Elokuvat

Tietokone- ja konsolipelit, elokuvat, tv-sarjat ja kirjat
Vastaa Viestiin
Khamul

16 Marras 2013, 22:34

Omasta mielestäni tämä "sarjakuvaelokuvien" vertailu nykyään on jo melko pöljää kun oikeastaan väkisin luodaan jotain näennäistä genreä. Aika hankala lähteä vertamaan jotain A History of Violencea, Avengersia, Batmaneja, Iron Maneja, Sin Cityä, Howard The Duckia, Watchmenia, Spider-Mania, Dreddiä, Fantastic Foureja, From Helliä, Man of Steelia, Batmania (joo, laitoin tarkoituksella toisen kerran) ja vaikkapa vielä The League of Extraordinary Gentlemenia toisiinsa oikeastaan mitenkään järkevästi.

Toki tuo vaikkapa Marvel-elokuvien toisiinsa vertailu onnistuu sen takia, että elokuvat ovat tyylillisesti lähellä toisiaan, mutta jo esimerkkinä nuo Serpentin listaamat elokuvat ovat jo Marvel-leffoihin verrattuna sen verran erityylisiä että vertailu menee jo melko teennäiseksi. Ehkä tuo sarjakuvafaneilta on jossainmäärin loogista, mutta pitipähän purkaa traumojani jonnekin :P

Dredd muuten oli positiivinen yllätys vaikka hyvää elokuvaa odotinkin. Sarjakuvia en tosin ole lukenut. Thor: The Dark World taas oli aika ankea. Mutta niin oli Watchmenkin.

Holden

16 Marras 2013, 23:42

Khamul kirjoitti:Omasta mielestäni tämä "sarjakuvaelokuvien" vertailu nykyään on jo melko pöljää kun oikeastaan väkisin luodaan jotain näennäistä genreä. Aika hankala lähteä vertamaan jotain A History of Violencea, Avengersia, Batmaneja, Iron Maneja, Sin Cityä, Howard The Duckia, Watchmenia, Spider-Mania, Dreddiä, Fantastic Foureja, From Helliä, Man of Steelia, Batmania (joo, laitoin tarkoituksella toisen kerran) ja vaikkapa vielä The League of Extraordinary Gentlemenia toisiinsa oikeastaan mitenkään järkevästi.

Toki tuo vaikkapa Marvel-elokuvien toisiinsa vertailu onnistuu sen takia, että elokuvat ovat tyylillisesti lähellä toisiaan, mutta jo esimerkkinä nuo Serpentin listaamat elokuvat ovat jo Marvel-leffoihin verrattuna sen verran erityylisiä että vertailu menee jo melko teennäiseksi. Ehkä tuo sarjakuvafaneilta on jossainmäärin loogista, mutta pitipähän purkaa traumojani jonnekin :P
Lol wut. Sarjakuvaelokuva on vain sateenvarjotermi kuvaamaan elokuvia, jotka perustuvat sarjakuviin. Ei se ole genre itsessään. Ite pystyn vertailemaan sujuvasti vaikka Perikatoa ja Speden Pikkupoikia.
Khamul

17 Marras 2013, 11:45

Holden kirjoitti:
Khamul kirjoitti:Sarjakuvaelokuva on vain sateenvarjotermi kuvaamaan elokuvia, jotka perustuvat sarjakuviin. Ei se ole genre itsessään.
Sen takia niiden vertailu kuulostaakin pöljältä. Ei kai kirjoihin perustuvia elokuviakaan vertailla toisiinsa pelkästään sen takia että ne perustuvat kirjoihin?
Holden kirjoitti:Ite pystyn vertailemaan sujuvasti vaikka Perikatoa ja Speden Pikkupoikia.
Mielenkiinnolla lukisin. Anna tulla vaan syväanalyysiä.
Holden

17 Marras 2013, 12:33

Khamul kirjoitti:Sen takia niiden vertailu kuulostaakin pöljältä. Ei kai kirjoihin perustuvia elokuviakaan vertailla toisiinsa pelkästään sen takia että ne perustuvat kirjoihin?
Kyllähän sitä voi halutessaan vertailla ihan miten huvittaa. Sarjakuva on muuten yksi kirjallisuuden muoto. Tää vaikuttaa olevan sulle hankala konsepti, mutta yritän vielä kerran:

vertailevassa tutkimuksessa ei etsitä parasta ehdokasta, vaan etsitään yhteisiä tai erottavia piirteitä ja asioiden välisiä syy-yhteyksiä - löydöksistä ja johtopäätöksistä tehdään yhteenveto, tarkoitus on tuottaa tietoa ja ymmärtää tutkittavaa asiaa/ilmiötä paremmin. Benchmarkkaus taas on vertailevaa tutkimusta hyödyntävä metodi, jolla etsitään tiettyjä ennaltamääriteltyjä piirteitä tai ominaisuuksia, tarkoitus on saada kriteereiden mukaista dataa, jota käytetään parantamaan kehitysprosessia, palvelua tai tuotetta. Arkikielessä nämä kaksi toisistaan poikeavaa menetelmää sekoittuvat ikävästi. Ite kirjoitan edellisestä positiosta.
Khamul kirjoitti:Mielenkiinnolla lukisin. Anna tulla vaan syväanalyysiä.
Analyysi: Molemmat on tosi hyviä elokuvia. Pikkupojat naurattaa enemmän, koska tykkään sellaisesta huumorista.
Khamul

17 Marras 2013, 13:36

Holden kirjoitti: Kyllähän sitä voi halutessaan vertailla ihan miten huvittaa.
Sanoinko jossain välissä, ettet halutessasi saa tehdä jotain? Vertaile vaikka anaaliseksiä kaurapuuroon jos haluat, ei se minua häiritse. En kirjoittanut ohjeistusta siitä miten tällä palstalla saa vertailla elokuvia vaan oman mielipiteeni (jonka vielä kaltaistesi puusilmien varalta erikseen sanoinkin) ilmiön järjellisyydestä tai tässä tapauksessa järjettömyydestä.
Holden kirjoitti:Sarjakuva on muuten yksi kirjallisuuden muoto.
Erittäin tärkeä tarkennus, tämä oli varmasti monille epäselvää.
Holden kirjoitti:Tää vaikuttaa olevan sulle hankala konsepti, mutta yritän vielä kerran

vertailevassa tutkimuksessa ei etsitä parasta ehdokasta, vaan etsitään yhteisiä tai erottavia piirteitä ja asioiden välisiä syy-yhteyksiä - löydöksistä ja johtopäätöksistä tehdään yhteenveto, tarkoitus on tuottaa tietoa ja ymmärtää tutkittavaa asiaa/ilmiötä paremmin. Benchmarkkaus taas on vertailevaa tutkimusta hyödyntävä metodi, jolla etsitään tiettyjä ennaltamääriteltyjä piirteitä tai ominaisuuksia, tarkoitus on saada kriteereiden mukaista dataa, jota käytetään parantamaan kehitysprosessia, palvelua tai tuotetta. Arkikielessä nämä kaksi toisistaan poikeavaa menetelmää sekoittuvat ikävästi. Ite kirjoitan edellisestä positiosta.
Vaikka epäilemättä kirjoittelet tänne enemmän päteäksesi kuin keskustellaksesi ja jostain syystä vielä lisäksi oletat etteivät kanssakirjoittajasi ymmärrä kieltämättä liki-nerokasta järjenjuoksuasi, niin nyt on kyllä pakko myöntää ettei minua juurikaan kiinnosta mistä positiosta elokuviasi vertailet. Paitsi nyt ehkä siinä mielessä, että tiedänpä nyt ettei sinun vertailuihisi kannata välttämättä juuri kiinnittää huomiota.

Tää vaikuttaa olevan sulle hieman hankala ymmärtää, mutta yritän vielä kerran: Viestissä, jossa kirjoitan "kaikkea elokuviin liittyvää" -ketjuun että mielestäni sarjakuvaelokuvien vertailu (pelkästään sen takia että ne ovat sarjakuvaelokuvia) on nykyään melko pöljää, pointti on lähinnä se, että mielestäni sarjakuvaelokuvien vertailu (pelkästään sen takia että ne ovat sarjakuvaelokuvia) on nykyään melko pöljää. Viestin innoittajan toimi lähinnä aiemmin ketjussa pyörineet Marvel-elokuvien vertailut esim. Serpentin top 3:een vaikka aiempi pilkunnussimisesi toki vähän aihetta sivusikin.
Holden kirjoitti: Analyysi: Molemmat on tosi hyviä elokuvia. Pikkupojat naurattaa enemmän, koska tykkään sellaisesta huumorista.
Tässäpä ongelma tiivistyykin ja tämän takia tuskin tulen tämän jälkeen kanssasi elokuvista keskustelemaan. Ja kun kanssasi ei näköjään kannata rautalankaa säästellä, niin sanotaan nyt vielä erikseen ettei harrastamasi vertailu ole minunkaan mielestäni millään tavalla kiellettyä ja ehkä jossain akateemisessa mielessä on (minustakin) mielenkiintoistakin. Mitään käytännön hyötyä en siitä vaan löydä luultavasti kovinkaan moneen tilanteeseen jossa itse koitan keksiä minkä elokuvan seuraavaksi katsoisin, joka on kuitenkin itselleni se selvästi yleisin (ei ainut, mutta yleisin) syy elokuvien vertailuun.
Holden

17 Marras 2013, 14:36

Khamul kirjoitti:Sanoinko jossain välissä, ettet halutessasi saa tehdä jotain? Vertaile vaikka anaaliseksiä kaurapuuroon jos haluat, ei se minua häiritse. En kirjoittanut ohjeistusta siitä miten tällä palstalla saa vertailla elokuvia vaan oman mielipiteeni (jonka vielä kaltaistesi puusilmien varalta erikseen sanoinkin) ilmiön järjellisyydestä tai tässä tapauksessa järjettömyydestä.
Juu, toki mielipiteesi on huomioitu, sulle vain näytti olevan erittäin epäselvää, miksi vertailua yleensä tehdään ja et näytä olevan kuin suurinpiirtein kartalla omista motiiveistasi.

Khamul kirjoitti:Vaikka epäilemättä kirjoittelet tänne enemmän päteäksesi kuin keskustellaksesi ja jostain syystä vielä lisäksi oletat etteivät kanssakirjoittajasi ymmärrä kieltämättä liki-nerokasta järjenjuoksuasi, niin nyt on kyllä pakko myöntää ettei minua juurikaan kiinnosta mistä positiosta elokuviasi vertailet. Paitsi nyt ehkä siinä mielessä, että tiedänpä nyt ettei sinun vertailuihisi kannata välttämättä juuri kiinnittää huomiota.
Tuliko parempi mieli, kun ad hominem-kiukuttelut on saatu päiväjärjestyksestä hoidettua? Toivottavasti. Myönnän kyllä, että pääasiallinen motiivi kirjoittamiseen ei ole sinun miellyttämisessä.
Khamul kirjoitti:Tää vaikuttaa olevan sulle hieman hankala ymmärtää, mutta yritän vielä kerran: Viestissä, jossa kirjoitan "kaikkea elokuviin liittyvää" -ketjuun että mielestäni sarjakuvaelokuvien vertailu (pelkästään sen takia että ne ovat sarjakuvaelokuvia) on nykyään melko pöljää, pointti on lähinnä se, että mielestäni sarjakuvaelokuvien vertailu (pelkästään sen takia että ne ovat sarjakuvaelokuvia) on nykyään melko pöljää. Viestin innoittajan toimi lähinnä aiemmin ketjussa pyörineet Marvel-elokuvien vertailut esim. Serpentin top 3:een vaikka aiempi pilkunnussimisesi toki vähän aihetta sivusikin.
Oikeastaan sulla on tapahtunut sellainen pieni lapsus tässä, että oletat muiden jakavan näkemyksesi, että sarjakuvaelokuvien keskinäinen vertailu olisi pöljää tai ettei sun mielipidettäsi ole kuultu. Minusta vertailu on oikeastaan tosi mielenkiintoista, olen siis eri linjoilla asian järkevyydestä. Tähän mennessä siis tilanne on tämä: sun mielestäsi sarjakuvaelokuvien vertailu on pölhöä, koska se on ihan tyhmää ja liian monimutkaista/vaikeaa/mitä ikinä ja mä olen tyhmä pilkunnussija, koska mua kiinnostaa tarkastella ilmiötä astetta tarkemmin. Ok. gg
Khamul kirjoitti:Tässäpä ongelma tiivistyykin ja tämän takia tuskin tulen tämän jälkeen kanssasi elokuvista keskustelemaan. Ja kun kanssasi ei näköjään kannata rautalankaa säästellä, niin sanotaan nyt vielä erikseen ettei harrastamasi vertailu ole minunkaan mielestäni millään tavalla kiellettyä ja ehkä jossain akateemisessa mielessä on (minustakin) mielenkiintoistakin. Mitään käytännön hyötyä en siitä vaan löydä luultavasti kovinkaan moneen tilanteeseen jossa itse koitan keksiä minkä elokuvan seuraavaksi katsoisin, joka on kuitenkin itselleni se selvästi yleisin (ei ainut, mutta yleisin) syy elokuvien vertailuun.
Jep. Ymmärrän kyllä. Toivottavasti ymmärrät myös, että mä lähestyn erilaisesta näkökulmasta tätä asiaa ja se, että olen eri mieltä ei tarkoita sitä, ettetkö sinä voisi olla mitä mieltä tahansa. Ite mietin, mitä käytännön hyötyä tästä sun kevyestä raivokohtauksesta oli.
Khamul

17 Marras 2013, 15:57

Holden kirjoitti: Tuliko parempi mieli, kun ad hominem-kiukuttelut on saatu päiväjärjestyksestä hoidettua?
Vastasit (jo muillekin) provosoivalla tyylillä, johon vastasin provosoivalla tyylillä.
Holden kirjoitti: Oikeastaan sulla on tapahtunut sellainen pieni lapsus tässä, että oletat muiden jakavan näkemyksesi, että sarjakuvaelokuvien keskinäinen vertailu olisi pöljää tai ettei sun mielipidettäsi ole kuultu. Minusta vertailu on oikeastaan tosi mielenkiintoista, olen siis eri linjoilla asian järkevyydestä. Tähän mennessä siis tilanne on tämä: sun mielestäsi sarjakuvaelokuvien vertailu on pölhöä, koska se on ihan tyhmää ja liian monimutkaista/vaikeaa/mitä ikinä ja mä olen tyhmä pilkunnussija, koska mua kiinnostaa tarkastella ilmiötä astetta tarkemmin. Ok. gg
Pitäisin hieman outona jos mielipiteeni olisi kuultu jo ennen kuin sitä tänne kirjoitan. Enkä oleta muiden jakavan näkemystäni vaan ennemminkin olen kiinostunut siitä että jakavatko tai miksi eivät jaa. Sinä puhuit siinä mielessä asian vierestä, että esim. Watchmenin paremmuus vaikkapa Iron Maniin verrattuna ei tuolla omalla vertailutavallasi selity jos et omankaan määrittelysi mukaan edes pyri löytämään parempaa elokuvaa. Moni muu tähän ketjuun kirjoittanut kaikesta päätellen pyrkii. Oman näkökulmasi taas toki toit esille, ei siinä mitään.

Kirjoittamasi perusteella et oikein vieläkään ymmärtänyt miksi minun mielestäni sarjakuvaelokuvien vertailu on pöljää, mutta enpä sitä kyllä osaa tuon selvemmin enää selittääkään. Pilkunnussintakaan ei ole pöljää vaan (kuten sanoinkin) voi olla tavallaan mielenkiintoistakin. Sillä pilkunnussinnalla, johon itse viittasin ei taas ollut juurikaan tekemistä pointtini kanssa, kuten kai tässä vaiheessa on selväksi tullutkin? Sen toki ymmärrän, että viestini ajankohdan (ja osittain aiheenkin) takia se saattoi vaikuttaa olevan suorempi vastaus juuri sinulle mitä sen oli tarkoitus. Tätä en itse oikeastaan edes huomannut koska itse luin viestisi vähän niinkuin puolittain.
Holden kirjoitti: Jep. Ymmärrän kyllä. Toivottavasti ymmärrät myös, että mä lähestyn erilaisesta näkökulmasta tätä asiaa ja se, että olen eri mieltä ei tarkoita sitä, ettetkö sinä voisi olla mitä mieltä tahansa. Ite mietin, mitä käytännön hyötyä tästä sun kevyestä raivokohtauksesta oli.
En ole varma ymmärsinkö nyt ihan oikein mihin viittaat raivokohtauksellani, mutta mikäli ihan aiemman tekstini yleiseen sävyyn, niin se oli ihan vain selvennys siihen kuinka mitä ilmeisimmin olit ymmärtänyt viestini väärin. Toki astetta vähemmän kohteliaaseen sävyyn, mutta yleensä vastaan siihen sävyyn mitä minulle vastataan. Jos sinua ei edes kiinnostanut kuinka ymmärsit viestini väärin, niin sitten vastauksestani ei tietenkään ollut mitään hyötyä, mutta eipä keskustelupalstaviesteistä kai aina tarvitse ollakaan.
Holden

17 Marras 2013, 16:15

Khamul kirjoitti:
Holden kirjoitti: Tuliko parempi mieli, kun ad hominem-kiukuttelut on saatu päiväjärjestyksestä hoidettua?
Vastasit (jo muillekin) provosoivalla tyylillä, johon vastasin provosoivalla tyylillä.
Voisitko osoittaa kohdan, jossa olen kirjoittanut provosoivalla tyylillä? Miten minusta tuntuu, että luet nyt hieman ylimääräisiä sävyjä tekstiini.
Khamul kirjoitti:Pitäisin hieman outona jos mielipiteeni olisi kuultu jo ennen kuin sitä tänne kirjoitan. Enkä oleta muiden jakavan näkemystäni vaan ennemminkin olen kiinostunut siitä että jakavatko tai miksi eivät jaa. Sinä puhuit siinä mielessä asian vierestä, että esim. Watchmenin paremmuus vaikkapa Iron Maniin verrattuna ei tuolla omalla vertailutavallasi selity jos et omankaan määrittelysi mukaan edes pyri löytämään parempaa elokuvaa. Moni muu tähän ketjuun kirjoittanut kaikesta päätellen pyrkii. Oman näkökulmasi taas toki toit esille, ei siinä mitään.
Niin, siis tietenkin viittaan eiliseen viestiisi (päiväys: La Marras 16, 2013 23:34), josta kantasi kyllä ilmenee varsin yksiselitteisesti. En ole ottanut kantaa elokuvien paremmuuteen, vaan siihen kuinka uskollisesti ja miten ne pyrkivät representoimaan alkuperäistä sarjakuvaa. Ja koska koskaan ei ollut kyse elokuvien paremmuudesta toisiinsa nähde, sinä olet se, joka puhuu asian vierestä. Viestien aikajanaa tarkastelemalla huomannet, että minä olen kirjoittanut ensin ja sinä olet se, joka reagoi minun viesteihini.
Khamul kirjoitti:Kirjoittamasi perusteella et oikein vieläkään ymmärtänyt miksi minun mielestäni sarjakuvaelokuvien vertailu on pöljää, mutta enpä sitä kyllä osaa tuon selvemmin enää selittääkään.
Edelleen ymmärrän kyllä, sinä et näe siinä järkeä, koska sarjakuvaelokuvat ovat sinusta liian heterogeeninen massa käsiteltäväksi. Olisin samaa mieltä, jos ajattelisin sarjakuvaelokuvien olevan oma genrensä, vaan kun en ajattele. Tästä kirjoitin jo aiemmin (eli sarjakuvaelokuva on vain kattotermi).
Khamul kirjoitti:Pilkunnussintakaan ei ole pöljää vaan (kuten sanoinkin) voi olla tavallaan mielenkiintoistakin. Sillä pilkunnussinnalla, johon itse viittasin ei taas ollut juurikaan tekemistä pointtini kanssa, kuten kai tässä vaiheessa on selväksi tullutkin? Sen toki ymmärrän, että viestini ajankohdan (ja osittain aiheenkin) takia se saattoi vaikuttaa olevan suorempi vastaus juuri sinulle mitä sen oli tarkoitus. Tätä en itse oikeastaan edes huomannut koska itse luin viestisi vähän niinkuin puolittain.
Kun minusta sinun pointtisi on ollut se, että susta sarjiselokuvia ei voi vertailla, muusta en tiedä, kun sitten sulla menikin jo herne nenään.
Khamul kirjoitti:En ole varma ymmärsinkö nyt ihan oikein mihin viittaat raivokohtauksellani, mutta mikäli ihan aiemman tekstini yleiseen sävyyn, niin se oli ihan vain selvennys siihen kuinka mitä ilmeisimmin olit ymmärtänyt viestini väärin. Toki astetta vähemmän kohteliaaseen sävyyn, mutta yleensä vastaan siihen sävyyn mitä minulle vastataan. Jos sinua ei edes kiinnostanut kuinka ymmärsit viestini väärin, niin sitten vastauksestani ei tietenkään ollut mitään hyötyä, mutta eipä keskustelupalstaviesteistä kai aina tarvitse ollakaan.
Raivokohtauksella viittasin tietenkin alatyyliseen ad hominem-kiukutteluusi. Muuten olen kyllä samaa mieltä.
Khamul

17 Marras 2013, 16:46

Holden kirjoitti: Voisitko osoittaa kohdan, jossa olen kirjoittanut provosoivalla tyylillä? Miten minusta tuntuu, että luet nyt hieman ylimääräisiä sävyjä tekstiini.
Vaikkapa
Holden kirjoitti:Tää vaikuttaa olevan sulle hankala konsepti, mutta yritän vielä kerran
. Jos ei ollut mielestäsi provosoivasti ilmaistu, niin minusta puolestaan tuntuu ettet lue tarpeeksi sävyjä tekstistäsi. Aiemmissa (muille osoitetuissa) viesteissä oli luettavissa samaa.
Holden kirjoitti: Viestien aikajanaa tarkastelemalla huomannet, että minä olen kirjoittanut ensin ja sinä olet se, joka reagoi minun viesteihini.
Vaan kun en reagoinut, niinkuin aiemmassa viestissä sanoinkin. Vielä kerran: LÄHINNÄ reagoin aiemmin käytyyn Marvel vs. osa-muista-sarjakuvaelokuvista -keskusteluun, mutta en tätä lainannut koska viestini ei ollut suora vastine siihen eikä mihinkään muuhunkaan viestiin vaan lähinnä kommentti laajempaan ilmiöön.
Holden kirjoitti: Edelleen ymmärrän kyllä, sinä et näe siinä järkeä, koska sarjakuvaelokuvat ovat sinusta liian heterogeeninen massa käsiteltäväksi. Olisin samaa mieltä, jos ajattelisin sarjakuvaelokuvien olevan oma genrensä, vaan kun en ajattele. Tästä kirjoitin jo aiemmin (eli sarjakuvaelokuva on vain kattotermi).
Kattoterminäkin ongelmallinen, koska "sarjakuvaelokuvat" tuntuvat tarkoittavan eri ihmisille eri asioita. Tämä ei luonnollisesti ole välttämättä mikään ongelma vertailevassa tutkimuksessa mutta itse puhuin ihan arkikielisestä vertailusta, jolla lienee lopulta melko vähän tekemistä kummankaan kuvailemasi tutkimuksenalan kanssa. Varsinkin kun tätäkin vertailua harrastetaan eri tavalla ihmisestä riippuen.
Holden

17 Marras 2013, 17:03

Khamul kirjoitti:
Jos ei ollut mielestäsi provosoivasti ilmaistu, niin minusta puolestaan tuntuu ettet lue tarpeeksi sävyjä tekstistäsi. Aiemmissa (muille osoitetuissa) viesteissä oli luettavissa samaa.
Ok, ymmärrän kyllä, että tuo oli vähän pökkelösti ilmaistu ja asiaan kuuluvat pahoittelut toki. Ei ollut kyllä tarkoituksena provoisoida. Olisin edelleen kiinnostunut muista muille osoitetuista provosoivista teksteistä. Toisaalta taas sun omituinen hv-tason reaktio ei susta ole yhtään ylilyönti? Eli jos koet, että sulla on ollut joku moraalinen ylemmyydentunto tän asian suhteen, niin kannattanee ehkä lukaista ajan kanssa koko keskustelu uudestaan.
Khamul kirjoitti:Vaan kun en reagoinut, niinkuin aiemmassa viestissä sanoinkin. Vielä kerran: LÄHINNÄ reagoin aiemmin käytyyn Marvel vs. osa-muista-sarjakuvaelokuvista -keskusteluun, mutta en tätä lainannut koska viestini ei ollut suora vastine siihen eikä mihinkään muuhunkaan viestiin vaan lähinnä kommentti laajempaan ilmiöön.
Ok. Mun nähdäkseni ton keskustelun pointtina ei ollut etsiä parasta sarjakuvaelokuvaa, vaan hakea vertailemalla mitkä sarjakuvaelokuvista ovat hyviä tai onnistuneita (sarjakuva)elokuvia.
Khamul kirjoitti:Kattoterminäkin ongelmallinen, koska "sarjakuvaelokuvat" tuntuvat tarkoittavan eri ihmisille eri asioita. Tämä ei luonnollisesti ole välttämättä mikään ongelma vertailevassa tutkimuksessa mutta itse puhuin ihan arkikielisestä vertailusta, jolla lienee lopulta melko vähän tekemistä kummankaan kuvailemasi tutkimuksenalan kanssa. Varsinkin kun tätäkin vertailua harrastetaan eri tavalla ihmisestä riippuen.
Tähän mennessä ongelmia ei ole ollut kuin yhdellä. Me muut ollaan onnistuttu kommunikoimaan ilman suurempia provosoitumisia. :)
Serpent
Imperiumi Crew
Viesti:

18 Marras 2013, 20:35

Holden kirjoitti:Blockbuster-formaatti sopii aivan hyvin sarjisleffoihin. Ei ne sarjikset ole yhtään sen syvällisempiä. Ja tää, että leffat tosiaan ovat samaa juoniarkkia ja kaanonia ristiin viittauksineen ON AIVAN VITUN SIISTIÄ. Just tuo intertekstualisuuden orgia kuvastaa sarjisten henkeä parhaiten - ei yksittäiset sankarit, pahikset tai edes tarinat.
Olen tästä täysin samaa mieltä. Blockbuster-lähestyminen on oikeastaan ainoa oikea vaihtoehto tehdä valtavirta-Marvelia. Kivaa plussaa on se, että näissä nyky-Marveleissa on tosiaan tunnelma ja näköisyys pitkälti samaa kuin Marvel Ultimates -sarjiksissa.
Serpent
Imperiumi Crew
Viesti:

18 Marras 2013, 20:41

Holden kirjoitti:Ite pystyn vertailemaan sujuvasti vaikka Perikatoa ja Speden Pikkupoikia.
Samoin. Itse vertasin kerran pillun nuolemista ja Nietzscheä jollekin black metal -tyypille ja minulle suututtiin siitä. "Ei noita voi verrata!"
Koskenkorvasieni

19 Marras 2013, 08:08

Kyllä mun mielestäni sarjakuviin perustuvat (oli sitten tarkkaan tai löyhästi) elokuvat ovat 2000-luvulla kokeneet ihan uuden renessanssin, jos vertaa siihen millaisia böö-luokan pökäleitä suurin osa niistä oli aiempina vuosikymmeninä, poislukien toki muutama poikkeus. Liekö sitten tehosteteknologian kehitykselläkin osuutensa asiaan. Onhan tällä kehityksellä toki varjopuolensakin: Siinä missä Richard Donnerin vuoden 1978 Superman-filmatisointi oli draamankaareltaan ja kerronnaltaan loistavaa matskua höystettynä Christopher Reeven, Gene Hackmanin ja Marlon Brandon hienoilla rollisuorituksilla, keskittyi Zack Snyderin Man Of Steel varsinkin viimeisen puolituntisen aikana ihan liikaa mättöön ja kaiken paskaksi pistämiseen. Olisi vähemmälläkin pärjätty. :D Nuo Marvel Filmsin leffat eli Iron Man kumppaneineen ovat kyllä toimineet mulle. Ihan kuten Holden totesi, blockbuster-formaatti on sarjisleffoille omiaan. Alleviivaa sitä SARJAKUVAMAISUUTTA niinku...
Dead Man

19 Marras 2013, 17:04

Serpent kirjoitti:
Samoin. Itse vertasin kerran pillun nuolemista ja Nietzscheä jollekin black metal -tyypille ja minulle suututtiin siitä. "Ei noita voi verrata!"
Hahahahahaa :lol:
Holden

19 Marras 2013, 18:35

Serpent kirjoitti:
Uskon kyllä. Onhan Nietzsche kuitenkin bm-jäpikälle huomattavasti konkreettisempi kuin vastakkaisen sukupuolen pissavehkeet.
Night

20 Marras 2013, 09:38

Palataas aiheeseen. Käytiin eilen emännän kanssa kattomassa elokuva. Ennakkotilanne - emäntä ilmoitti viime viikonloppuna että mennään katsomaan elokuvaa, ja sanoi silloin nimeksi Leijonakuningas, joten en ollut kovin innoissani tästä "kunniasta" päästä teatteriin asti katsomaan pökälettä jonka omat lapset ovat katsoneet n kertaa DVD:ltä. Älkää edes kysykö miksi uskoin, että sitä esitettäisiin tänä päivänä teatterissa, en todellakaan tiedä. Ajattelin kai, että se olisi joku uusintaversio tms.

Ylläri olikin suuri, kun sitten kyseessä oli Leijonasydän-niminen raina, josta olin löyhästi kuullut jossain yhteyksissä kuukausia sitten, en kylläkään kuollakseni muistanut mistä. No, oli miten oli, aihepiiri oli jokseenkin jopa semikiinnostava, eikä enää harmittanut että tuli lähdettyä matkaan, ja koska elokuva oli täysin toinen kuin mitä oli odottanut, ei ollut minkäänlaisia ennakko-odotuksia kyseistä pätkää kohtaan, vaan avoimin mielin pystyi keskittymään pelkästään tarinaan.

Niille jotka eivät tiedä, niin leffa kertoo uusnatseista, ja eräästä sellaisesta joka leffan alussa alkaa lämmittelemään jotain sen vanhaa tyttöystävää, mutta jolle sitten selviääkin, että ko. naikkosella onkin tummaihoinen poika. Koskapa mies edelleen veljeilee entisten natsikavereidensa kanssa ja mielipiteet edelleen ovat mitä ovat, on yhteentörmäys melkein väistämätön.

Katson todella harvakseltaan suomi-elokuvia, joten suonette (pun intended) anteeksi jos vedän vähän mutkia suoraksi, mutta elokuva sisälsi about yhtä paljon nussimista kuin Levottomat. Ei siinä mitään, mutta ehkä vähempikin olisi riittänyt.

Ja nyt mää SPOILAAN vähän loppua, eli jos et ole vielä nähnyt, niin kannattaa lukeminen lopettaa tähän. Vaikka yrittäisi, niin ei tätä jumalauta voi olla vertaamatta Hollywood-isoveljeensä, American History X:ään. Väkivalta ei ole yhtä raakaa, mutta vastaavasti niitä kohtauksia on varmaan kolminkertainen määrä. En tiedä käyttäytyykö oikeat uusnatsit tällä tavalla. Tuli vaan sellainen fiilis että ei herrajumala mitä juntteja nuo tyypit ovat.

Sitten loppuun vielä se Stan Saanilan roolitus ja sitä seuraava juonenkuvio. Aivan älyvapaa. Ensimmäisen kohtauksen olisi vielä voinut sulattaa, mutta ei vittu kun toistamiseen samalla kaavalla, lössiä vaan enemmän... Miinusta siitä, että sai/piti peräti kahdessa eri kohtauksessa tuijotella Saanilan rekkamiehen hymyä.

Loppua voisi kuvailla sanoilla rujo mutta onnellinen.
Holden

20 Marras 2013, 11:15

Kuulostaa kyllä kunnon jämäleffalta. Muutenkin vituttaa tää suomalaisten into duunata kaikesta mahdollisesta joku Tarjoustalo-versio. :P
TheFallenOne

20 Marras 2013, 11:44

Night kirjoitti:Katson todella harvakseltaan suomi-elokuvia, joten suonette (pun intended) anteeksi jos vedän vähän mutkia suoraksi, mutta elokuva sisälsi about yhtä paljon nussimista kuin Levottomat. Ei siinä mitään, mutta ehkä vähempikin olisi riittänyt.
Näinhän se on jokaisessa "isomman budjetin" suomifilmissä, eivät kai myy muuten.
Koskenkorvasieni

20 Marras 2013, 13:48

Suomileffat on lähes järestään paskaa. Lastenleffoista sentään löytyy muutama semi-onnistunut, kuten Risto Räppääjä-sarja, Ella ja kaverit, sekä Rölli ja kultainen avain. Näitä omat lapseni tykkäävät katsoa.
TheFallenOne

20 Marras 2013, 14:12

Koskenkorvasieni kirjoitti:Suomileffat on lähes järestään paskaa.
...sano koira kun muniaan nuoli. Eilen juuri katselin nämä pari Vares-pätkää mitkä tulivat töllöstä parin viikon sisään, oikein viihdyttävää huttua olivat. Molemmissa myös totta kai naitiin.
Holden

20 Marras 2013, 14:40

TheFallenOne kirjoitti:
...sano koira kun muniaan nuoli. Eilen juuri katselin nämä pari Vares-pätkää mitkä tulivat töllöstä parin viikon sisään, oikein viihdyttävää huttua olivat. Molemmissa myös totta kai naitiin.
Väitän, ettei Suomessa tehdä kansainvälisellä tasolla kovin merkittävää elokuvatuotantoa, ei taiteellisesti saati kaupallisesti. Tilanteeseen on monta syytä*. En vertaa Hollywood-tuotantoihin, vaan lähinnä pohjoismaisiin. Ei oo ehkä ihan paras mahdollinen tilanne, jos kovin suomalainen on tasoa "joo, kattoohan sen, jos ei telkkarista muuta tule". Sama jämämeininki jyllää kirjallisuuden puolella.

* valtio tukee liian vähän, josta seuraa liiallinen laskelmallisuus ja toisaalta tuen saaminen määrittelee liikaa lopputulosta (kiva ja "sivistävä" lopputulos"), joka näkyy kesyinä taiteellisina ratkaisuina. Tällä varman päälle pelaamisella on ikäviä sivuvaikutuksia, mm. genrefilmit, jos dekkareita ei oteta lukuun, puuttuvat kokonaan** ja elokuvaaminen keskittyy todella rajoittuneeseen aihepiiriin: nuorten aikuisten suhdekiemurat ja ahdistus tai sota ja/tai sotienjälkeinen Suomi. VMP.

** joo, olen tietoinen Saunasta ja Iron Skystä. Luetelkaapa lisää.
Lauri Perkele

20 Marras 2013, 15:28

Niille, jotka tykkäävät jännittää, Fred Cavayé on kyllä nykyään ykkösketjun kaveri eurooppalaisessa toimintaelokuvassa/trillerissä. Katsoin taannoin Netflixistä Point Blankin (À bout portant). Mahtavan yksinkertainen käsikirjoitus ankaraan pakkotilanteeseen joutuvasta miehestä. Tarina alkaa ensimmäisestä kuvasta ja kestää oikeasti koko 84 minuutin kaaren. Taisin jo aiemmin hehkutella saman ohjaajan Kaiken se kestää-leffaa, joka oli oikeasti niin jännittävä että kämmenet hikosivat. Tuostahan tehtiin jenkkifilmatisointi Next Three Days.

Espanjalainen El Cuerpo oli myös vallan mainio trilleri. Loppuratkaisu on ehkä laimea, mutta siihen saakka hieno yhdistelmä klassista suljettua paikkaa ja whodunnit-jännitystä.

Mitä tulee suomalaisiin elokuviin, säätiön käsikirjoitusrahoitusta ja standardeja pitäisi uudistaa kovalla kädellä. Ylipäätään käsikirjoitusprosessista se kaikki muukin aukeaa.
Dead Man

20 Marras 2013, 16:29

Holden kirjoitti:
TheFallenOne kirjoitti:
Väitän, ettei Suomessa tehdä kansainvälisellä tasolla kovin merkittävää elokuvatuotantoa, ei taiteellisesti saati kaupallisesti. Tilanteeseen on monta syytä*. En vertaa Hollywood-tuotantoihin, vaan lähinnä pohjoismaisiin. Ei oo ehkä ihan paras mahdollinen tilanne, jos kovin suomalainen on tasoa "joo, kattoohan sen, jos ei telkkarista muuta tule". Sama jämämeininki jyllää kirjallisuuden puolella.

* valtio tukee liian vähän, josta seuraa liiallinen laskelmallisuus ja toisaalta tuen saaminen määrittelee liikaa lopputulosta (kiva ja "sivistävä" lopputulos"), joka näkyy kesyinä taiteellisina ratkaisuina. Tällä varman päälle pelaamisella on ikäviä sivuvaikutuksia, mm. genrefilmit, jos dekkareita ei oteta lukuun, puuttuvat kokonaan** ja elokuvaaminen keskittyy todella rajoittuneeseen aihepiiriin: nuorten aikuisten suhdekiemurat ja ahdistus tai sota ja/tai sotienjälkeinen Suomi. VMP.

** joo, olen tietoinen Saunasta ja Iron Skystä. Luetelkaapa lisää.
Tälle komp täydestä (leijona)sydämestä.
Night

22 Marras 2013, 09:03

Ohhoh, tännehän oli kirvonnut keskustelua tuosta. Ei tää foorumi olekaan niin kuollut kuin mitä antaa olettaa välistä.

Mutta niin, olen kyllä samoilla linjoilla monen kanssa täällä - ne harvat suomalaiset elokuvat mitä tulee itse tsekkailtua, jäävät harmillisesti kyllä sinne "ihan ok"-akselille, koska useimmiten ne ideat vaan ovat loppuun kulutettuja. Yksi poikkeus toki löytyy, nimittäin Tummien perhosten koti oli mielestäni oikein hyvä elokuva. Johtunee siitä että se oli niin pirun lohduton alusta loppuun.

Näistä uusista Vareksista en osaa sanoa taas mitään, niissä on väärä näyttelijä niin jääny kattomatta. Oliko Luusalmi ja pastori kuitenkin samoja näyttelijöitä ku vanhoissa vaikka Vareksen näyttelijä vaihtui? Se vasta hölmöä olisikin...

Niin ja eikö se Lordin kauhuelokuva ollut kansainvälisessä levityksessä, kuten myös Nightwishin se Imaginaerium tai mikä lie ;)
Serpent
Imperiumi Crew
Viesti:

22 Marras 2013, 09:53

Holden kirjoitti:
Serpent kirjoitti:
Uskon kyllä. Onhan Nietzsche kuitenkin bm-jäpikälle huomattavasti konkreettisempi kuin vastakkaisen sukupuolen pissavehkeet.
Juu, ja saattoi olla, että tämä nuori sälli, jolle juttelin, muutenkin koki saksalaisen filosofian aiheuttavan suurempaa erektiota kuin häpykummun mystiset salat. Tiedä häntä, lappeenrantalainen kun oli.
Vastaa Viestiin