IRON MAIDEN - Legacy Of The Beast

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
Teutates
Posts: 298
Joined: Mon Sep 08, 2003 10:04 am

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Teutates »

JVmursu wrote:E-mollia tarkoitan, mutta käytännössä se otetaan heavyssa yleensä vitossointuna, jota voi käyttää kumpaankin tarkoitukseen.
Tarkalleen ottaen:"Sointu eli akordi on kolmen tai useamman eri korkuisen sävelen samanaikaisesti muodostama ääni.[1][2] Kahta samaan aikaan soivaa eri korkuista ääntä kutsutaan yleensä intervalliksi."(Wikipedia)

Eli vitoset eivät ole sointuja sanan varsinaisessa merkityksessä koska säveliä on vain kaksi.Ja vitosilla hevissä muodostetaan usein riffi.
JVmursu wrote:Silloin laulu/kitaramelodia (ja miksei bassokin) määrittelee mennäänkö duurissa vai mollissa.
Juuri näin.
JVmursu wrote:Itse tykkään kyllä Maidenin sointukuvioista, vaikka tuossa vähän leukailinkin. Ja riffeistä tietysti, niitäkin piisaa. Usein niissäkin on tosin pohjana jokin simppeli sointukuvio ja yleensä ne simppelit ovat niitä tehokkaimpia.
Nythän on niin ettei Maidenin biisejä mitä todennäköisimmin edes tehdä sointupohjalta tämä taas johtaa siihen ,että sointuanalyysi on toki yksinkertainen muttei anna mitään kuvaa kappaleiden melodisista tai harmonisista ulottuvuuksista.Vaikkapa Maidenilla usein upeat kitaraharmoniat jäävät täysin tämän ulkopuolelle.Nehän ovat monessa Maiden-biisissä keskeisessä asemassa.
Teutates
Posts: 298
Joined: Mon Sep 08, 2003 10:04 am

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Teutates »

kukkakaali wrote:Jätkä kuulostaa nyt ihan koko nuoruutensa makkarissa Maidenin biisejä hiplaillen tuhlanneelta muusikonplantulta ja antaa vielä siinä sivussa pointtien viuhua kaukaa ohi. Eihän satunnaisissa harrismeissa mitään vikaa ole, mutta toivoisi että samojen väsyneiden ideoiden jatkuvasta innottomasta tankkaamisesta päästäisiin kerralla ohi ja tehtäisiin sitä hyvää heviä, josta Iron Maidenin logo levyn kannessa joskus oli takuuvarma merkki.

Ja onhan tosiaan samoja kolmea sointua rämpyttäen pitkän hienon uran tehneitä bändejä olemassa (esim. The Cramps). Valitettavasti Maidenilla alkaa olla eväät helvetin vähissä.
Maidenin ideoiden vähyys ei riipu kyllä vähimmässäkään määrin soinnuista.Silkkaa kakkaa on myös väite ,että biisit perustuisivat johonkin "kolmeen sointuun".Kertoo enemmän mielipiteen esittäjän onnettomasta musiikintiedosta kuin mistään muusta.

Kokonaan toinen juttu sitten on "itsensä toistaminen" joka lienee se varsinainen asia jota näillä asiantuntemattomilla "E-C-D" -jauhamisilla kai perimmillään haetaan.Toistaako Maiden sitten itseään? Aivan varmasti.Joka ainoa oman tunnistettavan tyylin kehittänyt -ja pitkän uran tehnyt- bändi toistaa itseään (esim.AC/DC).Toistaako Maiden sitten liikaa itseään eli onko eväät vähissä ja samoja melodioita kierrätetään liikaa? Tämä on puhtaasti subjektiivinen asia.Toisen mielestä bändi jatkaa tinkimättömästi omalla linjallaan ja toisen mielestä toistaa samaa biisiä joka levyllä.

Esimerkiksi bändistä joka ei ole toistanut itseään otan Metallican.Kuten sen saamasta kritiikistä havaitsemme monien mielestä sen pitäisi taas toistaa itseään enemmän :lol:
Mike Slayer

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Mike Slayer »

Teutates wrote: Mutta kuten sanoin: Ei anneta faktojen häiritä. 8)
kukkakaali

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by kukkakaali »

Teutates wrote:Silkkaa kakkaa on myös väite ,että biisit perustuisivat johonkin "kolmeen sointuun".Kertoo enemmän mielipiteen esittäjän onnettomasta musiikintiedosta kuin mistään muusta.
Se oli viittaus sinulta lainaamaani lauseeseen, jossa horisit Bachista. Mainitsemani The Crampsin tuotannosta n. 90% perustuu puhtaasti pelkästään E:n, A:n ja H:n rämpyttelyyn hieman vaihtelevassa muodossa ja kyseessä on silti helvetin kova bändi. Vaan eipä siitä sen enempää. Soittokokemuksen tai edes koulutuksen kautta saavutetun musiikintuntemuksen puutteesta ei ole kyse.

Vaan mennäänpä asiaan, niin vältytään tuolta saivartelultasi. Voitko rehellisesti väittää, että esim. AMOLADin biisit eivät toista samaa (jo aiemmin kuultua) ideaa siihen pisteeseen asti, että biisiltä katkeaa viimeisinkin terä? Saati, että kappaleet olisivat subjektiivisesti hyviä tai millään tavalla laadullisesti vertailukelpoisia edes yhtyeen uran keskivaiheen materiaaliin? Kyllähän siltäkin levyltä Maidenin selkeät tyylilliset tavaramerkit löytyy, ja usein kuunnellessa aluksi hämmästyykin, että levy on huomattavasti parempi kuin muistikaan. Viimeistään kolmannen biisin puolivälissä tuleekin sellainen ähky tuosta toistamisesta, että toivoisi levyn loppuvan, vaan sitä samaa kuraa onkin vielä lähes tunti jäljellä.
JVmursu

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by JVmursu »

Teutates wrote:Nythän on niin ettei Maidenin biisejä mitä todennäköisimmin edes tehdä sointupohjalta tämä taas johtaa siihen ,että sointuanalyysi on toki yksinkertainen muttei anna mitään kuvaa kappaleiden melodisista tai harmonisista ulottuvuuksista.Vaikkapa Maidenilla usein upeat kitaraharmoniat jäävät täysin tämän ulkopuolelle.Nehän ovat monessa Maiden-biisissä keskeisessä asemassa.
On se ihan mahdollista että tiettyjen biisien peruspohja saatetaan ajatella sointujen kautta, ainakin osittain ja niiden päälle lähdetään sitten kutomaan harmonisia kuvioita ja muuta kivaa. Tietysti niitä erillisiä riffejäkin on. Esimerkiksi mainitsemiesi kitaraharmonioiden pohjalla on usein selkeä sointukierto, vaikka kitara ei niitä sointuja soitakaan. Esim The Trooperin legendaarisen kitaralead-kuvion alle voisi hyvinkin soittaa Em, D ja C -sointuja kitaralla. Tai E5, D5 ja C5. Lauletuissa kohdissa noita "vitossointuja" soitetaankin. Periaatteessa näillä soinnuilla voisi säestää koko biisin läpi (soolo osista en ole aivan varma) vaikka akustisella kitaralla ja viheltää kitaramelodiakuviota ja biisi olisi täysin tunnistettava. Mutta tietenkin nuotiokitarasovitus olisi erilainen kuin bändisovitus.

Joka tapauksessa oman näkemykseni mukaan musiikkia voi sanoa sointupohjaiseksi jos sitä on helppo säestää soinnuilla oli siinä sitten paljon kitaramelodioita ja riffejä tai ei. Tietenkään soinnuilla säestämällä ei saa mukaan kaikkia hienouksia, mutta perusteeman kyllä. Tähän kastiin mielestäni aika moni Iron Maidenin biisi menee. Eikä siinä ole mitään pahaa, se toimii vallan hyvin. Ehkä tässä on kysymys siitä, että ajattelen käsitteen "sointu" aika laajasti. En nimittäin ole mikään musiikkiteorian asiantuntija, vaikka kitaraa bändissä soitankin.
Last edited by JVmursu on Fri Mar 05, 2010 12:41 pm, edited 1 time in total.
Teutates
Posts: 298
Joined: Mon Sep 08, 2003 10:04 am

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Teutates »

kukkakaali wrote:Se oli viittaus sinulta lainaamaani lauseeseen, jossa horisit Bachista.
"Horina" koski molliskaalaa joka on melko yleinen musiikissa :lol:
kukkakaali wrote:Soittokokemuksen tai edes koulutuksen kautta saavutetun musiikintuntemuksen puutteesta ei ole kyse.
Sinun vai The Crampsin kohdalla? Jos todella analysoit Maidenia sointupohjalta niin siinä on kyse juurikin musiikintuntemuksen puutteesta ei mistään muusta.
kukkakaali wrote:Voitko rehellisesti väittää, että esim. AMOLADin biisit eivät toista samaa (jo aiemmin kuultua) ideaa siihen pisteeseen asti, että biisiltä katkeaa viimeisinkin terä?
Toki ne toistavat "samaa ideaa" jos ne eivät niin tekisi ne eivät taas kuulostaisi Maidenilta.Se toistavatko ne liikaa "samaa ideaa" on taas subjektiivinen arvio.Oma arvioni on ,että paikoin kyllä ,mutta toisaalta mukana on eeppisyyden mukanaan tuomia uusiakin aineksia ja mielestäni melodiapuolella on onnistuttu jälleen saamaan aikaan hyvin tarttumapintaa omaavaa materiaalia.Myös sävellajivaihdokset kuulostavat luontevilta ja muutama minkä blokkasin aikoinaan taisi olla varsin kekseliäskin :lol: Sovituspuolella taas asiat ovat mm.osien vaihdon suhteen paremmin kuin koskaan sitten Fear of the darkin.
kukkakaali wrote:Saati, että kappaleet olisivat subjektiivisesti hyviä tai millään tavalla laadullisesti vertailukelpoisia edes yhtyeen uran keskivaiheen materiaaliin?
Ymmärränkö nyt jotenkin väärin vai tahdotko ,että minun olisi pakko olla samaa mieltä kuin sinä ja todeta "Joo paskaa on olet oikeassa"? :lol:

Kyllä.Minusta AMOLADin materiaali vertautuu hyvinkin laadullisesti bändin kultakaudenkin tuotoksiin.Toinen juttu taas on se ,että itselläni on hyvin nostalginen suhde Maidenin 80-luvun levyihin eikä niitä tässä mielessä voi "päihittää".Mutta tämä on toki vain oma mielipiteeni.
Teutates
Posts: 298
Joined: Mon Sep 08, 2003 10:04 am

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Teutates »

JVmursu wrote:On se ihan mahdollista että tiettyjen biisien peruspohja saatetaan ajatella sointujen kautta, ainakin osittain ja niiden päälle lähdetään sitten kutomaan harmonisia kuvioita ja muuta kivaa.
Kyllä näinkin.Mutta koska Harris ymmärtääkseni säveltää paljon bassolla pidän sitä epätodennäköisenä.Tämänkin keskustelun perusteella joku onneton luulee ettei Maidenin biiseissä soiteta muuta kuin säveliä e,c ja d :lol:
JVmursu wrote: Esim The Trooperin legendaarisen kitaralead-kuvion alle voisi hyvinkin soittaa Em, D ja C -sointuja kitaralla.
Tottakai voi ,koska nuo soinnut kuuluvat E-molliin jossa lead-kuviokin taitaa pääosin mennä.Näin voi tehdä myös varmaankin miljoonan muunkin E-molli pohjaisen melodian kohdalla.

Onko nämä miljoona muutakin biisiä sitten sitä "Em-C-D"-kamaa? Meinaan noita melodioita voi löytä myös ajalta ennen Maidenia :lol:


JVmursu wrote:Tai E5, D5 ja C5. Lauletuissa kohdissa noita "vitossointuja" soitetaankin. Periaatteessa näillä soinnuilla voisi säestää koko biisin läpi (soolo osista en ole aivan varma) vaikka akustisella kitaralla ja viheltää kitaramelodiakuviota ja biisi olisi täysin tunnistettava.
Voi säestää.Ja voi säestää ne miljoona muutakin E-mollissa menevää biisiä.Mutta paljon hyviä ideoita jää huomaamatta.Sepä se sointuanalyysin ongelma tässä musiikissa onkin.
JVmursu wrote:Joka tapauksessa oman näkemykseni mukaan musiikkia voi sanoa sointupohjaiseksi jos sitä on helppo säestää soinnuilla
Näkemyksesi on väärä.Miksikö? Koska kaikkea musiikkia voi periaatteessa säestää soinnuilla.Modaalisessa jazziakin.Mutta tällöin musiikin idea ja pointti on kyllä totaalisesti hukassa.
kukkakaali

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by kukkakaali »

Teutates wrote:Jos todella analysoit Maidenia sointupohjalta niin siinä on kyse juurikin musiikintuntemuksen puutteesta ei mistään muusta.
Kyse ei ollut analyysitä vaan luonnehdinta eräästä Harrisin sävellyksissä itseäni jurpivasta maneerista, etenkin AMOLADin mitoissa venyteltynä. Ja puhuin vieläpä sävelistä, joiden ympärillä Harrisin bassokuviot ahkerasti pyörivät. Vaikka musiikin teoria olisikin hallussa, kannattaa silti välillä vähän sitä sisälukutaitoakin kertailla ;)

Mutta noh, mukavaa että päästiin vihdoin keskustelemaan Iron Maidenin musiikista vähän yleisemmälläkin tasolla. AMOLAD ja X-Factor on niitä levyjä, joista ollaan siis selkeästi eri mieltä. Ei mahda mittää.

EDIT: typå
Last edited by kukkakaali on Fri Mar 05, 2010 1:18 pm, edited 1 time in total.
JVmursu

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by JVmursu »

Teutates, olet periaatteessa oikeassa ja ymmärrän näkemyksesi ja olen itsekin samaa mieltä siitä, että yksityiskohdilla on väliä. Nyt on lähinnä kyse terminologiasta eli siitä että itse kutsun jotain musiikkia helpommin sointupohjaiseksi kuin sinä. Kuvaan asioita karkeammin ja yksinkertaistetummin, vaikkakin ehkä teoreettisesti epätarkemmin, enkä ota siitä niin suurta painetta. Älä ota sinäkään. Tätä väittelyä on turha jatkaa pidemmälle. Iron Maiden on hienoa musiikkia ja siitä me varmastikin olemme samaa mieltä.
Tintti
Posts: 1017
Joined: Wed Jan 29, 2003 11:18 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Tintti »

Eikös Harris nimenomaan sävellä paljon pianolla? Faktaksi en mene väittämään, mutta muistelen joskus moista lukeneeni. No, vaikka siellä rytmityksiä onkin niin ei maiden silti minusta järin riffivetoista ole koskaan ollut, kuten TTH:kin jo kommentoi. Mutta rehellisesti sanoen itseä ei edes suuremmin edes kiinnosta millä metodilla toimivat säveltäessään, loppujälki ratkaisee. Ei sillä väliä onko biisi pitkä vai lyhyt, riffi- vai melodiavetoinen...kunhan tulisi hyvää. Vähän pelottaa ja jänskättää, mutta niinhän se aina tämän bändin kohdalla.

Liekö sitten vika levy vai ei jää nähtäväksi. En oikein tiedä, jos tuleva lätty on kova niin sen omiin kiertueisiin voisi olla hyvä lopettaa. Brucen ja Blazen soolohommat kiinnostavat muutenkin itseä tällä hetkellä huomattavan paljon emobändiä enemmän. Yksi kyllä mitä Maidenilta toivoisi olisivat vikalle kiertueelle pitkät keikat, tuo 1h 45min muuttumattomalla settilistalla on vähän laiskahkoa. Ehkä silloin joukkoon osuisi niitä enemmänkin bändiä seuraavien toivomia harvinaisempiakin vetoja.
yartsa

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by yartsa »

Sointuanalyysi ei tarkoita bassokuvion analyysiä. Sointuanalyysissä otetaan kaikki kerralla tai kontekstissa soivat sävelet tarkasteluun ja palautetaan käännetyt soinnut perusmuotoonsa. Esimerkiksi trooperin riffin e-D-C-D-e -kuviossa D ja C eivät edes ole e-mollin sointuja. Sen sijaan kyseessä ovat G-duurin V- ja IV-soinnut (dominantti ja subdominantti). Koska em on G-duurin VI aste, se voidaan laskea perussoinnuksi (toonika), jolloin saadan tunne dominantin purkautumisesta, kun palataan e-molliin. Kun otetaan huomioon muut sävelet ja tulkitaan sävellajiksi em, saadaan todennäköisesti aikaan erilaisia välidominanttisointuja. Voisi kuvitella, että on nerokasta käyttää rinnakkaissävellajin sointuasteita vallitsevan asteikon sijaan, mutta tämä on jälkiviisastelua ja nerokkuus on tietenkin säveltäjän sävelkorvassa ja harmoniantajussa. Meneehän Fear of the dark samoin e-C-D-C-D-e (eli samat asteet, ei välttämättä sävellaji), vaikka kuulostaa ihan eri biisiltä. Samaa menetelmää on tietenkin käyttänyt valtava määrä säveltäjiä ihan siitä syystä, että se kuulostaa hyvältä.

Vitossointu on vajaasointu, koska siitä puuttuu mollin ja duurin yksilöivä terssi. Muut samaan aikaan soivat sävelet määrittävät sen, onko kyseessä tunnelmaltaan molli- vai duuriharmonia.

Tämän levottoman pätemisen tarkoituksena on sanoa, että irman biisejä voi analysoida ihan mukavasti myös sointuharmonioiden perusteella ja myös se, että ideoiden kierrätys ei suoraan näy pohjasävelen kierrossa, vaan se kuuluu muuten tuotantoon perehtyneiden korvissa, mikäli sellaista on.

Harrisin pitäisi tuoda taas enemmän laukkakomppeja uudelle levylle.
Pagan Fears
Posts: 1448
Joined: Thu Nov 03, 2005 3:33 pm
Location: Lahti

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Pagan Fears »

Ai täällä puhutaankin jostain saatanan soinnuista eikä Maidenin tulevasta albumista. Kunnon saivartelua ja pätemistä.
Ice
Posts: 2859
Joined: Wed Aug 28, 2002 7:11 am
Location: Helsinki
Contact:

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Ice »

Pagan Fears wrote:Ai täällä puhutaankin jostain saatanan soinnuista eikä Maidenin tulevasta albumista. Kunnon saivartelua ja pätemistä.
Hahah, vaimmaisia Maiden topicceja on tullut kyllä vastaan, mutta tämän on niistä kyllä pahin ikinä :D

No kunhan tulis uuden levyn biisilista ja ennen kaikkea biisien pituudet julki voisi alkaa spekuloinnin.
Jussi
Posts: 10663
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: Iron Maiden - uusi albumi

Post by Jussi »

Teutates wrote:
JVmursu wrote:Ei mitään, ellei sitten Tailgunnerilla ole sisäpiiritietoa. Mielestäni Shirleyn astuttua kehiin tuotannon taso nousi hurjasti noiden levyjen jäljiltä. Mutta Martin Birchiin en lähde vertailemaan, molemmilla Maidenin "hovituottajilla" on hyvät ja huonot puolensa. Pääasiassa hyvää jälkeä ovat molemmat tehneet.
Eikös Prayeristä lähtien alettu äänittämään Harrisin latostudiossa? :lol:

Joo olen samaa mieltä ,että Shirleyn tultua kehiin taso nousi.
Ja lopetettiin Brucen (& Adrianin) palattua, tuo oli yksi Dickinsonin "ehdoista", kuten myös ettei Steve osallistu tuottamistyöhön; kuten ladossaan teki. Samallahan tuli Shirley kehiin, kas kummaa.
Jussi
Posts: 10663
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Jussi »

goatsodomizer wrote:Vähän vain pelottaa tuo albumin nimi että jääkö tämä nyt sitten universumin kovimman yhtyeen viimeiseksi studioalbumiksi?! onneksi mitään ei ole ainakaan vielä varmistettu virallisellisesti missään
Mie jo mietin topicia klikatessani, että kuinkahan monta viestiä menee että IrMan markkinointijuju menee läpi jostakusta. Mutta avaajahan se jo huolestui. Eivät varmasti tapa lypsylehmää aivan vielä, saavat vain enemmän huomiota kun ei ole jälleen yksi geneeraattorinimi lisää albumilla. Vaan jotakin uhkaavaa, suorastaan...
yartsa

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by yartsa »

Ice wrote:
Pagan Fears wrote:Ai täällä puhutaankin jostain saatanan soinnuista eikä Maidenin tulevasta albumista. Kunnon saivartelua ja pätemistä.
Hahah, vaimmaisia Maiden topicceja on tullut kyllä vastaan, mutta tämän on niistä kyllä pahin ikinä :D
Naulankantaan, typoineen. :D Onhan juuri (steve) vai-maista analisoida yli... Mutta eihän tuosta levystä vielä mitään tiedä, pakko jutella asian vierestä vielä useampikin sivu. Eikä ne kenenkään henkilökohtaiset fiilikset ja pelkotilat tulevasta levystä ainakaan kosmisessa mittakaavassa ole sen informatiivisempia kuin bassokuviosta alkanut hassuttelu musiikinteorian saralla.

Sitä paitsi minusta aiemmat näkökannat ovat molemmat oikein; on oikein pelätä, että tulossa on levy, joka on kuultu noin 15 kertaa sekä myös on oikein sanoa, että ei se samanlaisuus johdu sointukierrosta. Kokemus kuitenkin muodostuu kuuntelijan päässä. Varmaa on kuitenkin se, että Harris ei pääse irti kaikkein tyypillisimmistä maneereistaan, joten tuleva levy kuulostaa maidenilta joka tapauksessa vaikka ilman eisiishain laulua. Sir Steve voi korkeintaan keksiä joitain uusia kikka88:ja harhauttaakseen, mutta eihän se arvostelijoita hämää.

Nyt mie lähen yleisöksi nauttimaan livemusiikin ja livekaljan mukavasta yhteisvaikutuksesta. So-long, partners.
Dies Irae
Imperiumi Assistant
Posts: 834
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:28 pm
Location: Kallio

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Dies Irae »

yartsa wrote:Sitä paitsi minusta aiemmat näkökannat ovat molemmat oikein; on oikein pelätä, että tulossa on levy, joka on kuultu noin 15 kertaa sekä myös on oikein sanoa, että ei se samanlaisuus johdu sointukierrosta. Kokemus kuitenkin muodostuu kuuntelijan päässä. Varmaa on kuitenkin se, että Harris ei pääse irti kaikkein tyypillisimmistä maneereistaan, joten tuleva levy kuulostaa maidenilta joka tapauksessa vaikka ilman eisiishain laulua. Sir Steve voi korkeintaan keksiä joitain uusia kikka88:ja harhauttaakseen, mutta eihän se arvostelijoita hämää.
Pelätään mieluummin sitä, että sieltä tulee jotain muuta, kuin se, mitä ollaan kuultu jo noin 15 kertaa. Tuskin tarvitsee liikaa jännittää. AC/DC, Motörhead, Running Wild... Heil pysähtyneisyyden aika.

Jos sitten korkeintaan toivoisi vähän mieleenjäävimpiä levykokonaisuuksia näiden viimeisimpien sijaan. Lyhyempiä ja ytimekkäämpiä perusbiisejä ja pari eeppisempää. Bändissä on kuitenkin kolme kovaa säveltäjää, Harris, Smith ja Dickinson.
Jussi
Posts: 10663
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Jussi »

Dies Irae wrote:Bändissä on kuitenkin neljä kovaa säveltäjää, Harris, Smith, Dickinson ja Murray.
Fixxxed; anteeksi paskasta Metallica-viittauksesta.
Dies Irae
Imperiumi Assistant
Posts: 834
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:28 pm
Location: Kallio

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Dies Irae »

Jussi wrote:
Dies Irae wrote:Bändissä on kuitenkin neljä kovaa säveltäjää, Harris, Smith, Dickinson ja Murray.
Fixxxed; anteeksi paskasta Metallica-viittauksesta.
Heh, aivan . Jätin tuon Murrayn tarkoituksella pois, kun mies on aika harvakseltaan säveltänyt/ollut osallisena. Joskin, kynä ollut poikkeuksetta terävä. Huomannut, että monet biisit, missä Murray ollut mukana, alkaa rauhallisella ja melodisella soololla.
Germaniac
Posts: 638
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:20 pm
Location: Tyranki
Contact:

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Germaniac »

Minne unohtui Janick Gers? Mies on ainakin mun mielestä ollut mukana säveltämässä viime levyjen parhaimmistoa. The Legacy, Dance Of Death, Montségur, Ghost Of The Navigator ym.
Jussi
Posts: 10663
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Jussi »

^ Ite unohdit The Pilgrimin, edellisen levyn parhaan (Brighter Than a Thousand Sunsin & The Longest Dayn kanssa), Dream Of Mirrorsin (!!), Out Of The Silent Planetin, Como Estais Amigosin & Weekend Warriorin. Mutta totta: mie unohin Gersin.
Vilpuri

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Vilpuri »

Pagan Fears wrote:Ai täällä puhutaankin jostain saatanan soinnuista eikä Maidenin tulevasta albumista. Kunnon saivartelua ja pätemistä.
Jep, samat fiilikset tuli, kun aloin ketjua lukea.

Mulle ei kyllä soinnuilla ole helvetinkään merkitystä, kunhan levy on yhtä mukava yllätys kuin edeltäjänsä joka oli hyvä. Voi tosin olla, että soinnut ei kiinnosta, kun ei ole mitään käsitystä niistä :lol:
Dies Irae
Imperiumi Assistant
Posts: 834
Joined: Thu Aug 22, 2002 7:28 pm
Location: Kallio

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Dies Irae »

Germaniac wrote:Minne unohtui Janick Gers? Mies on ainakin mun mielestä ollut mukana säveltämässä viime levyjen parhaimmistoa. The Legacy, Dance Of Death, Montségur, Ghost Of The Navigator ym.
Minusta Gers on aina ollut bändi "heikoin" lenkki. Sitaateissa siksi, että Harris-Smith-Dickinson -triolta on lähtenyt ne vahvimmat vedot, yhdessä tai yksin. Säveltäjinä ja sovittajina bändin kantavia selkärankoja. En minä Gersia mitenkään väheksy ja onhan hän toki ollut mukana säveltämässä muiden kanssa aina Fear Of The Darkista lähtien, kuten mm. Be Quick Or Be Dead Brucen kanssa.
Myönnän kyllä, että ehkä väärin häntä kohtaan, kun Maidenin historia ennen Gersia on jokseenkin aika helvetin kovaa, niin jää arvostus helposti paitsioon.

X Factor/Virtual XI materiaalin sävellystyöhön en ota kantaa, kun niitä ei hyllyssä ole.
Germaniac
Posts: 638
Joined: Thu Aug 22, 2002 8:20 pm
Location: Tyranki
Contact:

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by Germaniac »

Jussi wrote:^ Ite unohdit The Pilgrimin, edellisen levyn parhaan (Brighter Than a Thousand Sunsin & The Longest Dayn kanssa), Dream Of Mirrorsin (!!), Out Of The Silent Planetin, Como Estais Amigosin & Weekend Warriorin. Mutta totta: mie unohin Gersin.
En unohtanut mitään, en vaan viitsinyt listata jokaista biisiä. Tosin Weekend Warrior kyllä edustaa FOTD:n jämäosastoa, The Apparitionin ollessa varmaan paskin biisi mitä Maiden on koskaan tehnyt. Valitettavasti Gers on ollut noissa osallisena, mutta annettakoon muiden meriittien valossa anteeksi.
JVmursu

Re: IRON MAIDEN - THE FINAL FRONTIER

Post by JVmursu »

yartsa wrote:Harrisin pitäisi tuoda taas enemmän laukkakomppeja uudelle levylle.
Tätä komppaan laukaten. Basso paukkumaan ja kunnolla! Joku semmoinen reipas 3-5 minuutin laukkaralli hyvillä melodioilla tekisi terää. Tyyliin The Evil That Men Do, Run to the Hills tai The Trooper. Tuommoisia biisejä bändi julkaisi tietysti 80-luvulla paljon, mutta 2000-luvulla niitä on vältelty jo liikaakin. Joidenkin mielestä se on varmaan hyvä, mutta itse haikailen "paluuta ruotuun" tässä asiassa.
Post Reply