Vinkkejä örinän/rääkymisen treenaukseen?

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
ChristLiar
Posts: 426
Joined: Fri Aug 23, 2002 12:04 pm
Location: Tampere

Post by ChristLiar »

aggressor.perverssor wrote:Juomalla vitusti viinaa on tunnetusti hyvä vaikutus äänen kehittymiseen.
etenkin useamman vuoden rännillä.
cornerarea

Post by cornerarea »

L-G Petrovin resepti:

Rööki, Viski ja Bisse (RVB) = TOIMII!
Windom Pearl
Posts: 48
Joined: Tue Oct 01, 2002 7:31 am
Location: Tamber

Post by Windom Pearl »

Meikä on kyllä surukseen huomannut että ainakin noissa humppahommissa alkoholi aiheuttaa äänen ennenaikaisen väsymisen. Eikä sitä tartte olla edes paljon. Pari boolinaukkua vaikuttaa jo. En tiijä mistä moinen johtuu, ehkä siitä että pikku hiprakassa alkaa tekniikka helposti slerbaamaan. Sit jos kakkossetin aikana vähän naukkailee, niin kolmas setti on monesti jo vähän ala-arvoista suoritusta.

Toisaalta puolen tunnin hevikeikan puhto/örinä-vaihtelulla voi melko onnistuneesti heittää hyvinkin päissään, mutta puhtaan äänen keikan jälkeinen kunto on huomattavasti parempi, jos ei ole pulloon koskenutkaan. Ja suoraan sanoen, on se laulusuorituskin tasoltaan laskeva heti toisesta kaljasta eteenpäin.

Tää on perseestä. Olennaisin osa keikkareissun riemua olisi kumminkin nimenomaan menomatkalla dokaaminen.
Mr.Hell

Post by Mr.Hell »

juu viinahan se hienoiten toimii.
meikäläinen on pilannu kaikki yläpään puhtaat ja sisuskalut raa-an viskin,vodkan ja jallun juonnilla.

ja tyhmä kun olen en edes lopeta.

anselmo osasto lähtee kyllä erittäin hyvin...
TheKraken

Post by TheKraken »

Oliko sulla oikein joku syy pasteta toi Tarja Turusen video vai tuliko vahingossa väärä?

nimim. Missasinko nyt jotain tosifantsua?
Tuskis
Posts: 337
Joined: Fri Apr 04, 2003 8:48 am

Post by Tuskis »

No jos goregrindista kerran puhutaan...
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

Mastermind wrote:Mutta en kyllä voi olla varma tekniikkani oikeellisuudesta, koska suuni tuppaa kuivumaan ihan tuhottoman nopeasti öristessä ja vettä tulee sen takia litkittyä aika reilusti vokaalisessioiden aikana.
Se on hienoa kuulla että kipu/"kutina" on hävinnyt. Se ei ole koskaan hyvästä jos homma sattuu tms. Vettä kannattaa juoda aina treenatessa ja huutaessa sillä se toimii luontaisena "liukastusaineena" ja pitää äänihuulet "märkänä".
Mastermind wrote: Vähän vokalisointi näytteitä: www.mikseri.net/carnafex
Ihan tasan tuollainen ei ääneni ole. Miksauksessa siihen tuli hieman lisää limaa. Jotain vinkkejä olisi mukava saada ainakin hengitystekniikkaa ja sen harjoittelua koskien. Tuntuu aika usein, että tarttis olla puhtia reilusti enemmän, kun mörisee. Tosin tähänkin auttanee(ja on jo auttanut) treenaaminen, treenaaminen ja treenaaminen?
Täytyy kuunnella nuo ja kommentoida kun kerkiääpi.

Laitetaan nyt uusinta meikäläisenkin ääntä tähän eli Exit Woundsin uusimmalla demolla jonkun verran perusörinää: :arrow: http://www.myspace.com/exitwoundsweb
evemaster

Post by evemaster »

-ari perkele- wrote:Laitetaan nyt uusinta meikäläisenkin ääntä tähän eli Exit Woundsin uusimmalla demolla jonkun verran perusörinää: :arrow: http://www.myspace.com/exitwoundsweb
Meikälle kyl uppoo toi siun örppä aika helpolla. :) Hyvä Ari! Miulki ois taas uutta studiosessiota pukkaamassa B'Loren kanssa huhtikuussa. Jännityksellä odotamme mitä tuleman pitää. Reeneissä ja keikoilla on huomannu, et paremmin lähtee taas kuin ennen. Nyt lienee puhtaatkin tulos levylle matkaa. Jeje.


- t -
Wemir

Post by Wemir »

Ei sitä mitään pitchshiftereitä tarvitse, kunhan nostaa puntteja, kasvattaa partaa ja dokaa vitusti: http://www.myspace.com/rottenband

Ps. Ensimmäinen biisi näyttää olevan ilman vokaaleja.
ator

Post by ator »

Mastermind wrote:
-ari perkele- wrote:Pitkä viesti tuolla sivulla kymppi
Hieman hitaasti tulee vastattua, mutta tuota kutinaa esiintyi, kun örisi ilman laitteita. Nyt kun on siirtynyt kotoörinästä treenikselle mörisemään mikkiin, niin kutinaa ei enää esiinny eikä kurkkuunkaan ole sattunut. Mutta en kyllä voi olla varma tekniikkani oikeellisuudesta, koska suuni tuppaa kuivumaan ihan tuhottoman nopeasti öristessä ja vettä tulee sen takia litkittyä aika reilusti vokaalisessioiden aikana.


Vähän vokalisointi näytteitä: www.mikseri.net/carnafex
Ihan tasan tuollainen ei ääneni ole. Miksauksessa siihen tuli hieman lisää limaa. Jotain vinkkejä olisi mukava saada ainakin hengitystekniikkaa ja sen harjoittelua koskien. Tuntuu aika usein, että tarttis olla puhtia reilusti enemmän, kun mörisee. Tosin tähänkin auttanee(ja on jo auttanut) treenaaminen, treenaaminen ja treenaaminen?
Joo. Mäkin juon kevyesti sen toista litraa parin tunnin reenin aikana. Oon huomannut että myös rivakka, kevyen hien nostattava kävely reenikselle auttaa kovasti äänen avautumiseen. Muita äänenavauksia en sitten harrastakkaan vaikka varmaankin pitäisi. Myös peruskunnon kohottaminen ja oikean hengitystekniikan opettelu ovat asioita, joiden merkitystä ei voi liioitella.

Silti on sellainen pienoinen käheys aina reenien jälkeen, joka tosin paranee poikkeuksetta yön aikana.

Jostain syystä keikoilla muutama bisse tuntuu auttavan vetämään rennosti. Liika pämppäys taas aiheuttaa jumalattoman käheyden.

Noista pitch-siftereistä vielä sen verran, että itse en arvosta paitsi joskus tehokeinona hyvällä maulla. Itseltä menee kohtuullisen matalat murinat sekä yläkireät rääkynät. Tekniikka löyty vahingossa kertarykäyksellä joskus useita vuosia sitten.

Täältä jotain samplea:

http://www.myspace.com/amarantineband

sekä

http://www.myspace.com/2ndsuicideofficial

Noissa efekteinä vain ne samat mitä puhtaissa lauluissa peruksena, eli kaiut ja kompressoinnit, ei sen kummempia.
Samalla saa toki kommentoida. :wink:

Edit: Vielä tuosta kutinajutusta, että itsellä myös tuntuu että muualla kuin reeniksellä örpätessä tulee rajoiteltua äänenkäyttöä jotenkin liiaksi, ja rasitettua ääntä enemmän tämän takia. Reeniksellä muun melun muassa tulee vedettyä paljon rennommin.
Volrath
Posts: 40
Joined: Mon Aug 26, 2002 9:18 am
Location: Lahti
Contact:

Post by Volrath »

Jahas, tämähän on muuttunut "show us what you got"- topikiksi :D

No mikä ettei, osoitteesta www.myspace.com/devilhornmusic kuulee mun ääntä (suosittelen Humans Torn Apart-biisiä). Mun tekniikalla örinä tulee melkosen kovaa enkä oikein osaa sanoa että miksi. Mutta parempi näin!
Tuolla myspacessa on muutens se mikserinkin player ja jos siitä kuuntelee vaikka tsipaleen "Through The Burning Paradise" niin huomaa miten on ääni muuttunut/kehittynyt vuodesta 2002 vuoteen 2007. Ensin kannattaa kuitenkin kuunnella ihan siitä myspacen playeristä.


Ja lisättäköön tuohon kännissä laulamiseen niin itsekään en osaa hallita ääntäni kännissä. Kyllä jonkun muutaman kaljan jälkeen vielä sujuu ihan ok mutta kännissä sitä vaan vetää niin raivolla kun pystyy ja ääni menee parin biisin jälkeen kokonaan. Näin on käynyt jo muutamaan otteeseen, kai sitä kohta virheistään oppii.


EDIT: Niin joo, unohtui mainita että oon reenannu jonkun aikaa tuota ns. "huutolaulua" tai mitä se nyt onkaan. Reenaus tapahtuu lähinnä autoa ajellessa ja tapana on laulaa esim Panteraa tai muuta parhautta. Tässä pätkä -> Huomaatte kyllä kun lähtee mun osuus, olen tuo kaveri basson varressa.
Ludicrous
Posts: 497
Joined: Mon Jan 05, 2004 10:03 am
Location: Ratavartijan mökki
Contact:

Post by Ludicrous »

^vittu jäbä pesee ton tein oikeen vokalistin miten päin vaan! ihan kauheeta ummetusta toi leadilaulu. hats off tosiaan!
AlterEcho
Posts: 6
Joined: Tue Mar 15, 2005 1:34 pm
Location: Kvla/Hmna
Contact:

Post by AlterEcho »

Kännilaulamiselle jyrkkä ei, ainakin mitä itseen tulee. Silloin yleensä ääni tulee ruhjottua väkisin pihalle ja tosiaan tykkää sanoa itseään irti biisi biisiltä yhä enemmän.

Juoksulenkit, riittävä neste ja treenaus. Toimii itselle tyydyttävästi, toivottavasti joskus jopa reilusti plussan puolelle arvoasteikolla.

Niinjuu, tuolta omat näytteet kun näitä nyt laitellaan: www.myspace.com/sinisterwillmetal
Oku
Posts: 32
Joined: Wed Jul 23, 2003 2:29 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Oku »

Tässä ketjussa on aikasemmin jo puhuttu noista sisään hengitetyistä huudoista niin tossa olis itteltä kans esimerkkiä livevedosta. Eli tossa introssa on pitkä huuto vedetty aluksi normaalisti ulospäin ja sitten vaihtuu sisään hengittelyksi. Sen vaihdon kyllä huomaa aika selkeesti tosta.

http://youtube.com/watch?v=-___zhRAFgk

Oon tota käyttäny aika paljon livenä, reilun vuoden ajan nyt, kun livenä sitä eroa ei niinkään huomaa, mut äänitteellä sen eron kyllä huomaa. Artikulointi tolla tekniikalla on aika mahdotonta, joten pitkiä huutoja vaan vetelen. Näin siis itselläni, joku muu voi osatakkin paremmin.
Koko homma alko itsellä ihan vitsinä. Parin kollegan kanssa tota harrastettiin baareissa lähinnä sen takia et se on tosi ärsyttävän kuulosta. Aloin sitä tekemään sit treeneissäkin ja siitä se ajatus sitten lähti.
Se mikä on jänskää tossa tekniikassa että aluksi se yskittää ihan perkeleesti, mutta ittellä se ainakin hävis kokonaan kun vaan reenas sitä enemmän.
TheKraken

Post by TheKraken »

On kyllä komean kuuloista. Pitää antaa iso tassu suorituksille levylläkin. Pitää kyllä joskus tulla livenä tarkistamaan, ihan tästäkin syystä.
ChaosBlack

Post by ChaosBlack »

Itse oon laulanut puhtaasti koko ikäni ja muutama vuos sitten tuli öristyä, kun bändejä olin katsomassa ja siihen muutama kaveri sanoi, että kannattaa alkaa öristäkin. Ja tässä sitä ollaan. Auttaa kyllä paljon, kun on laulanut puhtaasti ja käynyt joskus laulutunneillakin. Tekniikka on tosi tärkeä. Mulla on se onni, että oon aina ollut vahvaääninen laulaja. Örinätekniikan oppi helposti sitten. Edelleen örisen monesti viikossa (en ole tällä hetkellä bändissä), kun tahdon kehittyä lisää ja tulla vieläkin paremmaksi örisijäksi. Örisemistä ei kyllä kellekään voi noin vain opettaa, vielä vaikeampaa kirjoittaen. Rääkymistä en ole paljoakaan kokeillut, kun omaan sen verran matalan äänen, mutta tavoitteissa on sitäkin treenata joskus. Mulla auttaa se, että juo paljon vettä niin kuin muutenkin laulaessa. Myöskin pitää muistaa treenata paljon, ei auta jos vain silloin tällöin örähtelee vaan kunnolla treeniä.
teepee
Posts: 165
Joined: Thu Oct 03, 2002 7:28 pm
Location: Tre

Post by teepee »

^Kannattaa sitä rääkymistä kokeilla kans. Siinähän on useampi erilainen tekniikka kuin matalassa örinässä, ainakin itse olen omalla kohdalla tämän havainnut. En myöskään pitäisi matalaa laulu/puheääntä esteenä. Ainakin itse pystyn vetämään rääkymistä tms. paljon korkeammalta kuin esim. normaali flasetilla lähtee. Ainakin oktaavin, pari. Niitä eri tekniikoita on tosin vaikea kirjoitella, mutta kokeilemalla lähtee. Veden/nesteen runsas käyttö on kyllä tosiaan melko pakollista... kannattaa alottaa tankkaus esim. puolisen tuntia jo ennen treeniä, jotta ehtii röörit öljyyntyä. :D
Aluksi varmaan tuo kova treenitahti voi lyödä äänen maihin, mutta sillä tavalla sitä kestävyyttäkin sitten tulee runsaasti lisää... ehkä kannattaa kuitenkin alottaa vähän iisimmin. Itse joskus kyllä huomasin että ääni väsyy nopeammin ja on epätarkempi (hienosäätö katoaa) jos on pidempää treenitaukoa. Pari kertaa viikossa on hyvä.

Oon huomannu myös että omaan ääneen on alkanut ihan luonnostaan tulemaan enemmän raspia. Vaikka vetää rennosti, niin ääni on hyvällä tavalla rosoinen, eikä kuitenkaan rasita kurkkua. Ehkä ikää on tulossa lisää tai alkaa kurkku jo rustottua. 8) Bueno! Seuraavaa levytyssessiota odotellessa. Tulee rujoa pierua! :lol:
Lenny Valentino

Post by Lenny Valentino »

Vähän vokalisointi näytteitä: www.mikseri.net/carnafex
Ihan tasan tuollainen ei ääneni ole. Miksauksessa siihen tuli hieman lisää limaa. Jotain vinkkejä olisi mukava saada ainakin hengitystekniikkaa ja sen harjoittelua koskien. Tuntuu aika usein, että tarttis olla puhtia reilusti enemmän, kun mörisee. Tosin tähänkin auttanee(ja on jo auttanut) treenaaminen, treenaaminen ja treenaaminen?
Ette yhtään omaperäisempää osaa keksiä?
On olemassa aika suosittu Carnifex niminen bändi Amerikasta.
unleasher

Post by unleasher »

Lenny Valentino wrote:
Vähän vokalisointi näytteitä: www.mikseri.net/carnafex
Ihan tasan tuollainen ei ääneni ole. Miksauksessa siihen tuli hieman lisää limaa. Jotain vinkkejä olisi mukava saada ainakin hengitystekniikkaa ja sen harjoittelua koskien. Tuntuu aika usein, että tarttis olla puhtia reilusti enemmän, kun mörisee. Tosin tähänkin auttanee(ja on jo auttanut) treenaaminen, treenaaminen ja treenaaminen?
Ette yhtään omaperäisempää osaa keksiä?
On olemassa aika suosittu Carnifex niminen bändi Amerikasta.
Ja niin oli 90-luvun alussa suomessakin tuon niminen death metal-yhtye, joka peittoaa tuon jenkkipaskaorkesterin 666 nolla.
Meatpuppet
Posts: 212
Joined: Thu Nov 06, 2008 9:04 pm
Location: Lahti
Contact:

Post by Meatpuppet »

Itse huomasin tuossa taannoin, että kaiken tekniikan etsimisen ja muun jälkeen oma ääni löytyy helpoiten kun vaan lopettaa aiheesta stressaamisen. Tuntuu, että näissä piireissä tätä "oikeaa tekniikkaa" painotetaan melko paljon, mikä on tietysti oman terveyden ja äänen kannalta parasta, mutta se oikea tekniikka luultavasti on yhtä yksilöllinen kuin luomien määrä, kun jokaisen äänikin on niin erilainen.. Hengitystekniikan oppii hyvin vaikkapa paniikkihäiriön avulla, siinä tilanteessa kun oppii aika hyvin ymmärtämään syvään hengittämisen tärkeyden. Neljä vuotta on tullut erilaisissa bändeissä ördättyä/mitälie ja tuntuu että puolen vuoden tai parin kuukaudenkin lisäajalla on vielä hurja vaikutus lopputulokseen, että jotain sitä kai sentään oppii. Aiemmin tuli stressattua paljonkin sitä että no onkohan tämä minun tekniikkani nyt se oikea, mutta mitä rennommin vetää, sen paremmin vetää. Ei kai tässä mitään maailmaa mullistavaa ole, mutta siis että ei kannata ajatella asiaa liikaa, niin se äänikin muodostuu luonnollisemmin, kokeilemalla oppii uutta ja niitä voi sitten yhdistellä miten itse parhaaksi katsoo. Ennemmin Dolvingin Peten neuvon pohjalta "why to scream, if you have nothing to scream about?" Eli turha örinä tuppaa kuulostamaan turhalta, jos laulaa vaikkapa "kyynelistä, jotka eivät putoa"...
Ludicrous
Posts: 497
Joined: Mon Jan 05, 2004 10:03 am
Location: Ratavartijan mökki
Contact:

Post by Ludicrous »

Heh, kai sitä vois vihdoin laittaa omaakin sepustusta tänne, kun kerran otsikonmukaista toimintaa tulee harjoitettua. Heti kärkeen lyödään luonnollisesti taidonnäytteet tiskiin kun kerran justiinsa on saatu uudet matskut julkiseen levitykseen.

Henk. koht. suosikki omista suorituksista on uuden demon raita Airhead's Deprivation, jota nauhoittaessa tuli vaan niin ylijumala- olo :D Äänenavaus toimi loistavasti, nyt kun olen jo pitkään hionut itselleni tuota ariperkeleen mainostamaa "mantraa". Fiiliksen ja örpän saa kohdalleen parhaimmillaan kymmenessä minuutissa.

Muita biisejä nauhoittaessa, ja sitä edeltäneissä yksityisissä treenisessioissa (autolla ajaessa, luonnollisesti) törmäsin päänsärkyongelmaan, jonka alkulähdettä en oikeen vieläkään ole onnistunut paikantamaan. Jotenkin se liittyy hengittämiseen ja hapensaantiin, mutta ongelmalle ei suoranaista ratkaisua löytynyt missään vaiheessa sessareita. Pahimmillaan kivistys tuntui pitkän korkean kirkaisun jälkeen siltä että aivot tulisivat otsasta ulos. Eipä siinä toisaalta, lisää treeniä vaan, ja kaikille aloittelijoille vielä vinkki: sen äänenavauksen merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa!


Holin juominen huutaessa ei itselle ole vielä mitään ongelmia aiheuttanut, pikemminkin 1- 2 ölppää HYVIN kevyessä tahdissa on rentouttanut ja nostattanut tunnelmia. Lopputuloksesta voi kukin vetää omat johtopäätöksensä biisien perusteella, heh..
Meatpuppet
Posts: 212
Joined: Thu Nov 06, 2008 9:04 pm
Location: Lahti
Contact:

Post by Meatpuppet »

Ludicrous wrote:törmäsin päänsärkyongelmaan, jonka alkulähdettä en oikeen vieläkään ole onnistunut paikantamaan. Jotenkin se liittyy hengittämiseen ja hapensaantiin, mutta ongelmalle ei suoranaista ratkaisua löytynyt missään vaiheessa sessareita. Pahimmillaan kivistys tuntui pitkän korkean kirkaisun jälkeen siltä että aivot tulisivat otsasta ulos.
Tuo on varmaan kaikilla, tai ainakin itsellä yleinen vaiva, etenkin keikalla. Se on ainakin minun ymmärtääkseni puhtaasti siitä hapen saannista, verenkierrosta, ja muista ruhon toiminnasta johtuvista jutuista kiinni, sama homma kuin liikunnassa muutenkin. Ei se onneksi ole niin voimakasta että se alkaisi menoa haitata, ellei sitten vielä migreeniä puske samaan syssyyn.
teuvo

Post by teuvo »

Joko se Amoralin uusi solisti on käynyt vinkkejä kyselemässä? Arf arf, koiratkin nauraa.
sg7

Post by sg7 »

Meatpuppet wrote:
Ludicrous wrote:törmäsin päänsärkyongelmaan, jonka alkulähdettä en oikeen vieläkään ole onnistunut paikantamaan. Jotenkin se liittyy hengittämiseen ja hapensaantiin, mutta ongelmalle ei suoranaista ratkaisua löytynyt missään vaiheessa sessareita. Pahimmillaan kivistys tuntui pitkän korkean kirkaisun jälkeen siltä että aivot tulisivat otsasta ulos.
Tuo on varmaan kaikilla, tai ainakin itsellä yleinen vaiva, etenkin keikalla. Se on ainakin minun ymmärtääkseni puhtaasti siitä hapen saannista, verenkierrosta, ja muista ruhon toiminnasta johtuvista jutuista kiinni, sama homma kuin liikunnassa muutenkin. Ei se onneksi ole niin voimakasta että se alkaisi menoa haitata, ellei sitten vielä migreeniä puske samaan syssyyn.
Itsellä paukaisee nykyään melkein joka keikalla migreenikohtauksen lavalla. Vittu mitä herkkua yrittää siinä sitten kailottaa ja vetää avantgardea. Noh, keikan jäläkeen laput silmille ja viinaa koneeseen.

-Spellgoth
TheKraken

Post by TheKraken »

^Täällä samat oireet. Oli viime vuonna jossain vaiheessa niin pahoja, että harkitsi ihan hanskojen naulaan laittamistakin.

Jossain vaiheessa jokunen vuosi sitten tuo alkoi ihan semmosena kevyenä pikkupäänsärkynä, joka alkoi paheta ja vaikka tekniikka on kaikinpuolin ajan myötä parantunut, niin nyt jostain syystä jo pelkkä ihan iskelmän laulaminenkin saattaa minulla tuon migreenin laukaista.

Pillerit naamaan ennen keikkaa on jo ihan normaali rituaali. Ja jälkikäteen taju kankaalle muilla välineillä.
Post Reply