Vinkkejä örinän/rääkymisen treenaukseen?

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

evemaster wrote:EDIT: Asiaa. Oon huomannu ite, et ääni lämpiää noin puolen tunnin huudolla ja örinällä parhaaseen vetoon. Nyt pitäis keksiä, että miten tuon pystyy toteuttamaan ennen keikkaa ja jotenkin muuten kuin huutamalla sen puol tuntia. Nauhotettiin edellinen keikka, niin siitä hyvin huomaa, että örinät alkaa lähteä huomattavasti paremmin loppua kohden.
Itse käytän tähän ihan normaalia äänenavausmetodia. Eli laulutunneilta opittua "mantraa" Hankala tarkemmin selittää mutta huutaa ei tarvitse vaan tämä "mantra" sisältää läähätystä, poksahduksia ja muunmuassa sihinää.
Yleensä tämä tulee tehtyä myös ennen reenejä.
Tämän avulla pystyy pudottamaan heti alusta lähtien ja tehokkaasti plus äänen lähtemis riski on huomattavasti pienempi.
evemaster

Post by evemaster »

Antislave wrote:Studiossa en ole ikinä ollut, eikä mulla ole hajuakaan siitä mitä siellä pystytään lauluille tekemään. Oon ehkä aliarvioinu sitä mitä siellä voi tehdä, mutta en koskaan ajatellut että siellä ratkaisevasti vois ääntää muuttaa älyttömästi paremmaksi.
Ihan oikein olet ajatellut. Tottakai siellä voi ajalla ottaa parhaat palat ja rytmit yms., mut kyl se ääni pitää olla omasta takaa. Tottakai kaikkea pientä, mutta paljonkin vaikuttavaa voidaan tehdä, mutta yleensä siinä vaiheessa se ääni muuttuu prosessoiduksi, mikä ei omasta mielestäni kyllä ole hyvä. Esim. äänen "sävelläjia" voi puottaa pitch shifterillä, jolloin saadaan ultramatala mörinä aikaiseksi. Tuota onkin aika paljon käytetty monilla levyillä. Omasta mielestäni kuitenkin parasta on, jos laulajasta lähtee ihan vitun hyvä ääni suoraan ilman mitään vääntelyjä. Siitä sitten vaan vähän kompressorilla kasaan ja tarvittaviin kohtiin vähän kaikua. Ja levylle! :)

- tomi -
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

evemaster wrote:
Ei siis puhuttu millään tavalla laulajan kyvyistä tai saundista.

No tästähän voi käsittää vähän muutakin kun lainataan koko lause:
JouniW wrote:Kannattaa muistaa että jos oma laulu ei koneelle nauhoitettuna kuulosta yhtä munakkaalta kuin niissä omissa suosikki-levyissä, niin kaikissa levyissä sitä laulua kompressoidaan ihan saatanasti mikä tuo sitä laulua paremmin esille.
Helposti voisi tuosta saada sen käsitteen että elä huoli jos äänesi kuulostaa ripulille koska kyllä ne "isot pojatkin" kuulostaa paskalle ennen studioon menemistä.

Mutta pilkun nussimiset sikseen ja tosiaan takaisin aiheeseen.
evemaster

Post by evemaster »

-ari perkele- wrote:Itse käytän tähän ihan normaalia äänenavausmetodia. Eli laulutunneilta opittua "mantraa" Hankala tarkemmin selittää mutta huutaa ei tarvitse vaan tämä "mantra" sisältää läähätystä, poksahduksia ja muunmuassa sihinää.
Yleensä tämä tulee tehtyä myös ennen reenejä.
Tämän avulla pystyy pudottamaan heti alusta lähtien ja tehokkaasti plus äänen lähtemis riski on huomattavasti pienempi.
Prkl, tuommonen pitäs kyl oppii. Itekin yritän vähän availla kaikella mahdollisella tavalla (puhallukset, laulaminen, r-äänien päästely, yms), mutta ilmeisesti kuitenkin tuo on riittämätön. Pitäisi oppia semmoinen oikea tapa. Kauan tuohon siun lämmittelyyn menee aikaa?

- tomi -
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

evemaster wrote:Pitäisi oppia semmoinen oikea tapa. Kauan tuohon siun lämmittelyyn menee aikaa?

Tähän ei ole juuri sitä oikeaa tapaa vaan se pitäisi periaatteessa jokaisen löytää. Minäkin vain kopioin sitä minkä laulun opettaja minulle näytti.

Ajallisesti tuossa ei pitäisi pitkää mennä eli noin 10 minsaa jos sitäkään. Tähän kun lisätään viellä kunnollinen niskojen venyttely niin pitäisi toimia.

Tuosta läähättelystä muuten tuli mieleen että kun "opetin" sen toiselle kitaristilaulajallemme niin ainakin häneltä tuli kehuja ja väitti että auttoi pirusti.
Hän hoitelee meillä siis nuo puhtaammat huudot.

Läähättelyssä kannattaa muistaa muuten ettei rupea hyperventiloimaan :wink: Nimimerkillä autolla ajaessa meinasi lähteä taju 8)
F666
Posts: 30
Joined: Tue Sep 10, 2002 9:29 am
Location: Rusty Angel

Post by F666 »

Tuleekohan nyt toistoa, mutta hyvään örinäsoundiin vaikuttaa pitkälti myös hyvä peruskunto. Eli kuten aiemmin jo mainittiin, öristä pitää koko keholla (keho soi, värähtelee). Itse kävin vuosi sitten säännölliseti salilla. Vaikutus: Jaksaa öristä pidempään, saa enemmän voimaa vatsalihaksista työntää ilmaa, äänen avautuminen ei kestä yhtä pitkään kuin nyt yms. Bändikämpälläkin ero on huomattava, mutta keikalla vasta huomaa kuinka homma vaikeutuu selkeästi huonommalla kunnolla.
Pitäs jaksaa urheilla... mutta.
Pakana

Post by Pakana »

evemaster wrote:Hehe. Ei se autotunekaan autuaaks tee. Mitenhän se muuten käyttäytyis örinöissä? Eipä oo tullu ikinä mieleen kokeilla. :D
On kokeiltu. Suosittelen! Jälki on helvetin mielenkiintoista. :D

Ja mitä tuohon studiohinkkaus-keskusteluun tulee, laulajalla on oikeasti oltava voimaa äänensä takana tai siitä ei saa mitään järkevää millään efekteillä. Esimerkiksi kelvannee mikä tahansa Cradle of Filthin levy. Paras tilannehan on tietysti jos niitä efektejä ei tarvitse peruskompuran lisäksi edes käyttää, siis tottakai niitä voi efekteinä käyttää, mutta ei tarkoituksessa "pelastaa jotain".
evemaster

Post by evemaster »

Pakana wrote:
evemaster wrote:Hehe. Ei se autotunekaan autuaaks tee. Mitenhän se muuten käyttäytyis örinöissä? Eipä oo tullu ikinä mieleen kokeilla. :D
On kokeiltu. Suosittelen! Jälki on helvetin mielenkiintoista. :D
Prkl! Mites se käyttäytyy? Kyllähän se tietysti örinässäkin on melodia/sävelet on. Hitto, pitääkin kokeilla, ku nauhotellaan seuraavaks projektiin lauluja. :)

- tomi -
Pandemonium
Posts: 191
Joined: Mon Sep 13, 2004 1:55 pm
Location: Kuopio
Contact:

Post by Pandemonium »

Koska täällä näkyy olevan roppakaupalla asiansa osaavia örinäukkoja, tsekatkaa tämä ja ottakaa rohkeasti yhteyttä.
evemaster

Post by evemaster »

Pandemonium wrote:Koska täällä näkyy olevan roppakaupalla asiansa osaavia örinäukkoja, tsekatkaa tämä ja ottakaa rohkeasti yhteyttä.
Taitaapi suurin osa jo jossain poppoossa vaikuttaa. Eli aikataulutus on vaikiaa.

- tomi -
Windom Pearl
Posts: 48
Joined: Tue Oct 01, 2002 7:31 am
Location: Tamber

Post by Windom Pearl »

Viesteissä joita en nyt jaksa kaivaa oli aiemmin spekulaatiota Tägtrenin highpitch-tekniikasta ja nyt eilen keikkaa seurattuani voin pistää aika paljon likoon siitä ettei se ainakaan inhaledia ole. Se kun pystyy vetämään sen portaattomasti keskirekisteristä eli perusrääkynästään sinne ihan ylös, ääniin jotka eilisen delayefektin läpi kuulostivat valaan laululta :D

Juuri se portaattomuus tulee siinä ongelmaksi, itse ainakin asiaa testattuani uskon että jos vaihtaa keskenkaiken ilman suuntaa niin on pakko tulla pieni tauko. Enkä usko että edes se delayefekti olisi voinut hämätä niin että se vaihto vain jää kuulematta. Ja sit vielä käsitykseni mukaan inhaledilla ei pysty sellaisiin Tägtren-tyylin keskirekisterin ääniin. Voin olla väärässäkin siinä, sillä tekniikka ei ole minulle kovinkaan tuttu.

Mutta ei jumalauta niitä korkeita ääniä ainakaan minun kokemusteni mukaan saa aikaan perusörinä/rääkynätekniikoilla. Olen tässä häikäistyneenä moisesta kyvystä hiukan testaillut ja ainoa mitä äkkiseltään keksin on että se osaa jotenkin vaihtaa korkeasta rääkynästä portaattamasti niin suurella volyymilla tehtyihin ns. huiluääniin ( (c) Mariah Carey) että särö tulee niihin automaattisesti. Mikä ei ainankaan erityisen terveellistä voi olla.
evemaster

Post by evemaster »

Eilen tuli nauhoteltua vähän demoa... ajoittain kuullosti jopa oikein hyvälle. Pitää laittaa jakoon jonnekin näytettä, jahka saa tehtyä jotain miksausta.

- tomi -
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

Windom Pearl wrote:Ja sit vielä käsitykseni mukaan inhaledilla ei pysty sellaisiin Tägtren-tyylin keskirekisterin ääniin. Voin olla väärässäkin siinä, sillä tekniikka ei ole minulle kovinkaan tuttu.

Mutta ei jumalauta niitä korkeita ääniä ainakaan minun kokemusteni mukaan saa aikaan perusörinä/rääkynätekniikoilla. Olen tässä häikäistyneenä moisesta kyvystä hiukan testaillut ja ainoa mitä äkkiseltään keksin on että se osaa jotenkin vaihtaa korkeasta rääkynästä portaattamasti niin suurella volyymilla tehtyihin ns. huiluääniin ( (c) Mariah Carey) että särö tulee niihin automaattisesti. Mikä ei ainankaan erityisen terveellistä voi olla.
Kyllä sen vaan pystyy kun tarpeeksi reenaa sanon minä. Tietty en ole koskaan sata varmasti väittänyt että juuri Tätgren näin tekee mutta ainakin itse pääsen inhaledilla suht lähelle noita. Reeniä on viellä edessä ja paljon.

Dauntlessin uusimassa rallissa jota ei ole vielä julkaistu löytyy huuto joka lähtee about keskirekisteristä siitä nousten "tätgreeniin" ja siitä sitten jatkuen alas matalaan. Tähän pystyin hengitystekniikan ja sisäänpäin huudon avulla eikä missään välissä tule katkosta huutoon. Lopussa tietysti voimaa lähtee pois mutta jos reenaa tarpeeksi niin hyvänä esimerkkinä tälläisestä kuunnelkaapa esim Lamb of godin as the palaces burn levyn aloitus huuto :shock:
Pakana

Post by Pakana »

evemaster wrote:Prkl! Mites se [autotune] käyttäytyy? Kyllähän se tietysti örinässäkin on melodia/sävelet on. Hitto, pitääkin kokeilla, ku nauhotellaan seuraavaks projektiin lauluja. :)
Itse en tarkalleen muista mitä siitä tuli, jotain kummaa pörinää, kuulosti enemmän auton moottorilta kuin örinältä. Ja autotuneahan voi kokeilla moneen muuhunkin mihin se ei sovi, kuten kuoroihin. :)

Kai on kokeiltu nyt?
evemaster

Post by evemaster »

Pakana wrote:
evemaster wrote:Prkl! Mites se [autotune] käyttäytyy? Kyllähän se tietysti örinässäkin on melodia/sävelet on. Hitto, pitääkin kokeilla, ku nauhotellaan seuraavaks projektiin lauluja. :)
Itse en tarkalleen muista mitä siitä tuli, jotain kummaa pörinää, kuulosti enemmän auton moottorilta kuin örinältä. Ja autotuneahan voi kokeilla moneen muuhunkin mihin se ei sovi, kuten kuoroihin. :)

Kai on kokeiltu nyt?
Hehe! Mielenkiintoista! :) Ei oo vielä kokeiltu. Pitää kokeilla johonkin kohtaa noista uusista demobiiseistä, jahka alottaa niitten editoinnin/efektoinnin/kikkelöinnin. :)

- tomi -
evemaster

Post by evemaster »

Nonni, nyt ois semmone hätänen miksaus tehty. Ei oo kyl laitettu autotunea, ku unohin koko homman. :)

eka
toka
kolmas

Jotain kommenttia ois kiva kuulla. Noi on nauhettu sellai putkeen, et viimosessa huomaa, että ääni alkaa toimimaan ihan eri tavalla, kuin aikasemmissa.

- tomi -
Windom Pearl
Posts: 48
Joined: Tue Oct 01, 2002 7:31 am
Location: Tamber

Post by Windom Pearl »

-ari perkele- wrote: Kyllä sen vaan pystyy kun tarpeeksi reenaa sanon minä. Tietty en ole koskaan sata varmasti väittänyt että juuri Tätgren näin tekee mutta ainakin itse pääsen inhaledilla suht lähelle noita. Reeniä on viellä edessä ja paljon.
En minäkään juuri asiasta tiedä kun en näköjään edes osannut kirjoittaa hepun nimeä oikein. Mutta apuun säntäsi armas siskoni, joka harrastaa pyhiinvaellusretkiä Tätgrenin perässä eri Euroopan kohteisiin, ja kysäisi asian tänään. Petro vastasi että "Exhaled definetly, I'm an old man."

Tämän ja sanomasi perusteella on uskottava että reenaamalla ne korkeat saa menemään tyylillä kuin tyylillä, mutta sitä en toistaiseksi suostu uskomaan että tekniikan voisi lennossa vaihtaa ulos-sisään ilman että tulisi katkoa. Toisaalta ei-länsimaisessa musiikissa tunnetaan kaiketi käsite "katkeamaton laulu", jonka pitäisi maalaisjärjen mukaan perustua juuri tuohon. Kiertoilmahengistys kuitenkin minun ymmärtääkseni toimii puhaltimilla poskien avulla enkä millään pysty ymmärtämään miten se toteutuu pelkällä laululla. Perkele, paljon on sellaista mitä ei pieni ihminen ymmärrä :cry:
Gutlord
Posts: 169
Joined: Sun Sep 08, 2002 12:37 pm
Contact:

Post by Gutlord »

Windom Pearl wrote:
-ari perkele- wrote: Kyllä sen vaan pystyy kun tarpeeksi reenaa sanon minä. Tietty en ole koskaan sata varmasti väittänyt että juuri Tätgren näin tekee mutta ainakin itse pääsen inhaledilla suht lähelle noita. Reeniä on viellä edessä ja paljon.
En minäkään juuri asiasta tiedä kun en näköjään edes osannut kirjoittaa hepun nimeä oikein. Mutta apuun säntäsi armas siskoni, joka harrastaa pyhiinvaellusretkiä Tätgrenin perässä eri Euroopan kohteisiin, ja kysäisi asian tänään. Petro vastasi että "Exhaled definetly, I'm an old man."

Tämän ja sanomasi perusteella on uskottava että reenaamalla ne korkeat saa menemään tyylillä kuin tyylillä, mutta sitä en toistaiseksi suostu uskomaan että tekniikan voisi lennossa vaihtaa ulos-sisään ilman että tulisi katkoa. Toisaalta ei-länsimaisessa musiikissa tunnetaan kaiketi käsite "katkeamaton laulu", jonka pitäisi maalaisjärjen mukaan perustua juuri tuohon. Kiertoilmahengistys kuitenkin minun ymmärtääkseni toimii puhaltimilla poskien avulla enkä millään pysty ymmärtämään miten se toteutuu pelkällä laululla. Perkele, paljon on sellaista mitä ei pieni ihminen ymmärrä :cry:
Yllättävän portaattomasti ihmisääni taipuu korinasta huutoon, korkeaankin sellaiseen. Itselläkin enempi treenatessa meni melkoisia vaihdoksia ihan suorilla. Väittäisin, että yleensä laulaja vain saa noustua korkeammalle, eikä kyseessä ole mikään inhaled-kikka, koska kyllä se pienen tauon väkisin tekee. Mitä Tägtgreniin tulee: olihan sitä efektiä ihan hirveästi ainakin Lutakossa laulussa, varsinkin huudoissa. Mutta tästäpä tulikin mieleen, että ei mies kyllä korinassa mikään kummoinen ollut, lähinnä ihmetytti, että tässäkös tämä kurlutus-osio nyt on..
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

Windom Pearl wrote: En minäkään juuri asiasta tiedä kun en näköjään edes osannut kirjoittaa hepun nimeä oikein. Mutta apuun säntäsi armas siskoni, joka harrastaa pyhiinvaellusretkiä Tätgrenin perässä eri Euroopan kohteisiin, ja kysäisi asian tänään. Petro vastasi että "Exhaled definetly, I'm an old man."

Tämän ja sanomasi perusteella on uskottava että reenaamalla ne korkeat saa menemään tyylillä kuin tyylillä, mutta sitä en toistaiseksi suostu uskomaan että tekniikan voisi lennossa vaihtaa ulos-sisään ilman että tulisi katkoa. Toisaalta ei-länsimaisessa musiikissa tunnetaan kaiketi käsite "katkeamaton laulu", jonka pitäisi maalaisjärjen mukaan perustua juuri tuohon. Kiertoilmahengistys kuitenkin minun ymmärtääkseni toimii puhaltimilla poskien avulla enkä millään pysty ymmärtämään miten se toteutuu pelkällä laululla. Perkele, paljon on sellaista mitä ei pieni ihminen ymmärrä :cry:
Eiköhän se mene niin että minä en osaa kirjoittaa ja yritän kovasti "laulaa" ja jakaa omia kokemuksiani täällä laudalla erinäisin tuloksin
:wink:
Last edited by -ari perkele- on Fri Nov 25, 2005 10:26 pm, edited 1 time in total.
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

Gutlord wrote: Yllättävän portaattomasti ihmisääni taipuu korinasta huutoon, korkeaankin sellaiseen. Itselläkin enempi treenatessa meni melkoisia vaihdoksia ihan suorilla. Väittäisin, että yleensä laulaja vain saa noustua korkeammalle, eikä kyseessä ole mikään inhaled-kikka, koska kyllä se pienen tauon väkisin tekee. Mitä Tägtgreniin tulee: olihan sitä efektiä ihan hirveästi ainakin Lutakossa laulussa, varsinkin huudoissa. Mutta tästäpä tulikin mieleen, että ei mies kyllä korinassa mikään kummoinen ollut, lähinnä ihmetytti, että tässäkös tämä kurlutus-osio nyt on..
Pitäisi muistaa myös että tuo inhaled kikkakin voi olla osaksi esim allekirjoittaneella vain tapa "ajatella" ja tätä kautta saada ruumiista irti enemmän.

Mitä tulee herra hypocrisyyn niin ainakin vuonna lohikäärmemiekka wackenissa meni nuo kuuluisat kohdat aika pirun tarkasti. Sitä en tiedä mitä kaikkea sitten oli mikin ja miksauspöydän väliin laitetettu mutta ainakin humalaisen ari pojan korviin se kuulosti vallan mainiolle.
witch king

Post by witch king »

onhan noita tekniikoita vaikka minkälaisia....mutta imo krapulassa irtoaa aina parhaiten 8) vajaa kahdeksan vuotta tullut veivattua ja kyllä alkaa itselle sopiva tyyli jo löytyä pikkuhiljaa.tässä näytettä tämänpäiväisistä sivuprokkiksen laulujen nauhoituksista

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=171093&type=dl
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

evemaster wrote: eka
toka
kolmas

Jotain kommenttia ois kiva kuulla. Noi on nauhettu sellai putkeen, et viimosessa huomaa, että ääni alkaa toimimaan ihan eri tavalla, kuin aikasemmissa.
Vihdoin sain kuunneltua nuo.Ihan hyvä ääni sinulla. Voimaa lisää vielä niin avot. Saattoi johtua myös miksauksesta että laulut ei oikein potkineet tarpeeksi.
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

Täältä uusin Dauntless ralli josta kuulee meikäläisen "tämän päivän" äänen: http://www.mikseri.net/artists/?id=34984

"Puhtaat" vokaalit hoitaa kitaristimme Sami.
Last edited by -ari perkele- on Thu Dec 08, 2005 7:54 am, edited 1 time in total.
evemaster

Post by evemaster »

Antislave: Kyllähän se paranee. Kuullostaa vieläkin kyllä siltä, että nauhoitettu yöllä ja kerrostalossa eli hiljaa vedetty kurkulla. Mutta paranee!

Witch King: nonni, täysin tyyliuskollista ja toimivaa! Ei mitään valittamista oikeestaan ja biisikin on hyvä! :) Välillä vähän karkailee, mutta prkl.

Ari: niinpä, ammattilaiset on ammattilaisia. Toimii vaan perkeleesti. Olikos niin, että nuo huudommat tulee tein kitaristilta? Vai vejätkö tuossa ite kaikki? Loistavuutta! Vois melkein mielellään koko uuden promon kuunnella.

- tomi -
-ari perkele-

Post by -ari perkele- »

evemaster wrote:Ari: niinpä, ammattilaiset on ammattilaisia. Toimii vaan perkeleesti. Olikos niin, että nuo huudommat tulee tein kitaristilta? Vai vejätkö tuossa ite kaikki? Loistavuutta! Vois melkein mielellään koko uuden promon kuunnella.
Niin tosiaan kitaristimme Sami vetää nuo "HCee" huudot eli meidän puhtaat siis :wink: Kiitoksia vaan omalta kohdalta ja jatketaan harjoituksia 8)
Post Reply