Amorphis-keskustelu

Raskaamman musiikin keskustelut
Post Reply
Eurynome
Posts: 113
Joined: Thu Nov 24, 2005 10:42 am
Location: Taka-Töölö
Contact:

Post by Eurynome »

Blizk wrote:Pidemmistä biiseistä taas tulee mieleen Sinisthran Closely Guarded Distance...
...mikä on itse asiassa mainio biisi, kuten muutkin viime vuoden promokappaleet. Saispahan jo tokan albuminsa ulos, mutta tuskin keskellä Amo-kiireitä onnistuu.
Scarface

Post by Scarface »

Minun mielstä Eclipse on parasta Amorphista tällä vuosituhannella. Silent Waters oli jotenkin neutraalia tavaraa. Väritöntä ja mautonta. Mitään maatajärisyttävää en tältä uudelta levyltä odota.
evirta
Posts: 4
Joined: Mon Mar 01, 2004 5:57 pm
Location: hki
Contact:

Post by evirta »

Eurynome wrote:
Blizk wrote:Pidemmistä biiseistä taas tulee mieleen Sinisthran Closely Guarded Distance...
...mikä on itse asiassa mainio biisi, kuten muutkin viime vuoden promokappaleet. Saispahan jo tokan albuminsa ulos, mutta tuskin keskellä Amo-kiireitä onnistuu.
Äläpä sano. Sinisthra-levy alkaa olemaan miksausta vaille valmis ja en näkisi täysin mahdottomana sen julkaisua tämän vuoden aikana.

Olin perjantaina Skyforgerin kuuntelutilaisuudessa ja vaikka siellä nyt ei niin keskittyneesti pystynyt levyn sisältöön paneutumaan sanoisin että vakuuttavaa jälkeä ja luonnollista jatkumoa edellisiin levyihin. Rohkea ja vaativahko aloituskappale, ja taas heti kättelyssä käy selväksi miten selkeästi ja johdonmukaisesti noilla on tuo oma sointinsa. Kaikki tutut ja korkeatasoiset musiikilliset elementtinsä ovat luontevasti ja pakottomasti läsnä. Muutamia pitkiä ja polveilevampia kappaleita ja muutama sellainen instant-tykkibiisi jotka saavat varmaan radiosoittoa samaan malliin kuin edellisten levyjen vastaavat kappaleet. Olin huomaavinani että viereisessä levy-yhtiön pöydässä saksalaispäät nyökyttelivät aina kun tuli vähän tuplabassaria ja murahdusta.
pomppuli

Post by pomppuli »

Kiitos vastauksista edellisellä sivulla. Täytynee etsiä Elegy ja Tuonela kuunteluun ja kenties antaa Am Universumillekin uusi mahdollisuus.
Hepohessu

Post by Hepohessu »

Onkohan Elegyn titteli sitten otettu samannimiseltä bändiltä?
Ja voi perse. Niiden ekalla levyllä on sellainen biisi kuin Gathering. Joutsen on muuten pöllinyt fledansa Bob Marleylta.
:idea:
Blizk
Posts: 680
Joined: Fri Apr 07, 2006 11:11 am
Location: Oulu

Post by Blizk »

Levykauppa Äxän sivuilta löytyy semmoista infoa, että eka sinkku olis pihalla 22.4. Ja sehän on Silver Bride
Streamer

Post by Streamer »

Torstaina taisi tulla lutakossa pari uutta biisiä, ainakin tuo Silver Bride tuli. Eipä nuista oikein jäänyt mitään ihmeellistä mieleen, ei ehkä niin hittibiisejä kuin joku House of sleep tai Silent Waters edellisiltä levyiltä, mutta parempi odottaa ihan levyversiota ja niiden kuuntelua ennenkuin tekee mitään kovin kovia johtopäätöksiä. Keikasta sen verta, että taas pirun hyvä keikka ja hieman eri biisejä tuli mitä normaalisti on keikoilla tullut. Innolla odotetaan levyä :)
Blizk
Posts: 680
Joined: Fri Apr 07, 2006 11:11 am
Location: Oulu

Post by Blizk »

Streamer wrote:Eipä nuista oikein jäänyt mitään ihmeellistä mieleen, ei ehkä niin hittibiisejä kuin joku House of sleep tai Silent Waters edellisiltä levyiltä, mutta parempi odottaa ihan levyversiota ja niiden kuuntelua ennenkuin tekee mitään kovin kovia johtopäätöksiä.
Melodia tuossa Silver Bridessa on ainakin vakuuttava, ihan samaa kastia tarttuvuudeltaan kuin vaikkapa House of Sleepissa.
Hepohessu

Post by Hepohessu »

Olin lutakossa ja ei siellä kuultu kuin yksi uusi biisi, tuo Silver Bride. Toinen biisi oli vanhempi Veil Of Sin mitä en ole kuullut bändin esittävän aiemmin. Silver Bride jää kyllä päähän ensikuulemalta.
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Post by Jussi »

Jeps, samaa mieltä itsekin kahden edellisen edelläkirjoittaneen kanssa uuden sinkkubiisin tarttuvuudesta. Lisäksi, voisinpa esittää eriävän mielipiteen Silent Waters-nimikkoveisun hittimäisyydestä. Tai, no onhan se soinut radiossa joo, mutta aivan hiton tylsä se mulle ainakin on aina ollut.
Death Metal Maniac
Posts: 1838
Joined: Sat Nov 09, 2002 9:35 am
Location: Espoo

Post by Death Metal Maniac »

Mielestäni nyky-Amorphis on 90% velkaa Kingston Wallille. On varmaan vähän kuunneltu? Minä kuuntelen mielummin sitä alkuperäistä bändiä, kuin jotain kopiota siitä (sekä tietty Privilage of Evil mcd:tä ja ekaa Amo-levyä...DEATH METAL). Tales from the thousand lakes kolahtaa miltein vain nostalgia syistä. Moista folk-metallia en muuten levy hyllyni täytteeksi suo. Toki voisihan tämän uuden levyn jossain välissä kuunnella, kun on bändi 10 vuotta ollut paitsiossa. Ehkä sitä yllättyisi?
HeBeHu
Posts: 126
Joined: Mon Oct 28, 2002 7:12 am
Location: Rollo Rock City

Post by HeBeHu »

Warning!!! wrote:Mielestäni nyky-Amorphis on 90% velkaa Kingston Wallille. On varmaan vähän kuunneltu? Minä kuuntelen mielummin sitä alkuperäistä bändiä, kuin jotain kopiota siitä (sekä tietty Privilage of Evil mcd:tä ja ekaa Amo-levyä...DEATH METAL). Tales from the thousand lakes kolahtaa miltein vain nostalgia syistä. Moista folk-metallia en muuten levy hyllyni täytteeksi suo. Toki voisihan tämän uuden levyn jossain välissä kuunnella, kun on bändi 10 vuotta ollut paitsiossa. Ehkä sitä yllättyisi?
Mielestäni nyky-musiikki on velkaa 100% velkaa puukalikoiden kalistelulle.
JSM
Posts: 694
Joined: Mon Aug 11, 2003 10:58 am
Location: Mundane abode

Post by JSM »

Tuon Silver Bride sinkun bonusvetona on ilmeisesti Godlike Machine niminen biisi ja kahden viime levyn tapaan se on myös itse kokopitkän digipack versiossakin mukana. Tuolla lisätietoja ja myös sinkun kansikuva, tosin vähän epäselvä sellainen.

Tuon perusteella myös sinkun kansi on melkosen hieno ja se seisoo aiempia sinkkuja vahvemmin omilla jaloillaan eikä nojaa niin selvästi itse levyn kanteen. Voittaa helposti aiempien sinkkujen kannet ja oikeastaan osan aiempien kokopitkienkin kansista. Taitaa tuo hopeapatsas muuten ehkäpä sijaita tuon elämänpuun tulisessa juurakossa. Vähän sellaisen fiiliksen jättää.
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Post by Jussi »

^ eli sekin on kannen osanen :P tehokas hyötykäyttö kunniaan.
JSM wrote:Tse on myös itse kokopitkän digipack versiossakin mukana.
Hyvä juttu, noin se pitääkin tehdä ettei tarvihe sinkkuja ostaa.
Warning!!! wrote:kuin jotain kopiota siitä
Just joo, tosi lähelle! :lol: -moni hörhö olisi varmasti innoissaan jos KW:lta kuulostaisivat.
hattiwatti

Post by hattiwatti »

Eipä taida Amoja ja KW:ta yhdistää juurikaan mikään muu kuin "And I Hear You Call"-biisi, josta Amorphis teki kyllä hyvin paljon itsensä kuuloisen version.
Blizk
Posts: 680
Joined: Fri Apr 07, 2006 11:11 am
Location: Oulu

Post by Blizk »

hattiwatti wrote:Eipä taida Amoja ja KW:ta yhdistää juurikaan mikään muu kuin "And I Hear You Call"-biisi, josta Amorphis teki kyllä hyvin paljon itsensä kuuloisen version
Tuonelallahan on selvästi vahvimmat KW-vaikutteet, esim. Greedin puhtaat vokaalit ja Withered. Jos viimeisimpään kolmeen verrataan niin normi Wall-fani tuskin suorilta yhdistäisi bändiin jos kuulee Amorphista ensimmäistä kertaa.
unleasher

Post by unleasher »

Warning!!! wrote:Mielestäni nyky-Amorphis on 90% velkaa Kingston Wallille. On varmaan vähän kuunneltu? Minä kuuntelen mielummin sitä alkuperäistä bändiä, kuin jotain kopiota siitä (sekä tietty Privilage of Evil mcd:tä ja ekaa Amo-levyä...DEATH METAL). Tales from the thousand lakes kolahtaa miltein vain nostalgia syistä. Moista folk-metallia en muuten levy hyllyni täytteeksi suo. Toki voisihan tämän uuden levyn jossain välissä kuunnella, kun on bändi 10 vuotta ollut paitsiossa. Ehkä sitä yllättyisi?
Vaikutteita? Joo, löytyy, mutta mielestäni tuo on aivan helvetin liioteltua tämä ainainen Kingston Wall -vertaus uudesta Amorphiksesta puhuttaessa.

Itse en edes pidä uudemmasta Amorphiksesta, mutta jos tosiaan olis noin paljon sitä KW -soundia - mitä Amossa väitetään olevan - niin todennäköisesti pitäisinkin enemmän heidän uudesta tuotannosta.
Merciless Benz

Post by Merciless Benz »

Se, että soitetaan vähän kebabmelodiaa wahwahin kanssa ei vielä tee KW:ia. Muutenkin tuntuu, että Amon yhdistävät KW:iin sellaiset ihmiset, jotka eivät edes KW:ia ole kuulleet / kuuntele.
The Avenger
Posts: 134
Joined: Sat Feb 21, 2009 11:56 am

Post by The Avenger »

Vuoden odotetuin kotimainen levy ainakin täällä päin. Olenko muuten ainoa joka pitää Silent Watersia parempana kuin Eclipseä..? Tätä topicia vilkuillessa tuli vähän sellainen fiilis. Mutta helvetin kovia levyjä kumpikin, jokseenkin samaa tasoa mitä Tales..., Elegy ja Tuonela, joten odotukset helkutin korkealla.
Dante
Posts: 482
Joined: Fri Apr 09, 2004 4:48 pm
Location: Oulu
Contact:

Post by Dante »

The Avenger wrote:Olenko muuten ainoa joka pitää Silent Watersia parempana kuin Eclipseä..?
Et. Vaikka Eclipse onkin tarttuvampi levy, SW toimii kokonaisuutena paremmin, etenkin kaihoisan tunnelmansa takia.
Ninaa
Posts: 109
Joined: Thu May 08, 2008 1:05 pm
Location: Pori

Post by Ninaa »

Dante wrote:
The Avenger wrote:Olenko muuten ainoa joka pitää Silent Watersia parempana kuin Eclipseä..?
Et. Vaikka Eclipse onkin tarttuvampi levy, SW toimii kokonaisuutena paremmin, etenkin kaihoisan tunnelmansa takia.
Molemmat ovat loistavia levyjä.
Zurg

Post by Zurg »

unleasher wrote:
Itse en edes pidä uudemmasta Amorphiksesta, mutta jos tosiaan olis noin paljon sitä KW -soundia - mitä Amossa väitetään olevan - niin todennäköisesti pitäisinkin enemmän heidän uudesta tuotannosta.
Toimii toisinkin päin. En kyllä diggaa isommin KW:sta ja nyky-Amorphis maistuu sen sijaan kyllä. Joo, en kuule mitään isompia vaikutteita todellakaan.

Amorphiksella on ollut ilmiömäinen kyky valita loistavien levyjen heikoimmat biisit sinkuiksi, kai siinä on radioystävällisyys painanut vaa'assa, mutta mitenkähän lienee tuon Silver Briden kanssa?
JSM
Posts: 694
Joined: Mon Aug 11, 2003 10:58 am
Location: Mundane abode

Post by JSM »

Zurg wrote:
unleasher wrote:
Itse en edes pidä uudemmasta Amorphiksesta, mutta jos tosiaan olis noin paljon sitä KW -soundia - mitä Amossa väitetään olevan - niin todennäköisesti pitäisinkin enemmän heidän uudesta tuotannosta.
Toimii toisinkin päin. En kyllä diggaa isommin KW:sta ja nyky-Amorphis maistuu sen sijaan kyllä. Joo, en kuule mitään isompia vaikutteita todellakaan.

Amorphiksella on ollut ilmiömäinen kyky valita loistavien levyjen heikoimmat biisit sinkuiksi, kai siinä on radioystävällisyys painanut vaa'assa, mutta mitenkähän lienee tuon Silver Briden kanssa?
Youtuubissa on (tai ainakin oli) livetaltiointi tosta Silver Bridestä ja laatu on hieman perusbootleggia parempi. Sen perusteella varsin laadukas veto jossa on hyvä ja tarttuva päämelodia, asiallinen kertsi ja lopussa vähän örinääkin. Laatu ei siltikään päätä huimannut, mutta videon perusteella House of Sleepin ja Silent Watersin (biisin) kanssa aika lailla samasta puusta veistetty sekä loppuun lisättynä vähän perussinkkuja raskaampaa Amorphista.
Streamer

Post by Streamer »

JSM wrote:Youtuubissa on (tai ainakin oli) livetaltiointi tosta Silver Bridestä ja laatu on hieman perusbootleggia parempi.
Tossa suora linkki http://www.youtube.com/watch?v=fRMOGGfj07E

Onhan tuossa ihan mieleenjäävä pianomelodia, ihan ok biisi ei siinä mitään, mutta keikalta siitä ei jäänyt jostainsyystä mitään ihmeellistä mieleen. No kuten jo aiemmin kirjoitin niin sitten kun levyversiota kuulee niin parempi arvioida :)
Jussi
Posts: 10657
Joined: Wed Aug 28, 2002 5:10 pm
Location: Oulu (Rollo)

Post by Jussi »

Zurg wrote:Toimii toisinkin päin. En kyllä diggaa isommin KW:sta ja nyky-Amorphis maistuu sen sijaan kyllä. Joo, en kuule mitään isompia vaikutteita todellakaan.
Eiköhän se ole noin 95% kuuntelijoistaan, ainakin nykyään.
Post Reply