Spotify

Valikoidut off-topic-aiheet
Vastaa Viestiin
Jussi

04 Helmi 2018, 17:28

Ice kirjoitti:https://www.soundi.fi/uutiset/aika-aika ... n-perassa/

Best buy lopettaa CD-levyjen myynnin ja streemaus kasvaa.

Spotifykin tuo tekijätiedot biiseihin, mikä sinänsä hyvä uudistus.
tuo BB nyt on vähän kuin ameriikan Prisma, enkä muista milloin olisin viimeksi S-mafialta levyjä ostanut :roll: Toki ne saattavat tehdä samoin vielä täälläkin jommankumman valtaapitävän ketjun toimesta, mutta eipä tuolla omaan kulutukseen ole juurikaan merkitystä vaan haluamani CD:t saan aina.

Onkohan ne tekijätiedot yhtä vituillaan sitten, kuin albumien muut tiedot, jopa kappaleiden nimiä myöten tähän saakka.. Anteeksiantamatonta, kun olen lukenut että jopa julkaisuvuodet usein pielessä.

Hellbilly
Viesti:

04 Helmi 2018, 18:08

Ihan viime kesään asti vähän pienemmillä paikkakunnilla olevista Prismoista on saattanut tehdä yllättävän hyviäkin levylöytöjä välillä - esim. itse olen Slayer-aukkoja levyhyllystä tukkinut Prisman avulla - mutta Citymarketeista ja PK-seudun Prismoista ei levyjä ole juuri löytynyt. Viime kesänä totesin että Mikkelin Prisman levytarjonta oli supistunut ratkaisevasti surkeaksi. Paikallisessa Citymarketissamme on ehkä muutamaa sen hetken eniten myyvää levyä - viime aikoina jotain telkkariohjelmiin liittyvää kuonaa, Cheekiä ja Marcus & Martinusta tms.

Kuinkakohan suuri osa esim. mainstream-countryn myynnistä on mennyt BB:n kaltaisten isojen ketjujen kautta? Joskus aikoinaanhan noilla oli paljonkin valtaa ja erinäisille ketjuille valmistettiin erikoisversioita levyistä, mutta sekin taitaa olla aikaa mennyttä. Uskoisin että valtavirta ja isot lafkat tästä kärsivät jonkun verran ainakin hetkellisesti, mutta aivan varmasti 99.9% underground- ja indie-lafkoista kohauttavat olkapäitään ja jatkavat kuten ennen.

Varmaan se tulee menemään siihen, että CD ja vinyyli muodostuvat keräilijä/harrastelijakamaksi ja tusinakuuntelija kuuntelee musiikkinsa diginä. Tai, sitähän se jo tänä päivänä käytännössä on. Olkoon niin, en näe että vaihtoehtokulttuureissa fyysinen formaatti tulee kuolemaan vielä hyvään aikaan, vaikka on minullakin monta tuttua jotka eivät enää levyjä osta. CD:n kysyntä on kait tällä hetkellä aika heikkoa, mutta vinyyli ja jopa C-kasetti pärjää hyvin. Ja eiköhän se CD:kin tule kokemaan renesanssin jossain vaiheessa, ja sitten on taas hipstacoolia keräillä hopeakiekkoja.

Spotifyn puutteet johtuvat muuten tiedon syöttäjistä, eli levylafkojen tyypeistä ja/tai bändien tyypeistä, riippuen kuka ne sinne on syöttänyt. En usko että Spotify syöttää juuri yhdenkään artistin tietoja itse. Ainakin minä olen joutunut ihan omin näpein nakuttelemaan jokaisen tiedonmurusen mikä omasta musiikistani Spotifyssä löytyy.
Ice
Viesti:

05 Helmi 2018, 19:00

Jussi kirjoitti:
Ice kirjoitti:https://www.soundi.fi/uutiset/aika-aika ... n-perassa/

Best buy lopettaa CD-levyjen myynnin ja streemaus kasvaa.

Spotifykin tuo tekijätiedot biiseihin, mikä sinänsä hyvä uudistus.
tuo BB nyt on vähän kuin ameriikan Prisma, enkä muista milloin olisin viimeksi S-mafialta levyjä ostanut :roll: Toki ne saattavat tehdä samoin vielä täälläkin jommankumman valtaapitävän ketjun toimesta, mutta eipä tuolla omaan kulutukseen ole juurikaan merkitystä vaan haluamani CD:t saan aina.

Onkohan ne tekijätiedot yhtä vituillaan sitten, kuin albumien muut tiedot, jopa kappaleiden nimiä myöten tähän saakka.. Anteeksiantamatonta, kun olen lukenut että jopa julkaisuvuodet usein pielessä.
Ei sitä ite tunne jenkkilän kauppoja, mutta tuolla luki että ennen ovat myyneet satoja miljoonia levyjä, joten kai se aika iso tekijä on. Itsekin olen luopunut levyjen ostosta, kun ei niille ole käyttöä, Spotify sama kuin se, että rippaisi ne mp3:ksi. Julkaisuvuodet siellä on välillä viturallaan mutta muuten ok tasolla. Kyllä sitä muutkin kuuntelee streaming palveluista kuin ^ tusinakuuntelijat :)
Aaaron

05 Helmi 2018, 21:18

Hellbilly kirjoitti:Spotifyn puutteet johtuvat muuten tiedon syöttäjistä, eli levylafkojen tyypeistä ja/tai bändien tyypeistä, riippuen kuka ne sinne on syöttänyt. En usko että Spotify syöttää juuri yhdenkään artistin tietoja itse. Ainakin minä olen joutunut ihan omin näpein nakuttelemaan jokaisen tiedonmurusen mikä omasta musiikistani Spotifyssä löytyy.
Jos en ihan väärin nyt muista, niin tiedot tulee suoratoistopalveluille levy-yhtiöistä tai muilta oikeudenhaltijoilta tyyliin Excel-tiedostona, josta ne sitten uploadataan talon omaan katalogisoftaan, joka voi olla ties minkälainen PHP-kikkare. Työntekijät eivät välttämättä ole mitään levyasiantuntijoita, joten virheitä sattuu ja ne lipsahtavat usein sellaisenaan palveluun. Eikä heillä ole edes aikaa tarkastaa diskografiapalveluista oikeita tietoja. Näin ainakin eräällä suoratoistopalvelulla tuntui homma toimivan (tein työprojektia heille).
Ice
Viesti:

19 Huhti 2018, 17:14

Spotifyn ja muiden suoratoiston toimijoiden markkina-osuus noussut Suomessa jo 80%, edustan sitten itekin näköjään valtavirtaa. Pitäiskö kapinoida.... no ei jaksa, kun Spotifyn käyttö helppoa ja halpaa.
Vastaa Viestiin