljon helpompi lähteä kehittämään sit sitä nopeutte jne.. ja Trymillä tuo tekniikka todellakin on kunnossa. Se soittaa niin perkeleen kevyen näköisesti että itku pääsee kun sitä kattoo."

-Johtuisko samasta asiasta, että se käyttää Triggereitä kuten HH ja Barker?

"Ja Hellhammerista olen huomannut sellaisen että sen vasemmassa kädessä on huomattavan paljon huonompi tekniikka kuin oikeassa. Se tossa European Legion livellä joutuu soittamaan ne jotkut tosi nopeat blastit niin että se soittaa oikealla kädellä snarea.."

-Ja tämä johtunee siitä, että HH soittaa ainakin kahta eri variaatiota blastista... eli toinen missä snare tulee heti ykköselle ja sitten tämä perinteinen, eli missä hihat lyö ykkösellä!


Vielä pitää mainita, että ne triggerit ei itsessään korjaa mitään soitossa... ainoa missä ne jelppaa on se, että saat sen lyönnin kuulostamaan tasaiselta vaikk lyöt hiljempaa..... saman asian kyllä pystyt tekemään tavallisilla mikeillä, kompuralla, gatella ja limitterillä keikkatilanteessa (niinkuin myös studiossa).
HH on laittanut rumpuihinsa nämä Rolandin V-kympeistä tutut kangaskalvot ja rummun sisälle (ilmeisesti myös rolandin) triggerit... Trymillä taasen on nuo ddrumin trigit vempeleissään... niinkuin Barkerilla (pääosin), jollain keikalla sillä oli jotkut vermeet suoraan lyöntipinnassa?
Nykyään hyvässä modulissa on jo säädettävissä tuo voimakkuus ja alkaa olla vaikeampi tulkita onko kyseessä trigit... levyillä kun enään ei pysty erottamaan tuota systeemiä millään.
Ja vielä HH:sta.... eli se ei ite ole tyytyväinen ollut noihin Mayhemin kannusoundeihin myöskään, mutta en kyllä osaa sanoa miksi se niillä moduleilla soittanee (joku yamahan moduli ja basarilla omansa) ja tämä miksaaja joka oli european legionssia miksaamassa pitäisi sitten mennä mayhemin kanssa studioon (elleivät ole olleet jo?) ja katsomaan soundit kohdilleen noihin kannuihin.
Zyklon

Post by Zyklon »

European Legionsissa oli aivan järkyttävät ne tomarisoundit!!!

Grand Declaration Of Warissa bassarit kuulostaa aivan saatanan hyviltä.. eikä se snarekaan siinä niin huono ole mutta tomarit ei ole kovin hyvät.

Ja vaikka Trymillä onkin triggerit niin kyllä se sen bassarien soitto on siltikin monien muiden soittoa kevyemmän näköistä.. esim. Hellhammer näyttää paljon "jäykemmältä" kun se soittaa.. mutta luulenpa että kovimmat blastaajat ja bassarien polkijat löytyy noista death metal bändeistä..

Ketkäs muuten on kuullut tota The Berzerkerin uutta levyä? :P

Vittu se RUMPALI ON ELUKKA!!!!! :lol:
Grontti

Post by Grontti »

Tärkeintähän on pitää paikat rentona, ettei soita vain sekunnin parin pyrähdystä vaan pitää jaksaa mättää kauemmin...ja siten että paikat eivät kipeydy!Tekniikka löytyy kokeilemella ja soittamalla.

Vielä pitää mainita genrestä, joku taisi mainita Rotten Soundin, joka ei kylläkään kuulu bm genreen, itse bändi sanoo olevansa jonkinmoista extrememetallia... :) Rumpali on kyllä suomessa melkein ainutlaatuaan, Furnacen rumpalin mätötkin ovat mielenkiintoista kuultavaa..Hyvä että täällä suomessakin osataan!!!

Pitääkö huhu paikkansa, että Baker soittaisi jotkut mätöt basareilla vain puolinopeudella ja kädet koko nopeudella?

PARAS kuulemani "neuvo" on että basareita soitetaan molemmilla jaloilla, virveliä molemmilla käsillä ja haikkaa tai peltiä soitetaan hampailla suuta nopeasti liikuttelemalla... :lol:

Eiku kokeilemaan....
Keppana
Posts: 200
Joined: Sun Aug 25, 2002 10:05 am
Location: Helsinki

Post by Keppana »

Codiath:

Toihan jälkimmäinen on niinsanottu "Brasiliainen DM-tykitys"

Grontti:
Eihän se mikään huhu ole tuo Baker juttu. Kyllähän sen korvalla kuulee levyiltä. Varsinkin COFin ekalla levyllä kuulee sitä paljon. Mutta kyllähän kaveri soittaa muunlaisia blastbeatteja myöskin.
Tuohon sinun "neuvoosi" lisäisin vielä että kun triggeroi rumpujakkaran ja syö paljon hernekeittoa niin...

Lisäisin vielä että miksi monet pitää triggeroituja rumpuja huonon rumpalin merkkinä? Haloo.
KratoR

Post by KratoR »

Ainoo tarvittava komppi on papapapapa ja hump-pah hump-pah.
cfe
Posts: 2208
Joined: Tue Sep 03, 2002 1:00 pm
Location: tre
Contact:

Post by cfe »

"Pitääkö huhu paikkansa, että Baker soittaisi jotkut mätöt basareilla vain puolinopeudella ja kädet koko nopeudella?"


Se soitti duskiin asti tuolla lailla, varsinkin vempirellä sen huomaa kun alkaa päästelemääm ekaa biisiä, sitten siirtyi tuohon kahden basarin vuorottelu-tekniikkaan...

cryptopsy ja flo mournier, siinä kova rumpali

Tuomo
Janne
Posts: 112
Joined: Tue Aug 27, 2002 8:54 am
Location: Jämsä
Contact:

Re: Hellhammer, Barker, Trym.....

Post by Janne »

[quote="Janne"]"Ja kun nopeudesta puhutaan niin kyse on nimenomaan tekniikasta. Nimittäin jos tekniikka on kunnossa niin on paljon helpompi lähteä kehittämään sit sitä nopeutte jne.. ja Trymillä tuo tekniikka todellakin on kunnossa. Se soittaa niin perkeleen kevyen näköisesti että itku pääsee kun sitä kattoo."

-Johtuisko samasta asiasta, että se käyttää Triggereitä kuten HH ja Barker?[quote=]

Nyt kun tuota luin, niin eihän se tosiaan tuosta mitenkään johdu. No, anyway... lainasin emppujen liven ja kattelin tuota trymin soittoa siinä ja minun mielestä itse trymin soitto ei ole teknisen näköistä, toisin sanoen helevetin kankean näköistä, mutta jokatapauksessa enopeasti äijä vetää, ei sitä voi kieltää. Eikä sitä ettei se hyvä rumpali ole. Mutta hirveän tekniseksi en menisi sitä sanomaan kuitenkaan (tai siltä se ei ainakaan näytä)? Ja taas Jan Axelia mainostaakseni, että se taasen sitä on. Mutta nämähän ovat mielipide juttuja enimmäkseen kuitenkin, joten eihän näistä voi kuin kiistellä:D
Zyklon

Post by Zyklon »

Minä ainakin tarkoitin sitä Trymin jalkojen tekniikkaa. Kyllä se melko saatanan hyvin polkee. Monestikko olet kuullut sen polkevan epätahtiin jne.? Jos taas kerran verrataak Hellhammeriin niin kuunteleppa vaikka Mediolanum Capta Est live. Siinä tökkii bassarit välillä aika vitun pahasti ja samoten joillain muilla live-levyillä. Mutta kyllä Hellhammer Trymin hakkaa monipuolisuudessa ja sellaisessa mutta Trymin jalat on paljon paremmassa kunnossa kuin Hellhammerilla. Ja toi Hellhammerin vasen käsi ei vaikuta kovin nopealta ja sen käden tekniikka on aika heikko kun sitä tossa livellä seuraa...

Muttah.. Mitäpäs tässä menee arvostelemaan kun itse olen aivan paska :lol:
v-KhaoZ

fff

Post by v-KhaoZ »

vitusti säästää voimia kun soittaa kahdella jalalla vuorotellen. tosin hitaammat blastit nyt kannattaa tietysti soittaa yhdella jalalla, koska jos ei ole tekniikka vitun hyvin hallussa, helposti hitaammissa kompeissa ei mene ihan tasasesti virveli-iskujen väliin basarit.
Gutlord
Posts: 169
Joined: Sun Sep 08, 2002 12:37 pm
Contact:

Re: Hellhammer, Barker, Trym.....

Post by Gutlord »

[quote="Janne"]No, anyway... lainasin emppujen liven ja kattelin tuota trymin soittoa siinä ja minun mielestä itse trymin soitto ei ole teknisen näköistä, toisin sanoen helevetin kankean näköistä, mutta jokatapauksessa enopeasti äijä vetää, ei sitä voi kieltää. Eikä sitä ettei se hyvä rumpali ole. Mutta hirveän tekniseksi en menisi sitä sanomaan kuitenkaan (tai siltä se ei ainakaan näytä)? Ja taas Jan Axelia mainostaakseni, että se taasen sitä on. Mutta nämähän ovat mielipide juttuja enimmäkseen kuitenkin, joten eihän näistä voi kuin kiistellä:D[/quote]

No, minun mielestäni Trymin soittoa on taas mahtava katsoa Ceremonylla. Ei turhaa heilumista, häsellystä tai muitakaan ylimääräisiä liikeitä, vaan kaikki on tarkoin harkittua ja kiireetöntä. DVD-version omistajana on ilo katsella hidastuksia eri kohdista (varsinkin Ye Entrancemperium)...
hakkinti

Post by hakkinti »

No olipahan tekstiä, en kyllä kaikkia jaksanut/kerkiä lukemaan, mutta silmäillessäni ne olivat eri asiasta, kuin mitä itse aion kommentoida. (ja terveisiä T Mustoselle) Itseäni muuten rupeaa jo hieman ärsyttämään se, kun blastbeat-termiä käytetään melkein kaikesta nykyään. Sitten ei ikinä voi olla varma, mistä on tosiaan kyse. Minä olen sitä mieltä, että blastbeat on se perinteinen Cannibal Corpse-komppi, eli basari, varveli ja hi-hat yhtäaikaan kaikki, ja basaria vielä väliinkin. Sitten on grindi, joka on yleisä black metallissa ja grindcoressa (Nasum, Rotten Sound jne jne).

Blastbeattiähän ei, siis tätä CC-versiota, oikein voi soittaa yhdellä jalalla, siis jos tempoa on vähäänkään, koska jalan täytyy soittaa tuplasti se, mitä kädet soittavat. Siinä tulee yhdellä jalalla aika äkkiä raja vastaa. Mutta grindi on taas asia erikseen. Minun mielestäni makukysymys. Kuulemani mukaan Hellhammer ja Pete Sandoval vetävät yhdellä jalalla aika paljon, mutta kukin soittaa tyylillään.

Tekniikka on se hyvä lähtökohta. Yleisesti siis. Sormien käyttöö on hyvä opetella, mutta ei sekään niin pakollista ole, katsokaa Kai Hahtoa, ja sillä käy ranne aika paljon, DeepRedin rumpalilla vielä enemmän. Itse käytän sormia aika paljon virveliin soitossa, varsinkin nopeammissa kohdissa ja rideen/haikkaan sitten sormien lisäksi aksentoin ranteella (koska tekniikkani sucks).

Triggereiden soundeista sen verran, että esim. Cryptopsyn "And then you'll beg"-levyllä on todella luonnolliset rumpusoundit ja basarissa on munaa, toisaalta ymmärrän kyllä miksei tuollaista sampleä ole ladattu "Grand declaration of war"-levyn basareihin, koska mitä nopeampaa soitat, sitä lyhempi pitää samplen olla. Iso, paljon munaa omaana basarisoundi ei toimi enää Pete Sandovalilla. Nopeassa musiikissa "pitkät" sämplet, jotka kuulostavat siis yleensä paremmilta/luonnollisemmilta, tekevät basareista puuroa, mistään ei saa enää selvää. Tästä syystä nopeassa musiikissa yleensä käytetään korkeampaa virettä rummuissa/tiukempia ja lyhyempiä samplejä triggereillä soittaessa. The Berzerker, Dying Fetus, Hate Eternal, Cryptopsy (especially snare), Rotten Sound - kaikki hyviä esimerkkejä.

Ja vielä tuosta Tim Watersonista, muistaakseni mies soittaa tuplaiskuilla, eli voidaanko tuota nyt sitten oikein laskea? Tavallaan, mutta puhutaan niin eri asioista, että esim. perinteisempiin rumpaleihin on turha verrata.
Zyklon

Post by Zyklon »

Joo toi Tim Waterson nimenomaan on paukuttanut ton 1400 iskua minuutissa niillä tuplaiskuilla.

Ja kun puhuit noista triggerisoundeista ja mainitsit Cryptopsyn, niin Flo Mounier on muistaakseni sanonut että ainakaan snaressa se ei käytä triggeriä koska se kuulemma tykkää niin paljon luonnollisesta soundista..

muuten hakkinti.. satutko sä oleen jokun hieman tunnetumpi rumpali? jotenkin sain sellaisen kuvan että voisit olla.. ehkä.. :)

Ite olen yrittänyt tota mättötekniikkaa hioa, mutta vasen käsi on aivan avuton.. ei pysy ollenkaan oikean matkassa.. eikä tuo oikeakaan käsi ole kovin kovassa iskussa..
Gutlord
Posts: 169
Joined: Sun Sep 08, 2002 12:37 pm
Contact:

Post by Gutlord »

Cryptopsyn rumpusoundit on kyllä ihan munakkaat, mutta ei niistä oikein nopeaan soittoon tunnu olevan. Heti kun nopeat kompit alkavat, kuuluu vain suhinaa, mm. virveli peittyy kokonaan peltien alle (omistan itse uusimmat Cryptopsyt, tiedoksi)...
Keppana
Posts: 200
Joined: Sun Aug 25, 2002 10:05 am
Location: Helsinki

Post by Keppana »

Mitkä ihmeen tuplaiskut?
theem
Posts: 19
Joined: Sat Aug 24, 2002 9:11 am
Contact:

Post by theem »

"Mitkä ihmeen tuplaiskut?"

Ne, mitä Nicko McBrain ja Ian Paice muun muassa käyttävät (yhden basarin miehiä kummatkin, vaikkei sitä välttämättä heti uskoisi). Niin, ja jos nämä sedät eivät ole "perinteisiä rumpaleita", niin ketkäs sitten?

Eli yhdellä jalalla saadaan aikaan kaksi basarin iskua ikään kuin liuttamalla (käsittääkseni jotenkin kantapää-päkiä -liikkeellä) jalkaa pedaalilla.
hakkinti

Post by hakkinti »

Flo käyttää triggereitä vain studiossa ja livenä, ei ikinä treenatessa, koska se herran mukaan (ja yhdyn kyllä itsekin täysin) saisi tavallaan soittamaan liian kevyin iskuin jne, jolloin "kunto laskee". Livenä niistä vain on yksinkertaisesti hyötyä yleisölle ja muullekin bändille, joilloin ne eivät enää niinkään vaikuta soittoon ja tästä syystä ovat hyvä asia. Virveliä Flo ei taida livenä trigata ollenkaan, pelkästään basarit. Ainakaan videossani tai yhdessäkään valokuvassa en ole ikinä nähnyt muita kuin basareitä trigatun.

Toisaalta, varsinkin livenä (havaittavissa helposti myös "Whisper Supremacy"-levyllä) virveli peittyy kaiken muun alle, koska sitä ei olla trigattu. Iskuja vain tulee niin hirveästi, että voimaa ei niihin kerkiä saamaan. Onhan ne melkoisia ne Flon tavaramerkit, eli virveli ja china yhtä aikaa hirveään tempoon. Chinakin on vielä maailman helpoin pelti johon soittaa nopeasti, kun rebound kapulalle on olematon. (Kai Hahtoa ei myöskään lasketa, koska Kaitsu ei ole ihminen.)


Tuplaiskut ovat erikseen käsille ja jaloille. Käsillä on ns. "stroke and pull" ja jaloilla ns. "stroke and slide", eli ensin polkaistaan ensimmäinen isku suht. alhaalle boardia ja sitten liutetaan jalkaa ylöspän, jolloin boardin yläpäässä saadaan tehtyä toinen isku, ilman että koko jalalla on lyöty kahta kertaa. Katsokaa vaikka punk- ja hardcore-rumpaleita, ne pistelevät yhdellä jalalla todella hyvin/nopeasti (esim. Pennywise). Sitten jos jaksat treenata hitosti ja saat tuplaiskut menemään molemmilla jaloilla ja vieläpä synkässä niin voit soittaa tuplabasareita tuplaiskuilla, eli tempoa saa _aika lailla_ lisää - veikkaan, että Pete Sandoval pistelee ainaskin viimeisellä MA:n levyllä tuplaiskuilla, mutta tämä on vain minun veikkaus.

Jos ei osaa vielä tuplaiskuja, niin joku peruskirja kirjastosta tai googleen hakusanaksi "double strokes", "drum lessons". Nämä ovat ihan peruskamaa (eli myös kaikkien "pitäisi "osata), joten helposti löytyy ohjeita.

"Jotenkin sain sellaisen kuvan että voisit olla tunnetumpi"
-- lol, sehän mielenkiintoista. Näistä jutuista voisi kuvitella, että olen hyväkin rumpali, mutta tällä hetkellä olen kyllä todella surkeassa kunnossa. Ehkä pääni on käsiäni edellä ja tiedän mitä pitäisi tehdä, mutta en saa sitä tehtyä, tai jotain. No mutta, kuten jo topicin aloittaja jo arvasikin, niin soitan mm. Funeris Nocturnumissa, eli olen siis tämä "uusi rumpali", TMON. Olenko siis tunnetumpi rumpali, tuskinpa.
Zyklon

Post by Zyklon »

Juuh.. kyllähän noita rudimentteja ja muita tulee joskus vähän harjoiteltua, mutta olen huomannut (kuten varmaan moni muukin) että vasen käsi on aivan avuton noissa nopeissa jutuissa. Sitä pitäs saada treenattua perkeleesti.

Noh.. kyllä minä uskaltaisin väittää että Funeris Nocturnum on Suomen metallipiireissä sen verran tunnettu että suurinosa rumpaleista tietää sinut. :)
Gutlord
Posts: 169
Joined: Sun Sep 08, 2002 12:37 pm
Contact:

Post by Gutlord »

[quote="Zyklon"]
Noh.. kyllä minä uskaltaisin väittää että Funeris Nocturnum on Suomen metallipiireissä sen verran tunnettu että suurinosa rumpaleista tietää sinut. :)[/quote]

Eipä tarvitse olla edes rumpali, että tietää hakkintin...
hakkinti

Post by hakkinti »

Lol no sehän on kivaa tietää :)

Käsien tekniikasta muuten: itselläni on vasen käsi oikeaa aika lailla edellä, joka on aika mielenkiintoista, jos jollakin on toisinpäin. Toisaalta, jos ei ole ikinä mitään todella nopeata soittanut, on oikea edellä, sillä alusta asti oikeastaan kaikissa kompeissa oikea käsi tekee 2 tai 4 kertaa sen työmäärän kuin vasen. Itselläni on vasen aika nopeassa kunnossa, Funerista kuuntelevat voivat kuunnella esim. "Lucid dreaming...."-biisiä, ja tempoa on muuten livenä aivan vitusti tuota enemmän. Toisaalta, viimeaikoina olen ryhtynyt treenaamaan tekniikkaani parempaan kuntoon, ja yllättäen oikea oppii helpommin ja nopeammin kuin vasen. Johtuu siitä, että kun vasemmalla on aina vain soittanut nopeasti, on selkäytimessä tietty tapa, sitten kun yrität sitä muuttaa, niin sehän onkin vaikeampaa. Mitä tästä opimme? Sen, että katsokaa tekniikka aina aluksi kuntoon, niin kaikki on helpompaa tulevaisuudessa (ja kaikki myös tulee helpommin).
Zyklon

Post by Zyklon »

Hakkinti: Sinä kun olet tuollainen kova blastaaja, niin kerroppas miten tota käsian kuntoa/tekniikkaa voisi parantaa/hioa???

Tai miten sinä sitä aloit sillon joskus hiomaan?

Kun tuo vasen käsi on aivan avuton eikä siitä ole noihin nopeisiin blasteihin ollenkaan..
hakkinti

Post by hakkinti »

No nopeat blastit olen itsekin jättänyt muille (siis Cannibal Corpse-blastit), mutta tuohon grindiin olen vain oppinut soittamalla. Kiitos kuuluu kanssasoittajille, jotka "pakottivat" vain soittamaan, ja nopeasti. Siinä sitä oppii parhaitan, soittamalla.

Tarkoitatko siis, että miten aloin hiomaan tekniikkaani tuossa viikko sitten? Ei muuta kuin pädi (pad) esiin, kapulat käteen ja soittamaan. Katsoin mitenkä/mistä tekniikkani kusee, ja sitten vain alusta uutta ns. puhtaampaa tekniikkaa luomaan. Sellaiset perusteet kun tiedän jotenkin, niin helppoahan se on sitten yrittää niin soittaa. Eli siis mikä on oikeaoppinen ote kapulasta ja lähdetään sitten siitä, että se ote pysyy myös nopeassa soitossa. Sormien käyttöön luotan itse, eli siis se perusote vaan ja sitten sormien kontrollointia harjoittelemaan. Jotain patterneja soittelen mitä nyt mieleen tulee (lyhyitä ja nopeita, joissa kädet vuorottelevat), sitten vedän warm-up-juttuja ja sitten ihan tuo kilpailusuoritus, eli single stroke rollia minuutti ja katson/katsotaan missä vaiheessa rupeaa ranne tulemaan mukaan tai koska alkaa aksentointi temmon pitämiseksi. Siitä sitten vaan tempoa hieman alas ja uudestaan.

Tämä perusteista hitaasti uudelleen lähteminen on tylsin tapa, jopa vittumaisin, mutta ehkäpä se tehokkain kuitenkin. Metronomi on hyvä, tosin ilman sitäkin pärjää. Niin, ja metronomin avullahan saa myös parin iskun tarkkuudella oman nopeuden selville, jos siitä on kiinnostunut.

Eihän nopeudessa mitään salaisuuksia ole. Se on vaan vitusti treeniä ja MOTIVAATIOTA, taikka vitusti treeniä ja lihaskipuja (koska ei omaa tekniikkaa).

Muuten, katselin uusia kuvia Sandovalista, ja tekniikka näytti jopa osittain paskalta. Esim. minun ymmärtääkseni "oikeaoppisessa" otteessa peukalo on kapulan päällä, eikä lähde siitä mihinkään (tämän seurauksena syntyy pieni väli peukalon ja etusormen väliin, kun väli sulkeutuu käsivarsi kiristyy ja seurauksena on jännittymistä, hidastumista ja kipua). Noh, Petellä oli peukalo tiukassa puristuksessa kapulan sivussa, jolloin ei hirveästi sormilla kapulaa liikutella. Mielenkiintoista, pitäisi saada videota miehen soitosta, ja läheltä kuvattua sellaista. Niin, näytti muuten olevan Petelläkin Axikset alla.

Niin, kun lähdette treenaamaan mitä tahansa "uutta" asiaa, muistakaa aloittaa tarpeeksi hitaasti ja motivaatio on paras apu mitä on. Jos ei soitto kiinnosta, turha soittaa vaan odottaa esim. seuraavaan päivään. Väkisinsoittaminen voi tappaa motivaation pidemmäksikin aikaa.
Zyklon

Post by Zyklon »

Joo kiitoksia Hakkinti taas tosi paljon.. :)

Tosta Sandovalista.. Mä en oo koskaan erityisemmin pitänyt sen käsien tekniikkaa niin hirveän erikoisena (No perkele.. onhan se nopea jne. MUTTA...) mutta sen jalat on aivan hullut.. vittu kun se vääntää niin perkeleen nopeaa noissa Gateways To Annihilationin muutamassa biisissä että leuka meinaa iteltä pudota pöytään :)

(Kuunnelkaapa Opening The Gates ja Ageless, Still I am)

Mutta en tiedä sitten kuinka paljon nuo triggerit auttavat kun niiden kanssa ei tarvitse sitä voimaa käyttää niin paljoa.. Itellä kun ei ole kokemusta noista vehkeistä niin en varmasti pysty sanomaan.. Mutta kova se on polkemaan silti.

Minä olen yrittänyt itse hioa nimenomaan tuota blast beattiä kun se ei oikein kulje. Ja tuo grindikin pitäisi saada menemään paremmin ja rennommin. Senkin olen tottunut soittamaan niin että jalat mättää yhtä paljon kuin kädet niin sitä ei kovin nopeasti voi soittaa. Kyllä se menee niinkin että jalat soittaa vuorotellen mutta vain ne haitsu/ride iskut, mutta se meinaa tökkiä aika pahasti. Varsinkin jos soitan sitä niin päin että snare tulee ensin.

Se mikä tuota blastia jarruttaa on nimenomaan tuo vasen käsi. Ja se ettei koordinaationi ole mikään uskomattoman hyvä, koska en melko perkeleen vaikea mättää tota tasamättöa pitkään niin että kädet pysyvät samassa tahdissa. Mutta kai se pitää vain treenata perkeleesti.

Osaatko muuten Hakkinti sanoa että mikä on vaikein/raskain Funeris Nocturnumin biisi minkä olet soittanut? :)
Last edited by Zyklon on Sat Dec 07, 2002 1:34 pm, edited 1 time in total.
hakkinti

Post by hakkinti »

Hyvä jos neuvot kelpaavat. Joskus kun saan hommat menemään hyvin, niin olen kyllä miettinyt laittavani jakoon videoklippejä soitostani, niin rummuilla kuin pädilläkin. Ehkä niistä joku jotain saa irti, tosin vasta sitten kun itse ole sen verran tyytyväinen soittooni, että kehtaan sitä kuvata ja julkaista.

Jalat ei todellakaan mene mulla yhtä nopeasti kuin kädet. Viime aikoina ollut treenin kanssa niin ja näin. Nyt rupeavat onneksi kädet taas vähän tottelemaan, jaloissa vielä paljon töitä ennen itsenäisyyspäivää.

DM-demoa ei ole kyllä ainakaan ihan hetkeen (lue ikuisuuteen) tulossa. Katsellaan mitä tapahtuu. Yksi uusi projekti on, jota olisi tarkoitus nauhottaa mahdollisesti vielä tämän vuoden puolella. Musiikista sen verran, että nopeata ja lyhyitä biisejä. :)

Itse käytän Pro-Markin Mike Portnoy signature-kapuloita, mutta täytyisi taas ryhtyä kokeilemaan eri kapuloita. Nuo kapulat ovat vitosen ja seiskan välistä. Silloin kun hakkaan pädiä, käytän Ayotten "Chicago Shuffle"-mallia, kun sellaiset on jäänyt melkein käyttämättä. Ne on vielä jostain 2B-mallista paksumpia. Jos jotakin muuten kiinnostaa, niin olen aina sanonut, että Ayotten kapulat tuntuvat kädessä aivan uskomattomilta, mutta olen tuohon nylon päähän jo tottunut, josta syystä noita Mike-kapuloita käytän, mutta huomasimpa juuri, että Ayottellakin on nykyään nylon tip-malleja. Ja ei kun Musa Pörssiin!

Kuten jo totesin, esim. "Opening the Gates"-biisin basarit on niin fucking nopeat, että veikkaan että tuplaiskuja vetelee. Onhan siinä triggereistä paljon apua, mutta onhan mies jo niin kauan soittanutkin. Joskus olisi kiva päästä vierestä katsomaan kun se soittelee ilman triggereitä ja ilman bändiä.

Funeriksen raskaimmasta biisistä soittaa voi olla montaakin mieltä. Lucid Dreaming.... sisältää säkeistössä ja kertsissä aika paljon virveliä, livenä biisi on _huomattavasti_ levyversiota nopeampi. Myös PSB ja INRI on biisejä joissa on paljon soittettavaa, ja livenä ne ovat aika nopeita. Toisaalta, noita kolmea on soitettu varmaan joka keikalla, että ei ne silleen mitä niin pahoja enää ole. Oikeastaan, onhan melkein kaikissa biiseissä tekemistä. Ehkä joku Slay and Burn on paha, sitä muuten ollaan ottamassa takaisin ohjelmistoon. Pitkät säkeistöt ja koko ajan grindiä. Toisaalta, eipä tuo ainoa uusi nauhoitettu biisi "The Carcass of christ" myöskään mikään helppo ole (btw, Funeriksen nopein biisi so far, 264bpm), mutta voin sanoa, että seuraavan levyn tiimoilta voitte tulla keikoille nauramaan mulle ja mun tuskalle, koska pikkusen on biisejä jo väsäilty ja nyt kyllä tulee niin paljon grindiä joka biisiin ja ihan kivoihin tempoihinkin, että on se keikan vetäminen tulevan levyn biiseillä melko kovaa hommaa. Voin sanoa, että nyt näyttää siltä, että paras FN-levy tulossa. Brutaalimpi ja nopeampi kuin edeltäjänsä.

Niin joo, suora grind on todella toimiva varsinkin nopeasti, mutta tärkeintä siinä ja sen treenauksessa on saada se rullaamaan. Siinä vaiheessa kun se kuulostaa tasaiselta eikä aksentointeja tarvitse juurikaan tehdä voi olla tyytyväinen.
Zyklon

Post by Zyklon »

Joo kiitti taas Hakkinti :)

Hmm... pitääkin varmaan sit heti tsekata se uus Funeris levy kun se tulee.. Jos se kerta on niin kovaa grindiä.

Pitäs tästä taas jaksaa lähtä soittelemaan. Kun olisi niin pirusti eri asioita mitä pitäs hioa ja parantaa..
Janne
Posts: 112
Joined: Tue Aug 27, 2002 8:54 am
Location: Jämsä
Contact:

hmmm

Post by Janne »

Onko nyt kyse katsonta kannasta? Eli oliko tuon opin mukaan kämmenet alaspäin, vai kämmenet "sisäänpäin"??

OMa tyyli on suurinpiirtein noitten fuusio, tosin nyt yritän opetella tuota peukalo kapulan päällä... ainakin olen ollut huomaavinani että olisi nopeampaa soittaa tuolla tavalla... ja käyttää pomppua hyväkseen... tosin soitonopettaja on henkeen ja vereen "ranne" tyylisuunnan tyyppejä, joten kuittia tulee pompottamisesta:)
Post Reply