Vinkkejä örinän/rääkymisen treenaukseen?

Muusikoiden keskustelu- ja ilmoitusalue
Post Reply
F666
Posts: 30
Joined: Tue Sep 10, 2002 9:29 am
Location: Rusty Angel

Post by F666 »

Aivan uusia ääninäytteitä löytyy uudelta promolta:

www.crystalic.net
Cocktus

Post by Cocktus »

Itsellä loksahti heti kohdilleen tekniikka. Välillä murina ei oikein lähde, mutta se on vain nesteen puutetta tai sitten ääni ei ole avautunut.

Itse vedän mörinässä aataminomenaa vähän alaspäin eli äänihuulet taitavat supistua siinä operaatiossa. Samalla aataminomena työntyy sisäänpäin hieman. Pallealla puristetaan voimakkaasti ilmaa suuta kohti, mutta ääntä ei tarvitse päästää suusta kovinkaan kovana ulos. Se menee ruvelle huutamattakin kun homman osaa.

Aluksi kannattaa taivuttaa päätä alaspäin eli tuijota vaikka omia varpaitasi. Se helpottaa äänen tuottamisessa. Sitten kun tekniikka ja ääni alkaa olemaan kohdillaan niin voit koittaa nostaa pääsi ylös.

Suuta käytetään kaikukoppana ja suun asentoa muuttamalla saa eri nyansseja örinästä irti.

EDIT: Sanotaan nyt vielä, että osoitteesta http://zombideathmetal.cjb.net löytyy mun äänijänteiden repimistä. Coffin-biisissä itse asiassa murisen ensimmäistä kertaa elämässäni tosissani.
Nazgrathall

Post by Nazgrathall »

Nostetaanpas nyt tämäkin topic ylös pohjamudista.

On tässä nyt tullut itse taas kehityttyä, lähinnä nyt tuon death örinän osalta, joten uusien näytteiden pistäminen olisi paikallaan kun nyt uus nauhotus-softakin on. Äänenlaadun pitäisi siis olla jonkin verran parempaa edellisiin verrattuina. Niin, muutkin saa ja pitää kommentoida kuin Mets^; aivan sama onko positiivista, negatiivista tai neutraalia niin kommenttia vain!

Örinää ja rääkymistä.
Swallow

Post by Swallow »

http://www.empyreanbane.com/ (kokonaisia biisejä muistaakseni vuosilta 2003-2005)
http://www.swallowthesun.net (joitain sampleja)

Enpä kyllä vinkkejä osaa heittää. Täytyy vaan löytää itselleen hyvä tyyli ja sillä hyvä. Hyvin on ääni kestänyt tähän asti. Kipeänä tietenkin joutuu pinnistelemään enemmän ja silloin jos valomies keksii pitää keikalla lavan täynnä savua koko keikan ajan.
Joskus olen sanonut että se lähtee jos lähtee ja sitä mieltä olen edelleenkin.
Cocktus

Post by Cocktus »

Nazgrathall wrote:
On tässä nyt tullut itse taas kehityttyä, lähinnä nyt tuon death örinän osalta, joten uusien näytteiden pistäminen olisi paikallaan kun nyt uus nauhotus-softakin on. Äänenlaadun pitäisi siis olla jonkin verran parempaa edellisiin verrattuina. Niin, muutkin saa ja pitää kommentoida kuin Mets^; aivan sama onko positiivista, negatiivista tai neutraalia niin kommenttia vain!
Tota sun örinää en kyllä örinäksi kutsuisi. Ei siinä mitään, ihan hyvältä se kuulostaa, mutta ei siitä death metal ördäykseksi ole. Jotenkin se resonointi tuntuu lähtevän aivan kurkun yläpäästä, jolloin soundi ei vastaa death metal standardeja.

Rääkyminen on paremman kuuloista. Kuulostaa hieman ponnettomalta, mutta muuten soundi on hyvä. Ponnettomuuskin johtuu luultavasti siitä, että ei ole musiikkia taustalla tukemassa rääkymistä.

Yhteenveto: Aikas hyvin vedetty :D
J.P. Drinkmore
Posts: 284
Joined: Thu Oct 20, 2005 9:36 am
Location: kuopio

Post by J.P. Drinkmore »

Nuo Kotamäen örinät ja rääkymiset on kyl sitä minne päin kannattaa pyrkiä. Ainakin omasta mielestäni. Vaikka nuo Empyrean Banen biisit on kyl aika persoonatonta soopaa. Toimii ohi mennen kuunneltuna, mut ei muuten jaksa.
witch king

Post by witch king »

"tuoreinta" matskua oikein studiossa nauhoitettuna.ei ehkä paras mahdollinen näyte imo mutta löytyy matalaa ja korkeaa

http://koti.mbnet.fi/nazipoli/Sear-The_Execution.mp3
GodSlayer

Post by GodSlayer »

Swallow wrote: Joskus olen sanonut että se lähtee jos lähtee ja sitä mieltä olen edelleenkin.
Aika amatööri asenne ammattiukolta.Kyllä kun sen tekniikan treenaa tarpeeks hyvin niin se lähtee ja siit ei ole epäilystäkää.Mut toisaalta jos tekniikka treeni pitää sisällään sen sikspäkin ölppää niin eipä siinä hirveesti voi enempää kun luottaa siihen että lähtee jos lähtee.
Ja ei tämä nyt ollu mikään vittuilu,mun mielestä laihamikko on yks suomen kovimpia äänihuulten rääkkääjiä,siitä ei päästä mihinkään.Hyvä ääni sedällä on,mut jos se noin menee että "lähtee jos lähtee" niin kyllä sillon ois aihetta viettää ihan perustekniikka treenin parissa se muutama tunti päivässä.

-Teach children to worship satan
seitsen
Posts: 166
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:35 pm

Post by seitsen »

GodSlayer wrote:
Swallow wrote: Joskus olen sanonut että se lähtee jos lähtee ja sitä mieltä olen edelleenkin.
Aika amatööri asenne ammattiukolta.Kyllä kun sen tekniikan treenaa tarpeeks hyvin niin se lähtee ja siit ei ole epäilystäkää.Mut toisaalta jos tekniikka treeni pitää sisällään sen sikspäkin ölppää niin eipä siinä hirveesti voi enempää kun luottaa siihen että lähtee jos lähtee.
- - Hyvä ääni sedällä on,mut jos se noin menee että "lähtee jos lähtee" niin kyllä sillon ois aihetta viettää ihan perustekniikka treenin parissa se muutama tunti päivässä.
Hmmm... Tarkoittikohan tuo kommentti kuitenki enemmän, että "niillä lähtee, keillä lähtee". Kyse siis luontaisista avuista ja luontaisesta lahjakkuudesta (esim. tekniikka kohdillaan automaattisesti ilman reeniäkin ja ääni soundaa hyvälle)
Swallow

Post by Swallow »

balzeloth wrote:
GodSlayer wrote:
Swallow wrote: Joskus olen sanonut että se lähtee jos lähtee ja sitä mieltä olen edelleenkin.
Aika amatööri asenne ammattiukolta.Kyllä kun sen tekniikan treenaa tarpeeks hyvin niin se lähtee ja siit ei ole epäilystäkää.Mut toisaalta jos tekniikka treeni pitää sisällään sen sikspäkin ölppää niin eipä siinä hirveesti voi enempää kun luottaa siihen että lähtee jos lähtee.
- - Hyvä ääni sedällä on,mut jos se noin menee että "lähtee jos lähtee" niin kyllä sillon ois aihetta viettää ihan perustekniikka treenin parissa se muutama tunti päivässä.
Hmmm... Tarkoittikohan tuo kommentti kuitenki enemmän, että "niillä lähtee, keillä lähtee". Kyse siis luontaisista avuista ja luontaisesta lahjakkuudesta (esim. tekniikka kohdillaan automaattisesti ilman reeniäkin ja ääni soundaa hyvälle)
No sitä lähinnä joo. Ei sitä paskasta äänestä ole ennenkään hyvää saanut tekemälläkään. Laulutunneille olen menossa mutta sinnekin puhtaan laulun takia jossa on paljon paljon opittavaa. Kyllä tuota korinaa on tullut sen verran monta vuotta aktiivisesti vedettyä että se on helppoa ja tuntuu hyvältä vetää. Äänikin kestää useita keikkoja putkeen. Mutta amatööri mikä amatööri :)

Voihan tässä ottaa esimerkin vähän vaikka toisen tyyppisestä laulannasta. Machine Menin Toni. Mies on käsittämättömän kova ja lahjakas ja TÄYSIN itseoppinut. Enpä menis sillekään itkemään että treenaa pari tuntia päivässä kun homma on luontaisesti jo valmiiksi kohdallaan. Eipä mulla muuta. Jatkakaa vaan puhumista tekniikasta ne joilla siihen mielenkiinto riittää. Itse en tosiaan ole mikään paras tyyppi neuvomaan kun en ole koskaan noita asioita miettinyt juurikaan.
Cocktus

Post by Cocktus »

Jatkakaa vaan puhumista tekniikasta ne joilla siihen mielenkiinto riittää. Itse en tosiaan ole mikään paras tyyppi neuvomaan kun en ole koskaan noita asioita miettinyt juurikaan.
Mulla on vähän sama vika eli en tiedä tekniikoista hevon persettä, mutta paljon on kyllä opittavaa. On ihan mielenkiintoista seurata tätä topicia. Jos vaikka oppisi jotain lisää.

Ja on niistä laulutunneista hyötyä myös örinän saralla. Esim. kun oppii oikean hengitystekniikan niin pystyy veteleen paljon pidempiä örinöitä kun ei lopu ihan heti happi.
seitsen
Posts: 166
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:35 pm

Post by seitsen »

Nightrealm^2 wrote:Tämmöistä melua lähtee nykyään kun oma ääni alkaa pikkuhiljaa löytyä: http://burythesun.net/mp3/04-TheAntagonist.mp3
Helvetin hyvältä kuulostaa! Se tulee voimalla ja siinä on syvyyttä.
J.P. Drinkmore
Posts: 284
Joined: Thu Oct 20, 2005 9:36 am
Location: kuopio

Post by J.P. Drinkmore »

Nightrealm^2 wrote:Tämmöistä melua lähtee nykyään kun oma ääni alkaa pikkuhiljaa löytyä: http://burythesun.net/mp3/04-TheAntagonist.mp3
Helevetin tiukan kuulosta ääntelyä. Muutenki biisi ihan hemmetin hyvä!
Paingod

Post by Paingod »

Ruinaanpa minäkin kommenttia vokaaleista.
http://www.goatguts.com/mp3/Goatguts_06_Fleshrot.mp3
Tuolta löytyy meikäläisen ääntelyä. Olisi kiva kuulla, mitäs mieltä muut ovat.

Onko ketään keksinyt mitään välitöntä apua hikkaan? Semmonen puskee joskus yllättäen takavasemmalta. Ilmeisesti hengitystekniikka kusee?
Zarok
Posts: 349
Joined: Thu May 29, 2003 8:14 pm
Location: Tampere
Contact:

Post by Zarok »

Nightrealm^2 wrote:Tämmöistä melua lähtee nykyään kun oma ääni alkaa pikkuhiljaa löytyä: http://burythesun.net/mp3/04-TheAntagonist.mp3
Oli kyllä kokonaisuudessaan hiton hienoa tavaraa demoksi tuo koko kattaus, irkissä yksi bändin tuttava mainosti tuossa aiemmin demoa kun olen enemmän kyseisen musiikin kuuntelija kun hän ja arviota pyyti. Oikein hienolta kuulosti, varsinkin demoksi soundit perkeleen hyvin kohdallaan.
Nazgrathall

Post by Nazgrathall »

Voihan vitura, nyt läks tekniikka uusiks! On tässä tullut hieman yli viikon pituinen tauko pidettyä ja nyt kun vihdoin aloin raakkumaan niin alkoi tuo oma rääkyminen vituttaa. Tiedän, että se on tuotettu kurkulla, joten tästä suivaantuneena ajattelin vetää koko rääkymistekniikan uusiksi. Tämä siis voiman, kestävyyden ja paremman äänen vuoksi.

Myös örinän kohdalla aion hylätä kaikki kurkkuun perustuvat mölinät ja sillä saralla onkin ollut parempaa tulosta, sillä tuo örinä onkin lähtenyt jo tulemaan keuhkoista ennen tätä suivaantumistani. Tuon viikon tauon jälkeen oli kyllä se örinä aika kateissa, tukossa. Johtuu varmaan siitä, että ei se tekniikkaa vielä niin hallussa, joten pienikin paussi voi tuottaa taka-askelia.

Niin, onko kukaan joutunut käymään samaa prosessia läpi, eli onko kukaan oppinut pois kurkulla tuotetusta örinästä ja/tai rääkymisestä?
TheKraken

Post by TheKraken »

Nyt on tapahtunut omalla kohdalla aika mullistava juttu.

Ääntä lähtee nykyään kuin pienestä pitäjästä ja black metal rääkynät ja kirkunat lähtee nätisti. Myöskään matalat murinat ja sen sellaiset ei ole kadonneet mihinkään. Aiemmin tosiaan lähti vain sellaista murinan ja mörinän sekä huudon välimuotoa ja jos vähänkin korkeammalta tahtoi päästellä, niin volyymi laski ihan kuiskauksen tasolle.

Enää ei kurkku ole kipeänä pidemmänkään rupeaman jälkeen. Aivan käsittämätöntä. Tämän huomasin tuossa joku kk sitten ja oletin sen olevan joku flunssan tms kieroutunut sivuoire, mutta nyt tämä vain jatkuu ja jatkuu. Voi olla että tämä on tapahtunut pikkuhiljaa treenauksen ohessa tai sitten yhtäkkiä. Sen tarkemmin en osaa sitä ajoittaa, mutta helvetti sentään kun on hienoa :D

Myöskin puhdas laulu lähtee huomattavasti paremmin ja nykyään saan vedettyä nätisti "melodista"-örinää, eli sitä sellaista välimuotoa.

Eipä tässä sen kummempia. Ajattelin vain kertoa. Tästä se lähtee :D
Nazgrathall

Post by Nazgrathall »

Hahaa, sepä ei ollut vaikeaa. Tämä aamuna kun tuli nyt öristyä ja rääyttyä niin löysin tuon uuden tekniikan. Nyt on paljon enemmän tuota voimaa pelissä ja kurkkukin kestää paremmin. Ennen tuota taukoanu juuri tuo kurkkurääkyminen alkoi jo sattumaan jostain syystä. Noo, ei ole siitäkään enää huolta. Eipä se sitten ollukkaan niin vaikeeta siirtyä kurkkumölinöistä keuhkomölinöihin. Nyt molemmat örinä sekä rääkyminen lähtee voimalla keuhkoista. Pitää nyt sitten alkaa hioa molempia tyylejä kunnolla. Noilla molemmilla uusilla tekniikoilla pystyy myös vetämään eri korkeuksilta eli luvassa tulevaisuudessa voi olla "melodisia" laulusovituksia örinälle sekä rääkymiselle.

Illemmalla sitten näytettä kunhan muistan sen perkeleen FileZillan salasanan.
Mets^

Post by Mets^ »

Onko kenelläkään antaa neuvoja sellaisen luokkaa Devourment sammakkokurlutuksen harjoittelemiseen? Ongelma ei ole päästä matalalle, vaan lähinnä tuottaa matalan murinan (esim. Mortician) sijaan siitä selkeästi eroavaa kurlutusta. Onko pointtina tehdä örinät sisäänpäinhengittäen, jolla ainakin suhteellisen persoonallisen kuuloista ääntä saa aikaan.
teepee
Posts: 165
Joined: Thu Oct 03, 2002 7:28 pm
Location: Tre

Post by teepee »

Tänään on melkoinen koitos edessä! Täyspitkän levyn huutaminen (14 biisiä!!!) flunssassa. Puheääni on jokseenkin olematon, kurkku kuiva ja kipeä, räkä lentää, röörit tukossa. Saas nyt perkele nähdä mihin pystytään keskioluen ja valkosipulin voimalla, sekä mikä on kunto huomenna. Luulisin että se ääni sieltä löytyy, mutta ei tule olemaan helppoa. Lopputulos on joskus kuultavissa, sikäli mikäli ääntä lähtee ja tulos tyydyttää.

Huuto onnistuu varmaan helpommin, mutta biisit sisältää myös erittäin korkeaa ja matalaa tulkintaa ihan laidasta laitaan. Hieman itseä epäilyttää tuo liukuminen ääripäiden välillä portaattomasti, joka on muutenkin aika tarkkaa puuhaa. Onneksi sentään en puhtaita joudu vetämään, se voisi olla jo aika olematonta tässä tilassa (ja kaiketi muutenkin).
Windom Pearl
Posts: 48
Joined: Tue Oct 01, 2002 7:31 am
Location: Tamber

Post by Windom Pearl »

Ota käyttöön eucalyptuspastillit!

Jotkut siitä kyypakkauksesta tohkaavat mutta se on kyllä oltava joku helsinkiläisten karvaturpien kehittämä urbaani myytti. Tai siis ilmeisesti se kyllä toimii, mutta jotenkin hiukan epäilyttävä veto. Ja en tiijä onko sen vaikutusta extremevokaalipuolelle tutkittu, cleanivokaalit sillä voi pelastaa.

Nuhassahan tulee br0taalit matalat. Päähän vaan sattuu kaikki muu aika tavalla.
Pakana

Post by Pakana »

Suosittelen Carmolis-tippoja, löytyy apteekista luontaistuotehyllyltä. Raakana naamaan 10-20 tippaa niin johan aukeaa tukkoisempikin ääni.
Mikael
Posts: 354
Joined: Thu Aug 22, 2002 9:20 pm

Post by Mikael »

Pakana wrote:Suosittelen Carmolis-tippoja, löytyy apteekista luontaistuotehyllyltä. Raakana naamaan 10-20 tippaa niin johan aukeaa tukkoisempikin ääni.
Nuo on kovaa kamaa, tulee kyllä todella pölähtänyt olo kun noita hönkii. Sitten vielä jokunen Burana, ettei satu niin hirveästi...ennen huomista. Sitten vaan viinan voimalla. :o
cornerarea

Post by cornerarea »

Otrivin Menthol -nenäsumute avaa helvetin tehokkaasti nenän. Jägeriä yskänlääkkeeksi ja varmuuden vuoksi pari buranaa tai vastaa mukaan, jos kuumettakin meinaa vielä pukata. Ja tietysti kaljaa ja vettä kyytipojaksi paljon.
Wilho

Post by Wilho »

Windom Pearl wrote:Jotkut siitä kyypakkauksesta tohkaavat mutta se on kyllä oltava joku helsinkiläisten karvaturpien kehittämä urbaani myytti.
Itse en ole laulaja, mutta tuosta kyypakkausjutusta olen sen verran kuullut, että ilmeisesti sitä tosiaan käytetään, että saataisiin äänihuulet ja kurkku kestämään paremmin luonnottoman laulutekniikan aiheuttamaa rasitusta. Tottahan tuo, että varmaan tuollainen helvetillinen annos kortisonia auttaa hetkellisesti. Bonuksena kortisoni kuitenkin estää immuunijärjestelmän toimintaa.

Suosittelisin ennemmin niitä luontaistuotteita eli apteekkiin mentäessä ne löytää kysymällä henkilökunnalta missä on humpuukihylly.
Post Reply